Danmark
Fortsat undersøgelse af en Øresundsmetro mellem København og Malmø
Malmø og Københavns kommuner fik i går besked om at de har fået bevilget finansiering fra EU’s Interregprogram til at fortsætte undersøgelsen af muligheden for at bygge en tunnelbane mellem byerne. Det er fjerde udredningsetape og den planlægges til at løbe over tre år.
Københavns og Malmøs kommuner indleverede i marts i år en fælles ansøgning om fortsat finansiering fra EU’s Interregprogram til yderligere undersøgelse af en ny fast forbindelse over Øresund, i form av en tunnelbane mellem byerne. I går fik de besked om at ansøgningen er godkendt. Det vil nu bl.a. blive undersøgt hvilken påvirkning en Øresundsmetro vil have på korte rejser indenfor regionen og længere rejser, blandt andet mod Stockholm og Hamburg, samt analysere mulige stationsplaceringer.
– Jeg er glad for, at vi har fået EU-støtte til at forsætte samarbejdet om en fremtidig Øresundsmetro. En Øresundsmetro vil have stor betydning for mobiliteten på tværs af Øresund og indgår derfor naturligt i vores fælles trafikcharter for hele Greater Copenhagen. 85 procent af personrejserne over Øresund sker i dag via Øresundsbroen. Den korte rejsetid på ca. 20 minutter med en Øresundsmetro vil gøre det lettere at arbejde, uddanne sig, shoppe og have kulturelle oplevelser på begge sider af Sundet. Det vil binde hele regionen endnu tættere sammen og være godt for borgerne, virksomhederne og turismen i Greater Copenhagen, siger overborgmester Frank Jensen i en kommentar.
Trafikchartret er Greater Copenhagens fælles trafikvision lanceret sidste efterår, som blandt andet ser på fremtidige Øresundsforbindelser. I den fremgår det at der i Greater Copenhagen er enighed om at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal bygges først og påbegyndes hurtigst muligt, samt at Øresundsmetroen er koblet til udbygningen af Københavns metro og kan bygges uafhængigt af om en HH-forbindelse er besluttet
Malmø og Københavns fælles udredningsarbejde om en Øresundsmetro startede i januar 2012. Blandt andet er teknisk udformning, sammenkobling med Københavns metro og finansieringsmuligheder undersøgt tidligere. At bygge en Øresundsmetro er beregnet til at koste mellem 20 og 26 milliarder danske kroner og rejsetiden estimeres at blive 15–20 minutter. (News Øresund)
Læs mere: Köpenhamn och Malmö vill fortsätta utreda möjligheten att bygga en Öresundsmetro
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23