Følg os på

Interviews

Göran Persson: “Få steder i Europa har bedre forudsætninger end denne region”

Publiseret

 

Göran Persson (S), Sveriges statsminister mellem 1996 og 2006, har været involveret i mange vigtige beslutninger for regionen. Foto: Swedbank

Göran Persson (S) var statsminister og boede desuden i Malmø, da Øresundsbron blev indviet for 20 år siden. Han kan opregne mange vigtige beslutninger for den region, hvor han var involveret: at starte Malmø Universitet, bygge Citytunneln under Malmø og lukke atomkraftværket Barsebäck. Fremadrettet mener Göran Persson, at regionen vil være stærk, med international karakter, mange veletablerede universiteter og en anden permanent forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør.

Göran Persson ser det som en selvfølge, at der bygges en HH-forbindelse. Han tror at den vil være der om 20 år, som en del af den fysiske infrastruktur i at regionen fortsætter med at vokse sammen. Som statsminister var han selv involveret i mange beslutninger vedrørende Øresundsbron, og i forbindelse med dette års jubilæum husker han de diskussioner, der fandt sted dengang.

– Jeg kommer i tanke om en ret sjov oplevelse. Broen blev jo kritiseret, men jeg sagde, at ”det er ikke et spørgsmål om det skal være i Malmø eller Helsingborg. Broen mellem Malmø og København vil være lige så naturlig som forbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør vil være, når den kommer. Fordi det bliver sådan, den kommer. ” Det var kontroversielt dengang, men nu tror jeg ikke, nogen sætter spørgsmålstegn ved det. Den kommer, siger han.

Malmø hovedbibliotek, tegnet af Henning Larsen, er stedet for et af Göran Perssons fineste minder fra Øresundsregionen. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

I perioden 1996-2003 pendlede Göran Persson til jobbet som statsminister i Stockholm, mens han boede i en lejlighed på Regementsgatan i Malmø. Lige ved siden af lå Stadsbiblioteket, der er stedet for en af hans mest elskede minder fra regionen.

– En meget flot oplevelse var, da jeg fik lov at indvie Malmøs nye hovedbibliotek. Fordi det på en eller anden måde var startskuddet for en enorm samfundsændring i Malmø, præget af store infrastrukturinvesteringer. Med infrastruktur mener jeg ikke nødvendigvis veje og broer, men det kan også være samfundsinfrastruktur, der er ekstremt vigtig. Biblioteket har danske Henning Larsen designet, en af verdens førende arkitekter, i et Malmø, der har været i krise og haft modgang, men som var ved at vende, siger han og fortsætter:

– Det er et meget smukt hus. Og for mig var det en meget flot stue og et udtryk for optimisme og tro på fremtiden, samtidig med at det sendte signalet om, at kultur og læsende refleksion også er vigtigt i dagens samfundsbyggeri. Det var en dejlig og symbolsk start på mange projekter, som jeg var involveret i direkte og indirekte i Øresundsregionen.

Göran Persson understreger, at Øresundsregionen naturligvis er meget mere end blot Malmø, men at en Øresundsregion uden et voksende Malmø samtidig er vanskeligt at forestille sig.

For hele regionen ser han en lys fremtid, der afhænger af flere forskellige faktorer.

– Det er en yderst gunstig region med alle forudsætninger. Den vil vokse, og vi har også den fordel, at Øresundsregionen vokser i et etableret miljø – bare det, at du har de gamle universiteter i regionen, disse gamle fine byer. Hertil kommer at Malmø- og Københavnsregionen er vant til en international tilgang. Lejlighedsvis har vi i Danmark og Sverige haft diskussioner om migrationen – det er et emne i sig selv – men at selve området er internationalt orienteret, er en anden sag, og det har det altid været. Det er universiteterne og de største lufthavne, der holder fremdriften i gang. Jeg føler stor optimisme, siger den tidligere statsminister, men tilføjer samtidig et lille forbehold.

– Det gælder så også om at håndtere det, så nationalstaterne også føler sig tilfredse, og der ikke opstår en konflikt omkring regionen, men at det føles som et fælles projekt.

I år fejrede Øresundsbron 20 år. Fremadrettet mener Göran Persson, at Øresundsregionen har nogle af de bedste forudsætninger i Europa for udvikling, forudsat at visse problemer løses. Foto: News Øresund

Ud over en fast forbindelse i det nordlige Øresund mener Göran Persson, at fremtiden vil medføre en udvikling, hvor luftfart fortsat spiller en vigtig rolle i regionen. Men kun på den betingelse, at luftfartsindustrien lykkes med at finde en måde at styre udslip, der bidrager til klimakrisen.

– Jeg er teknologioptimist, så jeg tror, ​​at vi om 20 år vil have yderligere understreget regionens internationale karakter gennem luftfart, siger han.

Ifølge Göran Persson er et andet problem, der skal løses i Øresundsregionen, hvordan grønne erhverv kan få plads samtidig med at byerne vokser. Det er nødvendigt i en region, der er udmærker sig ved ny teknologi, samtidig med at den er indlejret i store landbrugsområder, siger han.

