Infrastruktur
Før Femern Bælt-forbindelsen: Vellykket test af rekordstort godstog fra Tyskland via Danmark til Malmø
14 minutter forsinket lørdag, morgen ankom et rekordlangt godstog fra Maschen uden for Hamborg til Malmø. Svenske Trafikverket tester længere (835 meter i stedet for den maksimalt tilladte længde i Sverige på 730 meter) og hurtigere godstog (120 km/t i stedet for 100 km/t) over Øresundsbron og ind i Sverige for at skabe en mere effektiv og klimavenlig godsstrøm via jernbane. Dette er vigtigt i betragtning af, at Femern Bælt-tunnelen forventes afsluttet i 2029 og øger godstrømmene fra Tyskland til Skandinavien. Ifølge jarnvagar.nu var toget fra DB Cargo 832 meter langt og havde en transportvægt på 2.271 ton. Men planen om at køre godstoget i 120 km/t måtte skrinlægges, da tre af de 39 godsvogne kun var godkendt til 100 km/t.
– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos Trafikverket, til järnvägar.nu.
Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Trafikverket i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.
– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu.
Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Transportstyrelsen i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.
I Danmark har 835 meter lange godstog kunnet køre siden 1960, og fra 2012 er sådanne lange tog tilladt mellem Maschen lige syd for Hamborg og den danske grænse. Maschen er Europas største godsbanegård og fungerer som knudepunkt for godstog til og fra Skandinavien. Lørdagens prøvekørsel af det 832 meter lange godstog startede i Maschen fredag aften, og godstoget kørte derefter via Hamborg og Padborg over Storebæltsbroen og fortsatte til København og over Øresundsbroen, inden det nåede sin endestation i Malmø kl. 8.30 lørdag morgen den 18. april 2021, 14 minutter senere end planlagt. Da havde toget skiftet lokomotivførere i Korsør, passeret to sektioner med nedsat hastighed ved Slagelse og derefter lavet et kort stop lige uden for København. Fra 2029 er det muligt for godstogene fra Maschen at tage ruten tættere på, under Femern Bælt i forbindelse med at indvielsen af tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark finder sted. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23