Infrastruktur
Forhandlinger afgør hvordan grænsekontrollen på tog skal se ud
Politiet og Skånetrafiken venter stadig på besked om præcist hvad der gælder, når Danmark giver svensk politi mulighed for at gennemføre grænsekontrollerne mellem landene ombord på togene. Spørgsmålet er om kontrollerne kan gennemføres på de fem minutter som er tilbage på turen til Hyllie station efter at nationsgrænsen er krydset. Lige nu pågår forhandlinger på departementsniveau omkring detaljerne i en ny dansk-svensk aftale.
Den danske besked, givet for to uger siden, om at svensk politi har fået tilladelse til at bevæge sig ind på dansk jord for at kunne udføre grænsekontrollerne på togene over Øresundsbron, kom uventet for togoperatørerne og det svenske politi.
– Vi kendte til at der var forhandlinger i gang, men fik ingen forhåndsinformation om resultatet, siger Patrik Engström, chef for det svenske politis nationale operative afdelings (Noa) grænsesektion, til News Øresund.
Skal grænsekontrollerne kunne gennemføres ombord på togene, inden de ankommer til Hyllie station, indebærer at det at både det ekstra lange stop på Hyllie og det på Malmö C droppes. Det ville spare de rejsende som rejser videre fra Malmø totalt 20 minutter i rejsetid.
Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Blandt andet er det uklart om grænsekontrollen kan gennemføres fuldstændig på turen, eller om Øresundstogene også skal holde lidt længere på Hyllie station. Begrænsninger i togtrafikken er dog ikke et alternativ til at håndtere den korte kontroltid, oplyser Patrik Engström.
Det er heller ikke klart om grænsekontrollen også skal udføres ombord på SJ-togene og DSB’s tog mod Bornholm.
Skånetrafiken og politiet henviser til departementsniveauet for mere information, men News Øresund har ikke kunnet få en kommentar endnu.
For det svenske politi ville det optimale havde været at gennemføre kontrollerne på dansk jord, eftersom det er mere ressourceeffektivt end at grænsekontrollerne rejser mellem landene, mener Patrik Engström. Organisationen er dog klar til at gennemføre den nye form for kontroller, når beslutningen altså kommer – efter visse faglige forhandlinger.
– Så snart detaljerne er klare og aftalen kan træde i kraft, tilpasser vi taktikken til at gennemføre kontrollerne på togene. Vi vil da også vide, hvilke tog vi kommer til at udføre kontrollerne ombord på. En ændring i arbejdsmetoden, som påvirker medarbejdernes arbejdsmiljø, skal dog behandles fagligt inden de kan implementeres, siger han.
For to uger siden blev der kontrolleret godt 200.000 rejsende fra Danmark til Sverige, primært ved Øresundsbrons betalingsstation og i Helsingborg. Af dem blev 35 personer afvist og fem personer søgte om asyl.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23