Følg os på

Danmark

Forslag om udbygning af Arlanda og lukning af Bromma i 2038

Publiseret

 

Arlanda-webb

Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Luk Stockholms citylufthavn Bromma i 2038 og byg i stedet for 30.000 boliger der samtidig med at Arlanda bygges ud med en fjerde landingsbane og en ny terminal. Det foreslår Anders Sundström, som har udarbejdet en rapport om lufthavnenes fremtid for den svenske regering. Han fik skånsk kritik for ikke at nævne udviklingen for Sydsveriges største lufthavn; Københavns Lufthavn. Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Når det handler om den vigtige internationale trafik havde København sidste år 6,6 millioner flere udenrigspassagerer end Arlanda og Bromma tilsammen.

Bromma Lufthavns aftale løber ud år 2038 og derefter ser Anders Sundström, som undersøger fremtidens lufthavnsbehov for den svenske regering, ikke nogen fremtid for Stockholms relativt centralt beliggende lufthavn. Han foreslår i stedet for, med tanke på den aktuelle boligmangel, at bruge området til at bygge cirka 30.000 boliger. Arlanda, som ligger mellem Stockholm og Uppsala, skal i stedet bygges ud med en fjerde landingsbane, en ny terminal og bedre vej- og jernbaneforbindelser. Men der er ikke meget tid, hvis Arlanda skal kunne overtage trafikken fra Bromma i tid.

”Arlanda skal kunne hævde sig i forhold til de andre nordeuropæiske lufthavne”, sagde Anders Sundström da hans rapport blev præsenteret.

At han ikke nævnte det sydlige Sverige, hvor Københavns Lufthavn er den største lufthavn, har fået skånsk kritik. Kritikerne mener, at det er forkert at have en national strategi som i et internationalt perspektiv kun handler om at ekspandere Arlanda. København er Sveriges anden største lufthavn, men den ligger lige uden for landets grænser. Sammen med Øresundsbroen er den en vigtig grund til at alt flere svenske hoved- og specialistkontorer bliver etableret i Malmø.

Såvel i Skåne som i Stockholm retter repræsentanter fra erhvervslivet også kritik mod at lukke den centralt beliggende lufthavn Bromma. Stockholms handelskammer vil både bygge ud på Arlanda og beholde Bromma som lufthavn.

Forslaget er heller ikke populært hos det norskejede svenske indenrigsluftfartselskab BRA (Braathens Regional Airlines, som blandt andet omfatter det tidligere Malmö Aviation), der har Bromma som kernen for deres flytrafik.

Selvom Arlanda og Brommas flytrafik bliver lagt sammen, så rækker det ikke til at nå op til passagertallene i Københavns Lufthavn. I 2015 rejste 26,6 millioner passagerer via Københavns Lufthavn mens Arlanda og Bromma havde 25,6 millioner passagerer tilsammen. I forhold til udenrigstrafikken er forskellen større. Her havde Københavns Lufthavn 6,6 millioner flere passagerer. For Arlanda og Bromma står udenrigstrafikken for 72 procent af passagererne mens udenrigspassagererne står for en en andel på 94 procent i Københavns Lufthavn. Københavns internationale storlufthavn har den fordel, at den er mere centralt placeret end Arlanda samtidig med at den ligger længere syd på, hvilket gør det lettere i forhold til rollen som nordisk flyhub. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund22. september 2023

Øresundsdebat uge 38: Bandemedlemmer flygter fra Sverige af frygt for deres liv, danske straffe for svenske forbrydelser og kommunalt tovtrækkeri om Øresundsforbindelser

Bandekrigen i Sverige eskalerer, og landet har ikke været så farligt at opholde sig i siden 2. Verdenskrig. Bandemedlemmer flygter...

Arbejdsmarked22. september 2023

Arbejdsløsheden er næsten halveret for svenskere født uden for Europa

Siden flygtningekrisen i 2016 er arbejdsløsheden næsten halveret blandt mennesker i Sverige, der er født uden for Europa, rapporterer Dagens...

Ejendomme22. september 2023

Rentestigninger vil ramme husholdninger med såkaldt bostadsrättslägenhet hårdere i Stockholm end i Göteborg og Malmø

Riksbankens pengepolitiske renteforhøjelser og efterfølgende stigninger i realkreditrenterne vil ramme indbyggerne i Stockholm hårdere end i resten af landet på...

Politik22. september 2023

Den svenske regerings finanslovsforslag: Skattelettelser på arbejde, tillæg til kommuner og regioner samt øgede klimaudledninger

Regeringen giver Sveriges kommuner og regioner yderligere 16 milliarder kroner, hvilket ikke anses for tilstrækkeligt ifølge Sveriges Kommuner og Regioner,...

Arbejdsmarked22. september 2023

Svensk computerspiludvikler erstatter 40 pct. af medarbejderne med AI

Den Göteborg-baserede spiludvikler Mindark med computerspillet Entropia Universe afskediger 25 medarbejdere, svarende til 40 pct. af medarbejderstaben, og erstatter deres...

Bæredygtighed22. september 2023

Svea Solar investerer 10 milliarder kroner i nye solcelleparker efter rekordstor el-aftale med Arla

Det svenske solenergiselskab Svea Solar meddeler, at de har underskrevet en rekordstor el-aftale med det europæiske andelsmejeri Arla, der har...

Bæredygtighed22. september 2023

I Lund reklameres der nu for kommunens første supercykelsti

I Landskrona blev Sveriges første supercykelsti C32 indviet i slutningen af august, og den går ud til Häljarp, rapporterer Sydsvenskan....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.