Følg os på

Danmark

Forslag om udbygning af Arlanda og lukning af Bromma i 2038

Publiseret

 

Arlanda-webb

Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Luk Stockholms citylufthavn Bromma i 2038 og byg i stedet for 30.000 boliger der samtidig med at Arlanda bygges ud med en fjerde landingsbane og en ny terminal. Det foreslår Anders Sundström, som har udarbejdet en rapport om lufthavnenes fremtid for den svenske regering. Han fik skånsk kritik for ikke at nævne udviklingen for Sydsveriges største lufthavn; Københavns Lufthavn. Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Når det handler om den vigtige internationale trafik havde København sidste år 6,6 millioner flere udenrigspassagerer end Arlanda og Bromma tilsammen.

Bromma Lufthavns aftale løber ud år 2038 og derefter ser Anders Sundström, som undersøger fremtidens lufthavnsbehov for den svenske regering, ikke nogen fremtid for Stockholms relativt centralt beliggende lufthavn. Han foreslår i stedet for, med tanke på den aktuelle boligmangel, at bruge området til at bygge cirka 30.000 boliger. Arlanda, som ligger mellem Stockholm og Uppsala, skal i stedet bygges ud med en fjerde landingsbane, en ny terminal og bedre vej- og jernbaneforbindelser. Men der er ikke meget tid, hvis Arlanda skal kunne overtage trafikken fra Bromma i tid.

”Arlanda skal kunne hævde sig i forhold til de andre nordeuropæiske lufthavne”, sagde Anders Sundström da hans rapport blev præsenteret.

At han ikke nævnte det sydlige Sverige, hvor Københavns Lufthavn er den største lufthavn, har fået skånsk kritik. Kritikerne mener, at det er forkert at have en national strategi som i et internationalt perspektiv kun handler om at ekspandere Arlanda. København er Sveriges anden største lufthavn, men den ligger lige uden for landets grænser. Sammen med Øresundsbroen er den en vigtig grund til at alt flere svenske hoved- og specialistkontorer bliver etableret i Malmø.

Såvel i Skåne som i Stockholm retter repræsentanter fra erhvervslivet også kritik mod at lukke den centralt beliggende lufthavn Bromma. Stockholms handelskammer vil både bygge ud på Arlanda og beholde Bromma som lufthavn.

Forslaget er heller ikke populært hos det norskejede svenske indenrigsluftfartselskab BRA (Braathens Regional Airlines, som blandt andet omfatter det tidligere Malmö Aviation), der har Bromma som kernen for deres flytrafik.

Selvom Arlanda og Brommas flytrafik bliver lagt sammen, så rækker det ikke til at nå op til passagertallene i Københavns Lufthavn. I 2015 rejste 26,6 millioner passagerer via Københavns Lufthavn mens Arlanda og Bromma havde 25,6 millioner passagerer tilsammen. I forhold til udenrigstrafikken er forskellen større. Her havde Københavns Lufthavn 6,6 millioner flere passagerer. For Arlanda og Bromma står udenrigstrafikken for 72 procent af passagererne mens udenrigspassagererne står for en en andel på 94 procent i Københavns Lufthavn. Københavns internationale storlufthavn har den fordel, at den er mere centralt placeret end Arlanda samtidig med at den ligger længere syd på, hvilket gør det lettere i forhold til rollen som nordisk flyhub. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Arbejdsmarked31. januar 2023

Faldende eksport til markeder uden for Europa rammer dansk svineproduktion hårdt – slagterikoncernen Danish Crown fyrer 150 medarbejdere

Et kraftigt dyk i eksporten til Asien og i forbrugernes efterspørgsel presser den danske svineproduktion. For at styrke konkurrenceevnen samt...

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.