Følg os på

Danmark

Første spadestik til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup

Publiseret

 

Billeder fra det første spadestik samt af, hvordan den nye del af stationen i Københavns Lufthavn kommer til at tage sig ud. Ved overrækkelsen deltog overborgmester i København, Lars Weiss, borgmester i Tårnby Kommune, Allan S. Andersson, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og iværksætter Aarsleffs afdelingsdirektør Claus Elleman. Foto: Sund & Bælt

Mandag blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse. Udvidelsen af stationen er et vigtigt led i at øge kapaciteten på den danske del af Øresundsbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Malmø C. Det er i dag en af de travleste jernbanestrækninger i Danmark, og der forventes yderligere trafik, når Femern Bælt-tunnelen indvies i 2029. Ifølge Femern A/S forventes op mod 100 tog om dagen at passere gennem den dansk-tyske tunnel, når den står færdig.

Udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn skal ske ved at udstyre de to godsspor, der går under metrostationen, med perroner til passagertog som supplement til de to eksisterende perroner under Terminal 3. Herefter vil gods- og passagertogtrafikken være fælles om jernbanedriften på alle de fire spor; det vil sige, at togtrafikken vil køre i én retning på de to eksisterende spor under Terminal 3 og i modsat retning på de to tidligere godsspor, som nu er udstyret med perroner. Den udvidede station i lufthavnen forventes at stå færdig i 2026.

Ud over udvidelsen af togstationen i lufthavnen får den danske del af Øresundsbanen to nye overhalingsspor til tog mellem stationerne København Syd og Ørestad Station. Dette vil øge kapaciteten for både gods- og passagertogstrafik forud for indvielsen af Femern Bælt-tunnelen. Ifølge en pressemeddelelse fra Sund & Bælt er initiativet en del af Danmarks Infrastrukturplan 2035, hvilket er en del af det transeuropæiske transportnetværk TEN-T, som har fået støtte fra EU.

Sund & Bælt er det statsejede holdingselskab, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen samt den kommende Femern Bælt-tunnel gennem datterselskaber, og derudover er halvejer af Øresundsbro Konsortiet.
(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur3 timer ago

Skånetrafiken oplever fortsat stigning i togrejser

Togrejser med Skånetrafiken fortsætter væksten i år. I årets første otte måneder steg antallet af Pågatog-rejser med syv pct. i...

Danmark1 dag ago

Jensens Bøfhus forsvinder helt – konkurrent overtager danske restauranter

Det er ikke kun i Sverige, at Jensens Bøfhus lukker aktiviteter. Torsdag blev de fleste restauranter i Danmark solgt til...

Sverige5 dage ago

Sverige og Ukraine vil styrke forsvarsinnovation i Kiev – åbner nyt center

Samarbejdet inden for forsvarsinnovation mellem Ukraine og Sverige bliver yderligere fordybet med etableringen af et svensk-ukrainsk forsvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraine....

Øresund5 dage ago

10 år siden Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser – som stadig er gældende

Onsdag den 12. november er det 10 år siden, Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser for trafik fra...

Danmark6 dage ago

Børsen skal genopføres med svensk fyrretræ

Børsen i København vil blive genopbygget som bygningen stod i fordums tid. Det betyder, at man skal bruge træ fra...

Miljø6 dage ago

Rapport: For store mængder af farligt giftstof er pumpet fra Lynetteholmen ud i Øresund

Der er fundet for høje mængder af giftstoffet cyanid i vand, der er blevet pumpet direkte fra byggeriet af halvøen...

Infrastruktur6 dage ago

Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan

To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.