Følg os på

Danmark

Fragtfærge mellem København og Malmø

Publiseret

 

container

Det fælles havneselskab Copenhagen Malmø Port, der driver havnene i de to byer, åbner til foråret en godsrute for containere, der skal over Øresund. Pressefoto.

Til foråret sætter Copenhagen Malmø Port fire pramme ind mellem de to byer. Men kun for gods. Hver pram har plads til 100 containere.

Det fælles havneselskab Copenhagen Malmø Port, der driver havnene i de to byer, åbner til foråret en godsrute for containere, der skal over Øresund.

Hidtil er godset blevet kørt på lastbil gennem byen og over Øresundsbroen. I dag er der en stor import af containere til København, mens Malmø især er en eksporthavn for containere.

”Vi kommer til at få et bedre flow af containere, og har allerede fået positive reaktioner fra erhvervet, der vil få lavere omkostninger. Ruten er åben for alle, der vil have flyttet gods mellem de to havne,” siger administrerende direktør Johan Röstin til News Øresund.

Han vurderer, at miljøpåvirkningen vil blive reduceret, når gods bliver flyttet fra lastbil til pram.

Copenhagen Malmø Port sætter fire pramme i drift. To eller tre af dem vil transportere containere hver dag. Hver har kapacitet til 100 containerenheder. En fjerde pram vil blive brugt til bulkgods med genbrugsmaterialer og biobrændsel. Prammene vil blive bugseret af slæbebåde. Ruten drives i samarbejde med Watertruck AB og hver tur over sundet vil vare to timer.

Copenhagen Malmø Port er etableret i 2001 og ejes af danske By & Havn, Malmø Kommune og private investorer. Sidste år var 7.800 skibe i de to havne. Mens krydstogtskibe foretrækker København håndterer Malmø store mængder nye biler, der ankommer fra bilfabrikkerne til salg. Mere end 400.000 biler kom sidste år til Malmø. (News Øresund – Peter Mulvany)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.