Arbejdsmarked
Grænsependlere med job i Sverige risikerer titusinder af kroner i ekstra skat
Øresundspendere som bor i Danmark og arbejder i Sverige risikerer at blive hårdt ramt af de dansk-svenske skatteregler, hvis de arbejder hjemmefra under coronakrisen. Det kan handle om titusindvis af kroner i ekstra skat for 2020 – samtidig med at andre i stedet får lavere skat. Mange pendlere vælger derfor at fortsætte med at tage toget over Øresund, til trods for at det frarådes på grund af smitterisikoen, for at sikre at deres privatøkonomi kan hænge sammen.
I henhold til den dansk-svenske Øresundsaftale skal pendlere arbejde mindst 50 procent i beskæftigelseslandet for at blive beskattet der. Men under coronakrisen er mange blevet anbefalet eller tvunget til at arbejde hjemmefra i lange perioder, hvilket betyder, at de skal betale skat i begge lande – ikke samtidigt, men i forskellige perioder af året. Der kommer ingen undtagelser under pandemien, ifølge de ansvarlige ministre i begge lande.
For mange af de grænsependlere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, vil hjemmearbejdet give et plus i kassen, fordi skatten er lavere i Sverige end i Danmark. Personerne vil være i stand til at foretage grundfradrag i begge lande, og sandsynligheden for, at de vil stige over niveauerne for topskat og respektive statslig skat i Danmark og Sverige, er mindre, fordi indkomsten er delt mellem to lande.
For grænsependlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, ser det derimod mørkere ud, i det mindste hvis de arbejder hjemmefra i længere tid. De betaler ofte en såkaldt særlig indkomstskat i Sverige, SINK-skat, hvilket er 25 procent uden mulighed for fradrag. Men de kan også vælge at betale almindelig svensk skat på i gennemsnit 32 procent og få lov til at foretage fradrag – forudsat at de betaler skat i Sverige af mindst 90 procent af den årlige indkomst. Forskellen er stor sammenlignet med det danske skatteniveau.
Til skatten i Danmark kommer også AM-bidraget, der tælles som en skat. Da det svenske og det danske system fungerer forskelligt, skal Øresundspendlere, der bor i Danmark, betale AM-godtgørelse for den del af indkomsten, de beskattes for i Danmark, selvom deres svenske arbejdsgiver allerede har betalt arbejdsgiverbidrag – den omtrentlige svenske pendant – for samme periode.
Samtidig indebærer grundfradragene i den danske skat, at grænsependlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, faktisk kan beskattes mindre i Danmark end i Sverige, hvis det drejer sig om en kortere periode. Fordelen bliver større, jo lavere lønnen er, og det kan dreje sig om adskillige tusinde kroner. En anden gevinst, som grænsependlerene deler med alle andre, der arbejder hjemmefra, er at de undgår pendlingsomkostninger.
Mange af de mellem 1.000 og 2.000 Øresundspendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, har dog en så høj løn, at det øger risikoen for et solidt skattesmæk på titusindvis af kroner, viser statistik fra Ørestat. For at det kan være økonomisk givende for en person, der bor i Danmark at tage et job i Sverige, er der sandsynligvis behov for en relativt høj løn, set ud fra svensk standard, kombineret med lav skat. Der er da også mange danske ledere i Skåne, såsom mindst syv tunge kulturchefer og 20 administrerende direktører for life science-virksomheder.
Hvis Øresundspendleren, der arbejder i Sverige, tjener 500.000 danske kroner om året – en månedsløn på 41.700 kroner – vil den ekstra skat på seks måneders hjemmearbejde blive cirka 16.900 kroner – 7.000 kroner i nettotab, efter at de sparede pendlingsomkostninger med tog er trukket fra. Ingen skattefradrag er taget med i beregningen.
Anna Larsson, der bor i Danmark og arbejder som erhvervsadvokat i et datterselskab til Sveriges kommuner og regioner (SKR), er en af de Øresundspendlere, der har valgt at fortsætte med at rejse over til arbejde. Hun vil understrege, at hun er taknemmelig for stadig at have et job, og at sundhed altid skal komme først, men er kritisk over for, at der ikke blev lavet en skatteundtagelse under coronapandemien – som det blev gjort inden for socialsikringsområdet.
– Det er meget vigtigt for os, der pendler i denne retning, at have en lav skat, fordi vi har vores indkomst i svenske kroner og udgifter i danske kroner. Nu skal man afveje skattepengene mod at fortsætte med at pendle og måske udsætte både sig selv og andre for smitterisiko, samtidig med at man går imod anbefalingerne i både Sverige og Danmark. Det føles ikke godt. Og det handler kun om at bytte det ene skrivebord ud med det andet, siger hun.
News Øresund – Anna Palmehag
Beregningen er baseret på SINK-skat i Sverige, og for dansk skat er Skats regnemaskine anvendt. Skatten beregnes ud fra en person, der bor i Københavns Kommune, født i 1970, er medlem af den danske folkekirke og ikke har børn. Valutakursen på 1,416 er brugt – gennemsnittet for de første tre kvartaler i 2020 ifølge Sveriges Riksbank. Prisen for DSB’s månedskort dækker ruten mellem det centrale København og Malmø uden metrotillæg.
News Øresund har valgt at sammenligne med udgifterne til pendling med tog. Det er også muligt at pendle i bil, men så varierer omkostningerne mere, afhængigt af hvor ofte personen rejser over Sundet. Rejse 1-16 for pendlere koster envejs 170 danske kroner, rejse 17-50 koster envejs 39 kroner og derefter koster hver envejs rejse 170 kroner. Dertil kommer en årlige omkostning på 315 kroner. (Prisen for såkaldte hurtigture er ikke taget med.)
For dem, der pendler med færge mellem Helsingborg og Helsingør, er prisen med et pendlerkort 4.218 danske kroner for op til 50 enkeltrejser i bil på en måned og 525 kroner for op til 46 envejsrejser til fods på en måned.
Fakta: Skattepligt for Øresundspendlere under coronapandemien
I henhold til Øresundsaftalen skal grænsependlere betale skat i det land, hvor de udfører arbejdet. Mindst 50 procent af arbejdet i en løbende periode på tre måneder skal udføres i arbejdslandet for, at Øresundpendleren betaler skat der, ellers er personen i stedet forpligtet til at betale skat i det land, hvor de bor. Dette kan betyde, at de grænsependlere, der skal arbejde hjemmefra under coronapandemien, kan blive forpligtet til at betale skat for bestemte perioder i deres bopælsland og i visse perioder i beskæftigelseslandet og derfor også skal indberette skat i to lande. Hvis dette er tilfældet, vil der ske en afregning landene imellem.
For Øresundpendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, kan en ændret skattepligt også føre til en skattesmæk, da mange af dem betaler såkaldt særlig indkomstskat, SINK-skat, for arbejde i Sverige. Den ligger på 25 procent, men giver ikke mulighed for at foretage fradrag i skatten. Det danske skatteniveau er markant højere.
De, der pendler til arbejde i Sverige, kan også vælge at betale almindelig svensk skat og så kunne få fradrag i skatten. Muligheden for at foretage fradrag gælder dog kun, hvis mindst 90 procent af indkomsten er optjent i Sverige, så denne mulighed kan også gå tabt ved hjemmearbejde.
Også for skattemyndighederne begge lande kan det betyde meget ekstraarbejde i forbindelse med næste års selvangivelse.
En lignende problematik findes i nogen grad mellem samtlige af de nordiske lande.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23