Følg os på

Infrastruktur

For de fleste privatpersoner bliver turen over Øresundsbron dyrere fra næste år

Publiseret

 

Fra 2019 bliver det moderat dyrere for personbiler at krydse Øresundsbron, mens det for lastbiler bliver en smule billigere. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Prisen for at tage personbilen eller autocamperen over Øresundsbron bliver højere fra januar 2019. Visse priser følger den forventede inflationsrate, mens andre er væsentligt højere. Til gengæld bliver det billigere for lastbiler at bruge broen, efter to nye initiativer lanceres fra næste år.

Det handler om et par kroner ekstra per tur, og set til inflationen handler det om endnu mindre. At tage personbilen over Øresundsbron med rabataftalen BroPas kommer fra januar 2019 til at koste tre kroner mere til i alt 167 kroner.

Modregner man den forventede inflationsrate i Danmark i 2019, som ifølge International Monetary Fond (IMF) vil ligge på 1,7 procent, er der tale om en reel stigning på godt 21 øre.

Til gengæld bliver det forholdsvist dyrere at benytte sig af ”SmutTursrabatten”. Denne er en rabat givet til personer, der vælger at krydse broen mellem kl. 17-24, i weekenden samt på danske og svenske helligdage.

I 2018 kostede det 100 kroner for en personbil med SmutTursrabat. I 2019 er prisen opjusteret til 105 kroner, hvilket er en prisstigning på fem procent. Modregner man for inflation, er den reelle stigning 3,3 procent svarende til 3,30 kroner.

For motorcykler, der anvender BroPas-rabatten, vil det med inflationen in mente faktisk blive billigere fra næste år. I 2018 koster det nemlig 74 kroner at tage motorcyklen over broen, mens det i 2019 vil komme til at koste 75 svarende til en stigning på 1,35 procent – modregner man inflationsraten svarer det til, at denne type rejse bliver knap 26 øre billigere.

I gennemsnit stiger Øresundsbrons forskellige priser med 2,7 procent uden at tage højde for inflationen i 2019. Dermed bliver det i gennemsnit én procent dyrere at krydse broen fra januar 2019, såfremt IMF’s prognose holder stik.

Til gengæld er der penge at spare for forretningsrejser. Fra næste år af introducerer Øresundsbron nemlig to nye initiativer for lastbiler, hvor det nuværende tillæg for lastbiler med over 20 meters længde helt fjernes.

Derudover reduceres prisen for lastbiler, der vælger at køre over broen mellem midnat og kl. 6 om morgenen, med 15 procent. Initiativerne skal være med til at mindske trængsel og miljøpåvirkning, skriver Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse.

(News Øresund)

Fakta – Trafikken over broen i oktober 2018 (oktober 2017 i parentes)

Motorcykler: 1.638 (1.090)

Biler: 555.501 (558.677)

Varebiler: 14.831 (16.011)

Busser: 4.442 (3.557)

Lastbiler: 45.670 (42.563)

I alt: 622.082 (621.898)

Kilde: Øresundsbron

Se den samlede prisliste for 2018 og 2019 her

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.