Arbejdsmarked
Forskellige nationale Corona-strategier sætter Øresundspendlere i klemme
OPDATERET 17.03.2020. Sveriges og Danmarks forskellige måde at håndtere Corona-pandemien på sætter Øresundspendlere i vaskelige og uklare situationer. Personer, som bor i Danmark, men arbejder i Sverige, kan eksempelvis blive tvunget til at tage ferie eller orlov for at tage sig af deres børn, eftersom de danske skoler er lukkede. Myndighederne kan endnu heller ikke give besked om, hvorvidt danske arbejdsgivere må begynde at betale svenske arbejdsgiverafgifter, når de ansatte, som bor i Sverige, tvinges til at arbejde hjemmefra på fuldtid.
En kendt grænsehindring i Øresundsregionen omhandler socialforsikringstilknytningen, når en Øresundspendler arbejder i både Danmark og Sverige, uanset om personen har to forskellige jobs eller delvist arbejder hjemmefra. Kort sagt betyder det, at hvis en person, som bor i Sverige og arbejder i Danmark, arbejder mindst 25 procent af sin arbejdstid i Sverige, bliver den danske arbejdsgiver tvunget til at betale svenske arbejdsgiverafgifter. Der er dog undtagelser – se fodnoten.
I øjeblikket er offentlige institutioner i Danmark lukket, og også mange private virksomheder har valgt at lade sine medarbejdere arbejde hjemmefra. Men hvad dette kommer til at betyde for de berørte Øresundspendleres socialforsikringstilknytning, og dermed arbejdsgiverafgifter, er endnu uklart.
– Vi ved, at der foregår samtaler mellem Udbetaling Danmark og Försäkringskassan, men vi har fortsat ikke fået nogen besked. Vi opfordrer pendlerne til at holde styr på myndighedernes hjemmesider, siger Emelie Reimers, ansat i Försäkringskassan og sagsbehandler i Øresunddirekt, til News Øresund.
Også forældre, som bor i Danmark, men arbejder i Sverige, har kontaktet Øresunddirekt med spørgsmål, fortæller hun.
– De havner i en mærkelig situation, for hvis man arbejder i Sverige, må man tage på arbejde, også selvom skolerne er lukkede i Danmark. Vi har ikke så megen mere information end, at de normale regler gælder. Det betyder, at man ikke må få smittebærerydelse og ydelse for pleje af sygt barn, hvilket kan give mange problemer for en normal familie, siger hun.
I stedet henvises Øresundspendlere til at diskutere sagen med deres svenske arbejdsgivere. Emelie Reimers fremhæver muligheder såsom at få forældreydelser eller tage orlov eller ferie.
En positiv besked kom dog i løbet af fredagen til de Øresundspendlere, som må blive hjemme og dermed ikke kommer til at bruge deres månedskort til toget. Tidligere har DSB meddelt, at det er muligt at få pengene tilbage for danske periodekort, som ikke benyttes i hele perioden. Samme besked kom Skånetrafiken med i dag, efter det blev besluttet i Region Skånes kollektive trafikudvalg.
(News Øresund. Anna Palmehag)
Fodnote: Udover 25-procentreglen kan der i hvert individuelt tilfælde være andre faktorer og omstændigheder, som de danske og svenske myndigheder tager hensyn til, når de beslutter hvilket lands socialforsikring pendleren tillhører. Der findes også store forskelle i reglerne,hvad angår private eller offentlige arbejdsgivere.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23