Følg os på

Infrastruktur

Før Femern Bælt-forbindelsen: Vellykket test af rekordstort godstog fra Tyskland via Danmark til Malmø

Publiseret

 

News Øresund var på plads, da det rekordlange godstog fra Tyskland passerede stationen ved Svågertorp efter rejsen over Øresundsbron. Moderne, stærke lokomotiver og godsvogne gør længere og hurtigere godstog mulige, hvilket øger jernbanens kapacitet. I 2029 vil jernbanekapaciteten mellem Tyskland og Danmark øges, når tunnelen under Femern Bælt indvies. Foto: News Øresund

14 minutter forsinket lørdag, morgen ankom et rekordlangt godstog fra Maschen uden for Hamborg til Malmø. Svenske Trafikverket tester længere (835 meter i stedet for den maksimalt tilladte længde i Sverige på 730 meter) og hurtigere godstog (120 km/t i stedet for 100 km/t) over Øresundsbron og ind i Sverige for at skabe en mere effektiv og klimavenlig godsstrøm via jernbane. Dette er vigtigt i betragtning af, at Femern Bælt-tunnelen forventes afsluttet i 2029 og øger godstrømmene fra Tyskland til Skandinavien. Ifølge jarnvagar.nu var toget fra DB Cargo 832 meter langt og havde en transportvægt på 2.271 ton. Men planen om at køre godstoget i 120 km/t måtte skrinlægges, da tre af de 39 godsvogne kun var godkendt til 100 km/t.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos Trafikverket, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Trafikverket i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Transportstyrelsen i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

I Danmark har 835 meter lange godstog kunnet køre siden 1960, og fra 2012 er sådanne lange tog tilladt mellem Maschen lige syd for Hamborg og den danske grænse. Maschen er Europas største godsbanegård og fungerer som knudepunkt for godstog til og fra Skandinavien. Lørdagens prøvekørsel af det 832 meter lange godstog startede i Maschen fredag ​​aften, og godstoget kørte derefter via Hamborg og Padborg over Storebæltsbroen og fortsatte til København og over Øresundsbroen, inden det nåede sin endestation i Malmø kl. 8.30 lørdag morgen den 18. april 2021, 14 minutter senere end planlagt. Da havde toget skiftet lokomotivførere i Korsør, passeret to sektioner med nedsat hastighed ved Slagelse og derefter lavet et kort stop lige uden for København. Fra 2029 er det muligt for godstogene fra Maschen at tage ruten tættere på, under Femern Bælt i forbindelse med at indvielsen af ​​tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark finder sted. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Forskning05. december 2024

Gøteborg byder velkommen til amerikansk kvantevirksomhed

Den amerikanske kvantecomputerproducent IonQ etablerer et nyt udviklingscenter i Mölndal, Göteborg. IonQ har i øjeblikket et innovationscenter i blandt andet...

Arbejdsmarked05. december 2024

Fokus på samarbejde ved genåbningen af det danske konsulat i Helsingborg

Under mandagens genåbning af det danske konsulat i Helsingborg var temaet “Fra geopolitik til lokalpolitik i Øresundsregionen” på dagsordenen. Arrangementet...

Danmark05. december 2024

Norsk mediekoncern køber Berlingske – ejer allerede dele af svenske Bonnier

Den norske mediekoncern Amedia køber Berlingske Media-koncernen, der har haft belgisk ejerskab i DPG Media i 10 år. Det rapporterer...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Bæredygtighed05. december 2024

Nyt stort stenrev i Københavns Havn

By & Havn og WWF Verdensnaturfonden står bag et 2000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavn Bassin i København. Stenrevet er...

Danmark04. december 2024

Den danske stat tager kontrol over flytrafikken via købet af Københavns Lufthavn

Den danske stat køber Københavns Lufthavne A/S. Samtidig med beslutningen om at være det eneste land, der står tilbage som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.