Følg os på

Danmark

Forskellige regler gør det vanskeligt at harmonisere billetsystemer over Sundet

Publiseret

 

At skabe et sammenhængende billetsystem i Øresundsregionen ville være vanskeligt. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Bedre overførsel af trafikinformation mellem Skånetrafiken og DSB forventes, men at skabe et sammenhængende billetsystem i Øresundsregionen ville være vanskeligt. Det fremgik af et seminar arrangeret af interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” i denne uge.

Både hos danske DSB og svenske Skånetrafiken er de i gang med at gøre det lettere for rejsende at rejse mellem landene. Den, der er kommet længst, er Skånetrafiken, hvor kunderne ifølge salgschef Camilla Bunke kan købe billetter til stort set hele den danske side af Øresundsregionen.

– Vi venter nu spændt på, at det også fungerer i den anden retning, sagde hun under seminaret.

DSB har indtil videre prioriteret intern dansk trafik, da den er betydeligt mere omfattende, men ønsker nu også at gøre det lettere for Øresundsrejsende, som der bliver flere og flere af, sagde Aske Mastrup Wieth-Knudsen, underdirektør hos DSB.

– Vi mangler på billetsiden og den digitale side. At vi i Danmark ikke har så fin app som I har på Skånetrafiken er ikke helt optimalt. Vi skal længere med mobilen, sagde han.

Operatørerne sigter også mod at være bedre i stand til at udveksle trafikinformation med hinanden, så kunderne får de samme oplysninger, uanset hvilken app de bruger. Forudsætningerne findes, fordi både Skånetrafiken og DSB er villige til at dele informationen, men indtil videre mangler en fungerende teknisk løsning.

– Vi prøver at få de danske og svenske kommunikationssystemer til at fungere sammen, men det er svært, sagde Patrik Engfors, pris- og forretningsansvarlig hos Skånetrafiken.

Ud over de tekniske vanskeligheder er der også mange andre forskelle mellem de svenske og danske billetsystemer. Det handler om alt fra forskellige aldersgrænser for, hvornår en person regnes i kategorierne ungdom eller voksen, og spørgsmålet om en hund, der rejser gratis med Skånetrafiken, men skal have en billet i DSB’s tog, til forskellige regler for kompensation for forsinkelser. En anden forskel er, at Skånetrafikens månedlige billet kan lånes, mens DSB’s ækvivalent er personlig. Disse forskelle gør det endnu sværere at harmonisere billetsystemerne, sagde Camilla Bunke fra Skånetrafiken.

– Man kan sandsynligvis løse det meste af det tekniske, men det er vanskeligere at enes om forretningsregler og billetsortimentet. Der er et stort udvalg af forskellige billettyper, sagde hun. News Øresund – Anna Palmehag 

Fakta: Interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen”

– Målet med projektet er at “fremme tilgængeligheden af ​​bæredygtige transportformer i Greater Copemhagen og styrke regionen som et knudepunkt i det trans-europæiske transportnet TEN-T”.
– Deltagare er Region Skåne (lead partner), Region Hovedstaden (koordinerende partner), Region Sjælland, Helsingør Kommune, Københavns Kommune, Malmö stad, Helsingborgs stad, Kristianstads kommun, Aalborg Universitet og Lunds universitet.
– Projektet løber fra 2018 til 2021 og har et budget på godt 3 mio. EUR.

Læs mere: Rejsende mangler et fælles søgesystem til rejser over Sundet

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Infrastruktur09. april 2021

Den danske regering ønsker at udvide togstationen i Københavns Lufthavn og lave drejespor til tog fra Sverige – foreslår udredning af S-tog på Kystbanen til Helsingør

Udvid togstationen i Københavns Lufthavn og opret et vendespor, så tog fra Sverige kan have Kastrup som slutstation. Undersøg, om...

Infrastruktur09. april 2021

Region Skåne planlægger efter tredobbelt togtrafik over Øresundsbron inden 2040 og direkte Bornholmstog til Ystad

I 2040 estimeres 100.000 daglige togrejser på hver hverdag mellem København og Malmø, hvilket er en tredobling sammenlignet med antal...

Infrastruktur09. april 2021

En Øresundsmetro er socioøkonomisk rentabel ifølge København og Malmø udredning

En metroforbindelse, Øresundsmetroen, mellem København og Malmø vil give et socioøkonomisk afkast på samme niveau som Cityringen i København og...

Erhverv09. april 2021

Den nye inkubator Level i Malmø skal hjælpe iværksættere med at starte nye virksomheder med fokus på bæredygtighed og inklusion

Malmø får yderligere en virksomhedsinkubator, Level, med fokus på bæredygtighed og integration. Efter kommunalbestyrelsens beslutning om at tildele 9,9 mio....

Infrastruktur09. april 2021

Den danske regering ønsker at udbygge jernbanestationen ved Københavns Lufthavn og undersøge S-tog på Kystbanen

Investeringer på 160 milliarder kroner indgår i regeringens infrastrukturplan, som blev præsenteret torsdag. Blandt de forslag, der nu skal forhandles...

Cleantech09. april 2021

Nyt svensk anlæg til fossilfri stålproduktion ender i det nordlige Sverige

Hybrit er et projekt mellem stålfremstillingsvirksomheden SSAB, mineselskabet LKAB og energiselskabet Vattenfall med det formål at gøre processen fra minen...

Samfund09. april 2021

Verdens længste skateboardbane bygges i Høje-Taastrup – kan tiltrække unge fra Malmøs skater gymnasium

En næsten en kilometer lang skateboardbane, efter sigende den længste i verden, bygges i Høje-Taastrup kommune. Det rapporterer TV2 Lorry....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.