Følg os på

Infrastruktur

Forslag om at øge antallet af metrostationer på Amager

Publiseret

 

Metrotog passerer Ørestad station på Amager. Foto: News Øresund

Der kan laves flere metrostationer på Amager på den kommende metrolinje, der er planlagt mellem Københavns Hovedbanegård, Refshaleøen og Lynetteholmen, og som efter planen skal stå færdig i 2035. Det fremgår af et forslag, der støttes af et flertal af partierne i Københavns Kommune, og som vil blive sendt ud i en forsinket høringsrunde frem til september. Hvor ruten for linjen trækkes, vil også have betydning for, hvor en eventuel metrolinje mellem Malmø og København kan integreres.

Der er planlagt en ny metrolinje fra Københavns Hovedbanegård til den kommende kunstige halvø Lynetteholmen, hvor den passerer Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen. Et flertal af partierne i Københavns Kommune ønsker at undersøge en alternativ linjeføring med flere metrostationer end den løsning, der er vedtaget i den statslige infrastrukturplan. Forslaget til metrolinje M5 er næsten dobbelt så dyrt og anslås at koste 13,7 milliarder kroner, men vil aflaste metrosystemet og er også planlagt til at forbinde fremtidige linjer til bl.a. Nørrebro og Rigshospitalet, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Det vil øge antallet af metrostationer fra fire i det tidligere forslag til ni. Senest i 2025 vil metrolinjen mellem København H og Lynetteholmen være besluttet og forventes at være færdig i 2035.

– Jeg er glad for, at et bredt flertal af partierne på rådhuset bakker op om ideen om en forbindelse under Amager – og jeg glæder mig til dialogen med københavnerne til september, siger Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen.

Placeringen af den nye metrolinje har også betydning for, hvor en eventuel metroforbindelse fra Malmø kan integreres. Ideen er at forbinde Öresundsmetroen med området mellem Prags Boulevard og et nyt togdepot for metroen på Prøvestenen. M5-forslaget har en station placeret på Prags Boulevard. I øjeblikket undersøger Københavns kommune og Malmö stad muligheden for at bygge en Øresundsmetroforbindelse mellem byerne. (News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Arbejdsmarked31. januar 2023

Faldende eksport til markeder uden for Europa rammer dansk svineproduktion hårdt – slagterikoncernen Danish Crown fyrer 150 medarbejdere

Et kraftigt dyk i eksporten til Asien og i forbrugernes efterspørgsel presser den danske svineproduktion. For at styrke konkurrenceevnen samt...

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.