Erhverv
Forskellige byggeregler giver dyrere eksportpriser
Sammen byggestandarder i de nordiske lande vilåbne markedet for virksomhederne, mener personer i branchen. Men samtidig nævnes bekymring for, om at miljøet vil blive en taber.
Det nordiske ministerråd arbejder for at skabe fælles standarder for byggemarkedet i Norden.
Læs mere: Nordisk minister vil af med byggebøvl
Typehusvirksomheden Hjältevadshus er især aktiv på det svenske marked, men sælger også en del til Norge.
”Der, der er standard i Sverige, bliver en specialløsning i Norge. Vi skal foretage ændringer, og det medfører en del bureaukrati for at få teknisk godkendelse, tager tid og presser priserne op på eksportvarerne. Fælles byggestandarder i Norden vil gøre det nemmere for os,” siger virksomhedens tekniske ansvarlige Gunnar Sand til News Øresund.
For konkurrenten Svensk Husproduktion, med hovedkontor i skånske Bromölla, har byggereglerne medvirket til, at selskabet kun er aktiv i Sverige. Det kræver øget kompetence at sætte sig ind i de forskellige standarder på alt fra materialevalg til taget, mener selskabets administrerende direktør, Stefan Holmberg.
”Hvis reglerne havde været mere harmoniserede, havde forudsætningerne for at arbejde til eksport været større. Men der er også andre grunde til, at vi har valgt kun at fokusere på Sverige,” siger han.
Større tvivl mod fælles nordiske byggestandarder findes hos det netop børsnoterede vindues- og dørproducent Inwido, med produktion og salg i samtlige nordiske lande undtagen Island.
”Vi mener, at standardisering ikke altid er godt for forbrugeren. Man må tage hensyn til den kultur og de traditioner, som findes på de respektive markeder,” siger kommunikationsansvarlig Jonna Opitz.
Yderligere mener hun, at en harmonisering vil være til fordel for Inwido rent effektivitetsmæssig, ikke mindst i større projekter. Men det er ikke sikkert, at klimaet ville vinde på en sådan ændring.
”Vi har valgt at have produktion i de forskellige nordiske lande. Der er også en miljømæssig begrundelse for det, da der bliver kortere transport. Med samme standard i alle lande, vil risikoen være, at meget produktion ville blive lagt i lavlønslande, og så ville det give en anden påvirkning,” siger hun. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23