Hamburg
Göteborg går med i det tysk-dansk-svensk-norske STRING-samarbejde
Den 1. juli i år tilslutter Göteborgs stad sig det tysk-dansk-svensk-norske politiske STRING-samarbejde. Det blev tydeligt i forbindelse med samarbejdets politiske forum, der foregår i Rønne på Bornholm dagen før Folkemødet.
STRING-samarbejdet blev etableret i 1999 som et Interreg-projekt med det formål at drive beslutningen om at opbygge Femern bæltetunnel mellem Danmark og Tyskland. I dag handler samarbejdet meget om, hvordan regionen kan udvikle sig som en voksende grøn transportkorridor fra Hamburg til Oslo. Med Gøteborgs medlemskab består STRING-samarbejdet af tretten medlemmer: Hamburg, Schleswig-Holstein, Region Sjælland, Region Hovedstaden, København, Region Skåne, Malmø, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Göteborg, Akershus Fylkeskommune, Østfold Fylkeskommune og Oslo.
I februar i år kom den tyske regeringsgodkendelse til at bygge Femern Bælt-tunnelen, og i 2019 startede byggeriet på dansk side, selv om den tyske godkendelse forventes at blive anket. I Danmark er forberedelserne allerede i gang, og den 31. maj blev der åbnet en seks kilometer højhastighedstog (250 km / t) mellem København og Ringsted i retning mod Femern Bælt-tunnelen. Den kommende tunnel mellem Danmark og Tyskland, til biler og tog, er ved at blive opført af den danske statsejede Femern A/S, og målet er, at den bliver indvies i 2028. Derefter vil rejsetiden med tog mellem København og Hamburg forkortes til 2,5 timer, mens kapaciteten til både gods- og passagertransport vil stige kraftigt. (News Øresund)
Fakta: STRING
STRING er et grænseoverskridende politisk samarbejde, der repræsenterer en geografisk region, der dækker fire lande fra Hamburg i syd til Akershus i nord. I februar 2018 voksede organisationen til 11 medlemmer, hvor Malmö stad, Region Halland og Västra Götalandsregionen i Sverige sammen med Akershus Fylkeskommun og Østfold Fylkeskommun i Norge formelt underskrev medlemskaber.
I februar i år blev det meddelt, at Femern Bælt-tunnelen havde modtaget den nødvendige tyske godkendelse. Selv om godkendelsen forventes at blive anket, har de danske myndigheder besluttet at påbegynde byggearbejdet i 2019 med det formål at åbne den faste bil- og togforbindelse mellem Tyskland og Danmark i 2028. Derefter vil rejsetiden med tog mellem København og Hamburg falde til ca. 2,5 timer.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23