Følg os på

Arbejdsmarked

Fra SAS til Copenhagen Medical: “Jeg forbereder mig til et andet liv”

Publiseret

 

"I det sidste år har man ventet på, at tingene skulle blive bedre. Men nu ser man, hvordan det går med vaccineringen, og at vi, især i Skandinavien, halter bagefter, så tænker jeg, at det måske kan tage længere tid end to år før det kommer sig." siger Elena Stanisic. Foto: News Øresund

Tre spørgsmål til…

Elena Stanisic er en Øresundspendler, der bor i Skåne, og som sidste år måtte vælge at blive fyret fra sit job som stewardesse eller tage orlov i to år i forbindelse med at SAS Danmark, varslede 1.700 medarbejdere om afskedigelse sidste forår. Hun valgte at tage orlov og har som uddannet social- og sundhedsassistent kunnet arbejde med covid-19 testning på forskellige testcentre, nu som medarbejder hos virksomheden Copenhagen Medical. Hun håber at være i stand til at vende tilbage til luftfartsbranchen, men er skeptisk over for, om rejseriet har tid til at komme sig, før orloven er slut.

Kan du beskrive ændringen i 2020 fra at have arbejdet i en rejsebranche med tusindvis af rejsende dagligt til nu at arbejde med at teste folk for covid-19?

– Fra marts til og med juni var vi midlertidigt hjemsendte. I slutningen af ​​marts blev vi informeret om, at risikoen var, at 5.000 ansatte skulle opsiges inden for hele SAS-koncernen. Senere meddelte fagforeningen og a-kassen i Danmark, at i stedet for at blive fyret, kunne få mulighed for at tage orlov med a-kasse. Så den 1. juli modtog omkring 700 af os i SAS et brev om, at vi skulle vælge at blive fyret eller tage orlov i op til to år. I mellemtiden søgte jeg om en masse andre job. Vi fik et par ekstra dage til at bestemme os, fordi der kom nye oplysninger om, at svenskerne ikke kunne modtage dagpenge under orlov, som de danske ansatte. I slutningen af ​​juli kom nyheden om, at vi ville modtage a-kasse fra Danmark, men flere af de svenske kolleger havde stadig allerede besluttet at stoppe. Vi var, 562 mennesker, tror jeg, der valgte at tage orlov, og resten valgte at blive fyret, de fleste af dem var svenskere. Derefter fik jeg et andet job ret hurtigt, med at arbejde med prøvetagning til covid. Jeg har en uddannelse som social- og sundhedsassistent, så det var let for mig at få jobbet. Dybest set vil jeg sige, at det er den samme type job. Det handler om service, om at være socialt udadvendt og få folk til at føle sig hjemme. Det gør man også på flyet.

Hvordan ser du fremtiden for flyrejser og muligheden for at vende tilbage til arbejde hos SAS inden for de næste to år?

– I det sidste år har man ventet på, at tingene skulle blive bedre. Men nu ser man, hvordan det går med vaccineringen, og at vi, især i Skandinavien, halter bagefter, så tænker jeg, at det måske kan tage længere tid end to år før det kommer sig. I så fald når jeg at modtage et opsigelsesbrev. Men man håber jo altid. Vi har det så sjovt og trives med hinanden på arbejdet. Men hvis du ser ud i verden, bliver du skeptisk over for om rejseriet kan nå at komme sig. Så i mellemtiden forbereder jeg mig til et andet liv. Jeg studerer i øjeblikket et kursus på Komvux inden for bygge- og anlæg, fordi jeg vil søge ind på en uddannelse for at blive administrator for byggetilladelser.

Under din orlov er du fortsat med at pendle til Danmark. Hvordan har du oplevet det forløbne år som Øresundspendler?

– Man har været lidt mere usikker. Før var det bare et spørgsmål om at krydse broen uden at skulle tænke over det. Nu tænker du konstant på, hvad der gælder. For eksempel om jeg har brug for at vise en covid-test eller min ansættelseskontrakt, eller om jeg har brug for at vise det på papir, eller om det er nok til at vise det på telefonen. Man ved heller ikke, hvordan man bliver mødt ved kontrollen på broen, og om der er kommet nye regler inden for de sidste 24 timer. Det er ikke så afslappet. For mig har det også været svært at få et overblik, fordi jeg ikke pendler til Danmark hver dag. Så fik jeg hjælp fra forskellige grupper til pendlere på Facebook og spurgte lige ud: “hvad er det der gælder”. Så har jeg fået svar med det samme, siger Elena Stanisic.

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

Læs mere: Dansk myndighed skiftede mening: SAS-ansatte i Sverige kan få danske dagpenge

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.