Følg os på

Infrastruktur

Forhandlinger afgør hvordan grænsekontrollen på tog skal se ud

Publiseret

 

Politiet og Skånetrafiken venter stadig på besked om præcist hvad der gælder, når Danmark giver svensk politi mulighed for at gennemføre grænsekontrollerne mellem landene ombord på togene. Spørgsmålet er om kontrollerne kan gennemføres på de fem minutter som er tilbage på turen til Hyllie station efter at nationsgrænsen er krydset. Lige nu pågår forhandlinger på departementsniveau omkring detaljerne i en ny dansk-svensk aftale.

Den danske besked, givet for to uger siden, om at svensk politi har fået tilladelse til at bevæge sig ind på dansk jord for at kunne udføre grænsekontrollerne på togene over Øresundsbron, kom uventet for togoperatørerne og det svenske politi.

– Vi kendte til at der var forhandlinger i gang, men fik ingen forhåndsinformation om resultatet, siger Patrik Engström, chef for det svenske politis nationale operative afdelings (Noa) grænsesektion, til News Øresund.

Skal grænsekontrollerne kunne gennemføres ombord på togene, inden de ankommer til Hyllie station, indebærer at det at både det ekstra lange stop på Hyllie og det på Malmö C droppes. Det ville spare de rejsende som rejser videre fra Malmø totalt 20 minutter i rejsetid.

Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Blandt andet er det uklart om grænsekontrollen kan gennemføres fuldstændig på turen, eller om Øresundstogene også skal holde lidt længere på Hyllie station. Begrænsninger i togtrafikken er dog ikke et alternativ til at håndtere den korte kontroltid, oplyser Patrik Engström.

Det er heller ikke klart om grænsekontrollen også skal udføres ombord på SJ-togene og DSB’s tog mod Bornholm.

Skånetrafiken og politiet henviser til departementsniveauet for mere information, men News Øresund har ikke kunnet få en kommentar endnu.

For det svenske politi ville det optimale havde været at gennemføre kontrollerne på dansk jord, eftersom det er mere ressourceeffektivt end at grænsekontrollerne rejser mellem landene, mener Patrik Engström. Organisationen er dog klar til at gennemføre den nye form for kontroller, når beslutningen altså kommer – efter visse faglige forhandlinger.

– Så snart detaljerne er klare og aftalen kan træde i kraft, tilpasser vi taktikken til at gennemføre kontrollerne på togene. Vi vil da også vide, hvilke tog vi kommer til at udføre kontrollerne ombord på. En ændring i arbejdsmetoden, som påvirker medarbejdernes arbejdsmiljø, skal dog behandles fagligt inden de kan implementeres, siger han.

For to uger siden blev der kontrolleret godt 200.000 rejsende fra Danmark til Sverige, primært ved Øresundsbrons betalingsstation og i Helsingborg. Af dem blev 35 personer afvist og fem personer søgte om asyl.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.