Følg os på

Hamburg

Göteborg går med i det tysk-dansk-svensk-norske STRING-samarbejde

Publiseret

 

Göteborg går med i det tysk-dansk-svensk-norske STRING-samarbejde. Foto: Wikimedia. Karta: News Øresund

Den 1. juli i år tilslutter Göteborgs stad sig det tysk-dansk-svensk-norske politiske STRING-samarbejde. Det blev tydeligt i forbindelse med samarbejdets politiske forum, der foregår i Rønne på Bornholm dagen før Folkemødet.

STRING-samarbejdet blev etableret i 1999 som et Interreg-projekt med det formål at drive beslutningen om at opbygge Femern bæltetunnel mellem Danmark og Tyskland. I dag handler samarbejdet meget om, hvordan regionen kan udvikle sig som en voksende grøn transportkorridor fra Hamburg til Oslo. Med Gøteborgs medlemskab består STRING-samarbejdet af tretten medlemmer: Hamburg, Schleswig-Holstein, Region Sjælland, Region Hovedstaden, København, Region Skåne, Malmø, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Göteborg, Akershus Fylkeskommune, Østfold Fylkeskommune og Oslo.

I februar i år kom den tyske regeringsgodkendelse til at bygge Femern Bælt-tunnelen, og i 2019 startede byggeriet på dansk side, selv om den tyske godkendelse forventes at blive anket. I Danmark er forberedelserne allerede i gang, og den 31. maj blev der åbnet en seks kilometer højhastighedstog (250 km / t) mellem København og Ringsted i retning mod​​ Femern Bælt-tunnelen. Den kommende tunnel mellem Danmark og Tyskland, til biler og tog, er ved at blive opført af den danske statsejede Femern A/S, og målet er, at den bliver indvies i 2028. Derefter vil rejsetiden med tog mellem København og Hamburg forkortes til 2,5 timer, mens kapaciteten til både gods- og passagertransport vil stige kraftigt. (News Øresund)

Fakta: STRING
STRING er et grænseoverskridende politisk samarbejde, der repræsenterer en geografisk region, der dækker fire lande fra Hamburg i syd til Akershus i nord. I februar 2018 voksede organisationen til 11 medlemmer, hvor Malmö stad, Region Halland og Västra Götalandsregionen i Sverige sammen med Akershus Fylkeskommun og Østfold Fylkeskommun i Norge formelt underskrev medlemskaber.

I februar i år blev det meddelt, at Femern Bælt-tunnelen havde modtaget den nødvendige tyske godkendelse. Selv om godkendelsen forventes at blive anket, har de danske myndigheder besluttet at påbegynde byggearbejdet i 2019 med det formål at åbne den faste bil- og togforbindelse mellem Tyskland og Danmark i 2028. Derefter vil rejsetiden med tog mellem København og Hamburg falde til ca. 2,5 timer.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund17. juni 2024

Antallet af beskæftigede i den svenske byggebranche falder mest i Skåne

Den svenske byggebranche er hårdt ramt af den økonomiske afmatning. I marts var beskæftigelsen faldet med fire pct. i forhold...

Arbejdsmarked16. juni 2024

Hård kamp om ingeniørerne over Øresund – undersøgelse viser, at lønningerne er 50 procent højere i Danmark end i Sverige

Kampen om arbejdskraften på den anden side af Øresund er i fuld gang. På lidt over ti år er antallet...

Arbejdsmarked16. juni 2024

Om tre år vil der mangle 38.000 faglærte i Region Hovedstaden

En ny analyse fra Region Hovedstaden viser, at der om tre år vil mangle op mod 38.000 faglærte i regionen....

Danmark16. juni 2024

Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS

Svenske Gotlandsbolaget køber færgeruten København-Frederikshavn-Oslo for ca. 400 millioner kroner af danske DFDS. Købet omfatter to bil- og passagerfærger og...

Øresund16. juni 2024

15 procent flere rejser med Øresundstog over broen i maj

På trods af et ødelagt sporskifte ved Østerport i maj måned kan Skånetrafiken konstatere en fortsat stærk vækst i antallet...

Okategoriserade16. juni 2024

De nordiske lande går mod strømmen ved EU-valget – rød-grønne partier står for den største fremgang

Der blev ingen nordisk højrebølge, da danskere, svenskere og finner gik til stemmeurnerne ved valget til Europa-Parlamentet. Nede på kontinentet...

Danmark16. juni 2024

På mandag indvier kong Frederik X det første tunnelelement i Femern Bælt-forbindelsen.

På mandag indvier kong Frederik X det første 217 meter lange tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen. Det vil derefter blive sænket...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.