–  Det vil afgøre, om Øresundsregionen bliver en modelregion for hele Europa eller en region præget af interne modsætninger. Få steder i Europa har bedre forudsætninger end denne region.

Da han talte ved indvielsen på den splinternye Øresundbro for 20 år siden, citerede Göran Persson den danske digter Piet Hein – ”Verden har ingen grænser. / Selv er du kun en klang / tonende med i hele / menneskehedens sang”*. I dag er diskussionen om Øresundsbron og regionen på mange måder præget af grænsekontrol, forhindringer og det faktum, at passagen var lukket for mange under coronakrisen, men ved årtusindskiftet var Øresundsbron kun en af flere store fremtidsinvesteringer og beslutninger der blev taget.

– Jeg var med på hele brorejsen, som rummede rigtig mange typer af beslutninger. Den går jo egentlig tilbage til begyndelsen af 1990’erne med regeringskriser og alt muligt, inden man kom frem til en beslutning. Og jeg var involveret frem til indvielsen. Parallelt med den beslutning blev der investeret i de enorme underjordiske anlæg i Malmø kaldet Citytunneln. Der var fik jeg lov til at tage første spadestik og var også involveret, siger Göran Persson.

En anden vigtig beslutning, som han fremhæver, var at lukke atomkraftværket i Barsebäck, et valg der ikke mindst blev mødt med bifald på den danske side af Sundet.

– Det er svært at forestille sig, at det skulle stå der i dag og stadig havde været igang. Det ville have været vanskeligt i Øresundsregionen, siger Göran Persson og minder om en anden beslutning, der trådte i kraft, mens han boede i Malmø i slutningen af 1990’erne.

– Ja, måske den vigtigste af alle. Jeg var dybt involveret i oprettelsen af Malmø Universitet – jeg indviede universitetet.

– Så hvis du opsummerer: det var ikke en dårlig periode for Malmø og Øresundsregionen, siger Göran Persson.

News Øresund – Anna Palmehag

 

*Fra ”Åbent for verdens vinde” af Piet Hein

 

Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år

I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.

De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.

Læs flere interviews i serien:
Helsingborgs-top tror på en fremtid med to forbindelser – mindst
”Jeg vil bo hvor tingene sker”
International rekruttering løftede dansk e-handelskæmpe i Malmø
Optimistiske borgmesterveteraner mener at hverdagen gør en forskel
”Du vil også se mig stå på ølkassen”
Livet som ”kærlighedsflygtning”
Den administrerende direktør da broen åbnede: ”Det var et magisk øjeblik!”
Forskningsanlæg gjorde tyske Ralf Trant til Øresundsborger
Med en musikalsk mission
Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder
Flytningen fra Stockholm åbnede hendes øjne for Øresundsregionen
Forskelle i dansk og svensk kultur giver dynamik i arbejdslivet
Biologen på Peberholm
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Samfund21. oktober 2020

Frustrerede pendlere og bekymret arbejdsgiver håber på en løsning for grænsependlernes skat under coronakrisen

For både grænsependlere og virksomheder er der opstået usikkerhed omkring skattereglerne under coronakrisen, hvor mange har arbejdet hjemmefra. Hos Mercedes...

Infrastruktur20. oktober 2020

Forberedelserne til opførelsen af Femern-tunnelen er begyndt: “Vi er i fuld gang med at bygge arbejdshavnen”

Tre spørgsmål til Claus Baunkjær, adm. direktør for Femern A/S, om anlægsarbejderne på Femern Bælt-tunnelen mellem Lolland og Femern, der...

Norden16. oktober 2020

Sverige presser på for, at de nordiske lande skal tage større hensyn til deres naboer

Sveriges Nordenminister Anna Hallberg (S) ønsker at fremskynde arbejdet med at evaluere, hvordan coronakrisen har påvirket det nordiske samarbejde. Derudover...

Samfund16. oktober 2020

Meget tæt på at Danmark indfører rejsesrestriktioner mod Skåne – 12 svenske regioner i karantæne

Da Statens Serum Institut torsdag meddelte, at smittespredningen i Sverige er steget, så tolv svenske regioner nu er blevet erklæret...

Cleantech16. oktober 2020

Mulig driftsstart for svensk vindmøllepark på Kriegers Flak i 2026

Vattenfall mener, at en svensk vindmøllepark på Kriegers Flak, 30 km syd for Trelleborg, kan være i brug allerede i...

Samfund16. oktober 2020

Styrelse truer SAS med bødestraf for ikke at refundere passagerer hurtigt nok

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen truer med at politianmelde SAS, hvis flyselskabet ikke behandler 95.000 danske refusionskrav for aflyste flyafgange. SAS...

Infrastruktur15. oktober 2020

Københavns Lufthavn modtager EU-støtte til udvikling af grøn infrastruktur

Københavns Lufthavn har fået tildelt 90 millioner kroner i et nyt EU-projekt, hvor lufthavnen sammen med en række partnere vil...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.