Følg os på

Infrastruktur

Folketinget skal til at tage stilling til forlængelsen af den danske del af Öresundsbanan til Femern Bælt-tunnelen

Publiseret

 

Illustration af de nye perroner, der er planlagt på godssporet i Københavns Lufthavn i Kastrup. Illustration: Sund & Bælt

Den danske del af Öresundsbanen mellem København H og Malmö C skal udvides, så der bliver plads til flere tog, øget punktlighed og forbedringer for både togpassagerer og toggods på vej til og fra Sverige. Mandag begyndte lovgivningsprocessen om udvidelsen i Folketinget, meddeler Transportministeriet.

Med henblik på at øge kapaciteten på det danske jernbanenet forud for indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029 tog Folketinget mandag udvidelsen af Øresundsforbindelsen op til behandling. Målet er at have en ny lov klar til foråret.

Udvidelsen af Øresundsforbindelsen består af tre dele, hvoraf kun to er relevante i den nærmeste fremtid:

  • Udvidelse af banegården i Københavns Lufthavn i Kastrup. Kan starte i 2025. To nye perroner er ved at blive bygget der, hvor godstog i øjeblikket er under lufthavnens metrostation. Ved at blande gods- og passagertog kan de i alt fire spor udnyttes maksimalt.
  • Et nyt vendespor i lufthavnen beregnet til forsinkede tog fra Sverige. Transportministeriet meddelte dog sidste efterår, at denne del ville blive udskudt.
  • Et nyt overhalingsspor til tog ved Kalvebod, hvor byggeriet kan begynde engang mellem 2025 og 2027.

Jeg har en tæt og god dialog med min svenske kollega. Vi er enige om, at der ikke skal være unødvendige hindringer for transporten mellem vores lande hverken på vej eller bane. Med disse store investeringer i Öresundsbanan sikrer vi, at der ikke vil være kapacitetsudfordringer eller flaskehalse på den danske del af Öresundsbanan, heller ikke efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen. Det er godt for både passagerne og godstog, siger Danmarks transportminister Thomas Danielsen i en kommentar.
(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.