Følg os på

Infrastruktur

Før Femern Bælt-forbindelsen: Vellykket test af rekordstort godstog fra Tyskland via Danmark til Malmø

Publiseret

 

News Øresund var på plads, da det rekordlange godstog fra Tyskland passerede stationen ved Svågertorp efter rejsen over Øresundsbron. Moderne, stærke lokomotiver og godsvogne gør længere og hurtigere godstog mulige, hvilket øger jernbanens kapacitet. I 2029 vil jernbanekapaciteten mellem Tyskland og Danmark øges, når tunnelen under Femern Bælt indvies. Foto: News Øresund

14 minutter forsinket lørdag, morgen ankom et rekordlangt godstog fra Maschen uden for Hamborg til Malmø. Svenske Trafikverket tester længere (835 meter i stedet for den maksimalt tilladte længde i Sverige på 730 meter) og hurtigere godstog (120 km/t i stedet for 100 km/t) over Øresundsbron og ind i Sverige for at skabe en mere effektiv og klimavenlig godsstrøm via jernbane. Dette er vigtigt i betragtning af, at Femern Bælt-tunnelen forventes afsluttet i 2029 og øger godstrømmene fra Tyskland til Skandinavien. Ifølge jarnvagar.nu var toget fra DB Cargo 832 meter langt og havde en transportvægt på 2.271 ton. Men planen om at køre godstoget i 120 km/t måtte skrinlægges, da tre af de 39 godsvogne kun var godkendt til 100 km/t.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos Trafikverket, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Trafikverket i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

– Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu.

Lørdagens test er en del af det europæiske forskningsprogram Shift 2 Rail, og Hans Boysen beskriver det som en succes. Han siger, at Transportstyrelsen i et længere perspektiv har til formål at køre så lange tog på flere ruter i Sverige.

I Danmark har 835 meter lange godstog kunnet køre siden 1960, og fra 2012 er sådanne lange tog tilladt mellem Maschen lige syd for Hamborg og den danske grænse. Maschen er Europas største godsbanegård og fungerer som knudepunkt for godstog til og fra Skandinavien. Lørdagens prøvekørsel af det 832 meter lange godstog startede i Maschen fredag ​​aften, og godstoget kørte derefter via Hamborg og Padborg over Storebæltsbroen og fortsatte til København og over Øresundsbroen, inden det nåede sin endestation i Malmø kl. 8.30 lørdag morgen den 18. april 2021, 14 minutter senere end planlagt. Da havde toget skiftet lokomotivførere i Korsør, passeret to sektioner med nedsat hastighed ved Slagelse og derefter lavet et kort stop lige uden for København. Fra 2029 er det muligt for godstogene fra Maschen at tage ruten tættere på, under Femern Bælt i forbindelse med at indvielsen af ​​tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark finder sted. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.