Følg os på

Infrastruktur

Forberedelserne til opførelsen af Femern-tunnelen er begyndt: “Vi er i fuld gang med at bygge arbejdshavnen”

Publiseret

 

Illustration över den framtida arbetshamnen i Rödbyhamn: Femern A/S

Tre spørgsmål til Claus Baunkjær, adm. direktør for Femern A/S, om anlægsarbejderne på Femern Bælt-tunnelen mellem Lolland og Femern, der starter den 1. januar næste år, men hvor flere aktiviteter allerede er startet i havnen i Rødby. Opførelsen af den dansk-tyske forbindelse bliver Danmarks største byggeprojekt i historien, og det forventes afsluttet i 2029.

Den 1. januar 2021 begynder byggearbejderne på Femern-tunnelen. Hvad sker der så?

– Femern-projektet har været under forberedelse i et par år, og vi er aftalt planlægningen af byggeriet på en sådan måde, at hoveddelene af aktiviteterne finder sted på dansk side. Vi skal genbruge nogle af de gode erfaringer fra Øresundtunnelen. Tunnelen kommer til at være af samme type som Øresundstunnelen, den bliver bare længere og større. Hvad vi starter med, er at bygge en stor fabrik på Lolland, der producerer tunnelelementerne, de enkelte dele til tunnelen.

Tunnelen vil bestå af en slags legoklodser eller byggeklodser, kan man kalde det. Det er 70.000 ton tunge og over 200 meter lange elementer, der skal produceres på fabrikken i Rødby. Det er den fabrik, vi begynder at bygge næste år.

– Men for at bygge fabrikken skal vi først bygge en ny stor arbejdshavn på Lolland. Så vi kan bygge fabrikken fra havsiden, og så vi kan sende materialer til fabrikken per skib. Vi er i øjeblikket i færd med at opbygge denne arbejdshavn, og det går faktisk rigtig godt.

 

Kan du beskrive, hvordan stedet ser ud lige nu?

– Allerede i dag ligger der flere fartøjer ude i vandet uden for Rødby, som er i færd med at bygge vores store arbejdshavn. En helt ny havn er ved at dukke op ved Rødby, som vil være indgangen til vores kommende tunnelelementfabrik. Derudover kan man se, at en række forberedende aktiviteter på land er startet. Flere entreprenører har bygget kontorer dernede, og der er udført forberedende arbejde med levering af el og vand til fabrikken. Der er etableret et antal forsyningssteder dernede. Man kan også se, at de entreprenører, der skal bygge fabrikken, gennemfører en række geotekniske undersøgelser, så de får fuldstændig indsigt i, hvordan jordforholdene er i området. Det er hvad der sker lige nu.

 

Den endelige tyske juridiske proces er i øjeblikket i gang i forvaltningsdomstolen i Leipzig, efter at der blev indgivet appel mod den tyske beslutning fra 2019, hvor godkendelsesmyndigheden i Slesvig-Holsten gav klarsignal til tunnelkonstruktionen. Hvad er din kommentar til den juridiske proces, og tror du, det kan forsinke byggeprocessen?

 – Vi er meget glade for, at den tyske juridiske proces er i gang, fordi det er et afgørende element for at vi er i stand til at afslutte de tyske retsprocesser. Derfor er vi glade for, at retssagen er i gang ved forvaltningsdomstolen i Leipzig. Jeg kan ikke kommentere retssagen, men jeg synes, det er vigtigt at sige, at vi er godt forberedt på processen og godt forberedt på at følge op på de ting, som retten mener, vi skal følge op.

– Vi har både i tidsplanen og i vores budget taget højde for, at der kan være anmodninger fra retten. Derfor har vi planlagt projektet på en sådan måde, at vi begynder at bygge på dansk side. Siden da har vi planlagt tid, så vi med respekt kan følge op på de konklusioner, som den tyske domstol når frem til. Så jeg ser i øjeblikket ingen tegn på forsinkelser, tværtimod skal det siges, at det er positivt for tidsplanen, at de endelige mundtlige forhandlinger i domstolen er startet. (News Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked26. november 2020

Grænsependlere med job i Sverige risikerer titusinder af kroner i ekstra skat

Øresundspendere som bor i Danmark og arbejder i Sverige risikerer at blive hårdt ramt af de dansk-svenske skatteregler, hvis de...

Arbejdsmarked26. november 2020

Øresundspendlere: “Jeg har lært, at du kan komme i klemme, og at ingen bekymrer sig om det”

Snyd, manglende tillid til myndigheder og politikere og et valg mellem smadret personlig økonomi og at udsætte sig selv og...

Samfund26. november 2020

Antallet af togpassagerer over Øresund er fortsat faldende

Trafikken over Øresundsbron er faldet kraftigt, siden spredningen af ​​covid-19 steg, og Danmark igen regulerede grænsen. De seneste uger er...

Øresund26. november 2020

Region Skåne trækker beslutning tilbage om, at dansk mad skal defineres som lokaltproduceret

Da regionstyrelsen i Region Skåne for nylig etablerede en definition af lokalt produceret mad, blev mad fra hele Danmark også...

Samfund26. november 2020

Ny rapport: alvorlige mangler i svenske plejehjems coronahåndtering

Næsten 3.000 mennesker er døde af covid-19 på svenske plejehjem, siden pandemien brød ud. En ny rapport fra det svenske...

Politik26. november 2020

Malmøpolitikeren Märta Stenevi foreslås som talsperson for Miljöpartiet

Det svenske rødgrønne parti Miljöpartiet skal vælge ny kvindelig talsperson efter Isabella Lövin. Nu har Nomineringskomiteen foreslået Märta Stenevi, som...

Forskning26. november 2020

Tværregionalt diabetesprojekt genererer ekstrabevilling på 10 mio. kroner

Aktørerne i det dansk-svenske diabetessamarbejde DiaUnion har puljet deres finansielle midler sammen og fået støtte fra Novo Nordisk Fonden, så...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.