Følg os på

Infrastruktur

Forhandlinger afgør hvordan grænsekontrollen på tog skal se ud

Publiseret

 

Politiet og Skånetrafiken venter stadig på besked om præcist hvad der gælder, når Danmark giver svensk politi mulighed for at gennemføre grænsekontrollerne mellem landene ombord på togene. Spørgsmålet er om kontrollerne kan gennemføres på de fem minutter som er tilbage på turen til Hyllie station efter at nationsgrænsen er krydset. Lige nu pågår forhandlinger på departementsniveau omkring detaljerne i en ny dansk-svensk aftale.

Den danske besked, givet for to uger siden, om at svensk politi har fået tilladelse til at bevæge sig ind på dansk jord for at kunne udføre grænsekontrollerne på togene over Øresundsbron, kom uventet for togoperatørerne og det svenske politi.

– Vi kendte til at der var forhandlinger i gang, men fik ingen forhåndsinformation om resultatet, siger Patrik Engström, chef for det svenske politis nationale operative afdelings (Noa) grænsesektion, til News Øresund.

Skal grænsekontrollerne kunne gennemføres ombord på togene, inden de ankommer til Hyllie station, indebærer at det at både det ekstra lange stop på Hyllie og det på Malmö C droppes. Det ville spare de rejsende som rejser videre fra Malmø totalt 20 minutter i rejsetid.

Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Blandt andet er det uklart om grænsekontrollen kan gennemføres fuldstændig på turen, eller om Øresundstogene også skal holde lidt længere på Hyllie station. Begrænsninger i togtrafikken er dog ikke et alternativ til at håndtere den korte kontroltid, oplyser Patrik Engström.

Det er heller ikke klart om grænsekontrollen også skal udføres ombord på SJ-togene og DSB’s tog mod Bornholm.

Skånetrafiken og politiet henviser til departementsniveauet for mere information, men News Øresund har ikke kunnet få en kommentar endnu.

For det svenske politi ville det optimale havde været at gennemføre kontrollerne på dansk jord, eftersom det er mere ressourceeffektivt end at grænsekontrollerne rejser mellem landene, mener Patrik Engström. Organisationen er dog klar til at gennemføre den nye form for kontroller, når beslutningen altså kommer – efter visse faglige forhandlinger.

– Så snart detaljerne er klare og aftalen kan træde i kraft, tilpasser vi taktikken til at gennemføre kontrollerne på togene. Vi vil da også vide, hvilke tog vi kommer til at udføre kontrollerne ombord på. En ændring i arbejdsmetoden, som påvirker medarbejdernes arbejdsmiljø, skal dog behandles fagligt inden de kan implementeres, siger han.

For to uger siden blev der kontrolleret godt 200.000 rejsende fra Danmark til Sverige, primært ved Øresundsbrons betalingsstation og i Helsingborg. Af dem blev 35 personer afvist og fem personer søgte om asyl.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Cleantech28. februar 2024

Efterspørgslen på at genanvende tekstiler har ikke været tilstrækkelig – Svenske Renewcells er gået konkurs

Renewcells har udviklet en metode, der kan genanvende tekstiler og tøj til tekstilaffald, men efterspørgslen på tekstilmasse har ikke været...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Politik23. februar 2024

Ungarn skal mandag stemme om svensk NATO-medlemskab – og køber fire nye kampfly fra Sverige

Mandag ventes det ungarske parlament at stemme for Sveriges NATO-ansøgning efter en langvarig ratifikationsproces. Fredag blev det også offentliggjort, at...

Sverige23. februar 2024

Nordea: Økonomisk afmatning i Sydsverige slutter i år

Hele Sverige tynges af recessionen, men der er store regionale forskelle. Stockholm står over for en svag tendens og taber...

Ejendomme23. februar 2024

Boligbyggeriet faldt mere i Sverige end i Danmark i 2023

Boligbyggeriet fortsatte med at falde i 2023 på begge sider af Øresund. Procentuelt var faldet størst i Sverige, hvor antallet...

Ejendomme23. februar 2024

Ny rapport: Svensk byggekrise kan koste 1.000 milliarder kroner i 2030

Stockholms Handelskammare har i samarbejde med WSP i en ny rapport beregnet, hvad den reducerede byggeprocent kan betyde på lang sigt....

Ejendomme23. februar 2024

Svenske ejendomsinvesteringer i Danmark: To nysalg og et opkøb

Det svenske ejendomsselskab Corem har solgt en ejendom på Frederiksberg for 890 millioner svenske kroner. Ejendommen i Porcelænshaven, der er udlejet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.