Følg os på

Infrastruktur

Før Femern Bælt-forbindelsen: Vellykket test af rekordstort godstog fra Tyskland via Danmark til Malmø

Publiseret

 

News Øresund var på plads, da det rekordlange godstog fra Tyskland passerede stationen ved Svågertorp efter rejsen over Øresundsbron. Moderne, stærke lokomotiver og godsvogne gør længere og hurtigere godstog mulige, hvilket øger jernbanens kapacitet. I 2029 vil jernbanekapaciteten mellem Tyskland og Danmark øges, når tunnelen under Femern Bælt indvies. Foto: News Øresund

14 minutter forsinket lørdag, morgen ankom et rekordlangt godstog fra Maschen uden for Hamborg til Malmø. Svenske Trafikverket tester længere (835 meter i stedet for den maksimalt tilladte længde i Sverige på 730 meter) og hurtigere godstog (120 km/t i stedet for 100 km/t) over Øresundsbron og ind i Sverige for at skabe en mere effektiv og klimavenlig godsstrøm via jernbane. Dette er vigtigt i betragtning af, at Femern Bælt-tunnelen forventes afsluttet i 2029 og øger godstrømmene fra Tyskland til Skandinavien. Ifølge jarnvagar.nu var toget fra DB Cargo 832 meter langt og havde en transportvægt på 2.271 ton. Men planen om at køre godstoget i 120 km/t måtte skrinlægges, da tre af de 39 godsvogne kun var godkendt til 100 km/t.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos Trafikverket, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Trafikverket i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Transportstyrelsen i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

I Danmark har 835 meter lange godstog kunnet køre siden 1960, og fra 2012 er sådanne lange tog tilladt mellem Maschen lige syd for Hamborg og den danske grænse. Maschen er Europas største godsbanegård og fungerer som knudepunkt for godstog til og fra Skandinavien. Lørdagens prøvekørsel af det 832 meter lange godstog startede i Maschen fredag ​​aften, og godstoget kørte derefter via Hamborg og Padborg over Storebæltsbroen og fortsatte til København og over Øresundsbroen, inden det nåede sin endestation i Malmø kl. 8.30 lørdag morgen den 18. april 2021, 14 minutter senere end planlagt. Da havde toget skiftet lokomotivførere i Korsør, passeret to sektioner med nedsat hastighed ved Slagelse og derefter lavet et kort stop lige uden for København. Fra 2029 er det muligt for godstogene fra Maschen at tage ruten tættere på, under Femern Bælt i forbindelse med at indvielsen af ​​tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark finder sted. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.