Følg os på

Danmark

Forslag om udbygning af Arlanda og lukning af Bromma i 2038

Publiseret

 

Arlanda-webb

Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Luk Stockholms citylufthavn Bromma i 2038 og byg i stedet for 30.000 boliger der samtidig med at Arlanda bygges ud med en fjerde landingsbane og en ny terminal. Det foreslår Anders Sundström, som har udarbejdet en rapport om lufthavnenes fremtid for den svenske regering. Han fik skånsk kritik for ikke at nævne udviklingen for Sydsveriges største lufthavn; Københavns Lufthavn. Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Når det handler om den vigtige internationale trafik havde København sidste år 6,6 millioner flere udenrigspassagerer end Arlanda og Bromma tilsammen.

Bromma Lufthavns aftale løber ud år 2038 og derefter ser Anders Sundström, som undersøger fremtidens lufthavnsbehov for den svenske regering, ikke nogen fremtid for Stockholms relativt centralt beliggende lufthavn. Han foreslår i stedet for, med tanke på den aktuelle boligmangel, at bruge området til at bygge cirka 30.000 boliger. Arlanda, som ligger mellem Stockholm og Uppsala, skal i stedet bygges ud med en fjerde landingsbane, en ny terminal og bedre vej- og jernbaneforbindelser. Men der er ikke meget tid, hvis Arlanda skal kunne overtage trafikken fra Bromma i tid.

”Arlanda skal kunne hævde sig i forhold til de andre nordeuropæiske lufthavne”, sagde Anders Sundström da hans rapport blev præsenteret.

At han ikke nævnte det sydlige Sverige, hvor Københavns Lufthavn er den største lufthavn, har fået skånsk kritik. Kritikerne mener, at det er forkert at have en national strategi som i et internationalt perspektiv kun handler om at ekspandere Arlanda. København er Sveriges anden største lufthavn, men den ligger lige uden for landets grænser. Sammen med Øresundsbroen er den en vigtig grund til at alt flere svenske hoved- og specialistkontorer bliver etableret i Malmø.

Såvel i Skåne som i Stockholm retter repræsentanter fra erhvervslivet også kritik mod at lukke den centralt beliggende lufthavn Bromma. Stockholms handelskammer vil både bygge ud på Arlanda og beholde Bromma som lufthavn.

Forslaget er heller ikke populært hos det norskejede svenske indenrigsluftfartselskab BRA (Braathens Regional Airlines, som blandt andet omfatter det tidligere Malmö Aviation), der har Bromma som kernen for deres flytrafik.

Selvom Arlanda og Brommas flytrafik bliver lagt sammen, så rækker det ikke til at nå op til passagertallene i Københavns Lufthavn. I 2015 rejste 26,6 millioner passagerer via Københavns Lufthavn mens Arlanda og Bromma havde 25,6 millioner passagerer tilsammen. I forhold til udenrigstrafikken er forskellen større. Her havde Københavns Lufthavn 6,6 millioner flere passagerer. For Arlanda og Bromma står udenrigstrafikken for 72 procent af passagererne mens udenrigspassagererne står for en en andel på 94 procent i Københavns Lufthavn. Københavns internationale storlufthavn har den fordel, at den er mere centralt placeret end Arlanda samtidig med at den ligger længere syd på, hvilket gør det lettere i forhold til rollen som nordisk flyhub. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Bæredygtighed13. september 2024

Internationale venturekapitalister møder startups på bæredygtig tech-konference i Malmø i næste uge

Den Malmø-baserede designvirksomhed Domino Studio og klimafonden Pale Blue Dot samler endnu en gang globale venturekapitalister til den bæredygtige tech-konference...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.