Følg os på

Arbejdsmarked

Grænsependlere med job i Sverige risikerer titusinder af kroner i ekstra skat

Publiseret

 

Grænsependlere som bor i Danmark riskerer ekstraskat på titusinder af kroner, hvis de arbejder hjemmefra under coronapandemien – men kan i visse tilfælde også tjene på det. Foto: News Øresund - Sofie Paisley

Øresundspendere som bor i Danmark og arbejder i Sverige risikerer at blive hårdt ramt af de dansk-svenske skatteregler, hvis de arbejder hjemmefra under coronakrisen.  Det kan handle om titusindvis af kroner i ekstra skat for 2020 – samtidig med at andre i stedet får lavere skat. Mange pendlere vælger derfor at fortsætte med at tage toget over Øresund, til trods for at det frarådes på grund af smitterisikoen, for at sikre at deres privatøkonomi kan hænge sammen.

I henhold til den dansk-svenske Øresundsaftale skal pendlere arbejde mindst 50 procent i beskæftigelseslandet for at blive beskattet der. Men under coronakrisen er mange blevet anbefalet eller tvunget til at arbejde hjemmefra i lange perioder, hvilket betyder, at de skal betale skat i begge lande – ikke samtidigt, men i forskellige perioder af året. Der kommer ingen undtagelser under pandemien, ifølge de ansvarlige ministre i begge lande.

For mange af de grænsependlere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, vil hjemmearbejdet give et plus i kassen, fordi skatten er lavere i Sverige end i Danmark. Personerne vil være i stand til at foretage grundfradrag i begge lande, og sandsynligheden for, at de vil stige over niveauerne for topskat og respektive statslig skat i Danmark og Sverige, er mindre, fordi indkomsten er delt mellem to lande.

For grænsependlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, ser det derimod mørkere ud, i det mindste hvis de arbejder hjemmefra i længere tid. De betaler ofte en såkaldt særlig indkomstskat i Sverige, SINK-skat, hvilket er 25 procent uden mulighed for fradrag. Men de kan også vælge at betale almindelig svensk skat på i gennemsnit 32 procent og få lov til at foretage fradrag – forudsat at de betaler skat i Sverige af mindst 90 procent af den årlige indkomst. Forskellen er stor sammenlignet med det danske skatteniveau.

Til skatten i Danmark kommer også AM-bidraget, der tælles som en skat. Da det svenske og det danske system fungerer forskelligt, skal Øresundspendlere, der bor i Danmark, betale AM-godtgørelse for den del af indkomsten, de beskattes for i Danmark, selvom deres svenske arbejdsgiver allerede har betalt arbejdsgiverbidrag – den omtrentlige svenske pendant – for samme periode.

Samtidig indebærer grundfradragene i den danske skat, at grænsependlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, faktisk kan beskattes mindre i Danmark end i Sverige, hvis det drejer sig om en kortere periode. Fordelen bliver større, jo lavere lønnen er, og det kan dreje sig om adskillige tusinde kroner. En anden gevinst, som grænsependlerene deler med alle andre, der arbejder hjemmefra, er at de undgår pendlingsomkostninger.

Mange af de mellem 1.000 og 2.000 Øresundspendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, har dog en så høj løn, at det øger risikoen for et solidt skattesmæk på titusindvis af kroner, viser statistik fra Ørestat. For at det kan være økonomisk givende for en person, der bor i Danmark at tage et job i Sverige, er der sandsynligvis behov for en relativt høj løn, set ud fra svensk standard, kombineret med lav skat. Der er da også mange danske ledere i Skåne, såsom mindst syv tunge kulturchefer og 20 administrerende direktører for life science-virksomheder.

Hvis Øresundspendleren, der arbejder i Sverige, tjener 500.000 danske kroner om året – en månedsløn på 41.700 kroner – vil den ekstra skat på seks måneders hjemmearbejde blive cirka 16.900 kroner – 7.000 kroner i nettotab, efter at de sparede pendlingsomkostninger med tog er trukket fra. Ingen skattefradrag er taget med i beregningen.

Anna Larsson, der bor i Danmark og arbejder som erhvervsadvokat i et datterselskab til Sveriges kommuner og regioner (SKR), er en af ​​de Øresundspendlere, der har valgt at fortsætte med at rejse over til arbejde. Hun vil understrege, at hun er taknemmelig for stadig at have et job, og at sundhed altid skal komme først, men er kritisk over for, at der ikke blev lavet en skatteundtagelse under coronapandemien – som det blev gjort inden for socialsikringsområdet.

– Det er meget vigtigt for os, der pendler i denne retning, at have en lav skat, fordi vi har vores indkomst i svenske kroner og udgifter i danske kroner. Nu skal man afveje skattepengene mod at fortsætte med at pendle og måske udsætte både sig selv og andre for smitterisiko, samtidig med at man går imod anbefalingerne i både Sverige og Danmark. Det føles ikke godt. Og det handler kun om at bytte det ene skrivebord ud med det andet, siger hun.

News Øresund – Anna Palmehag

 

Beregningen er baseret på SINK-skat i Sverige, og for dansk skat er Skats regnemaskine anvendt. Skatten beregnes ud fra en person, der bor i Københavns Kommune, født i 1970, er medlem af den danske folkekirke og ikke har børn. Valutakursen på 1,416 er brugt – gennemsnittet for de første tre kvartaler i 2020 ifølge Sveriges Riksbank. Prisen for DSB’s månedskort dækker ruten mellem det centrale København og Malmø uden metrotillæg.

News Øresund har valgt at sammenligne med udgifterne til pendling med tog. Det er også muligt at pendle i bil, men så varierer omkostningerne mere, afhængigt af hvor ofte personen rejser over Sundet. Rejse 1-16 for pendlere koster envejs 170 danske kroner, rejse 17-50 koster envejs 39 kroner og derefter koster hver envejs rejse 170 kroner. Dertil kommer en årlige omkostning på 315 kroner. (Prisen for såkaldte hurtigture er ikke taget med.)

For dem, der pendler med færge mellem Helsingborg og Helsingør, er prisen med et pendlerkort 4.218 danske kroner for op til 50 enkeltrejser i bil på en måned og 525 kroner for op til 46 envejsrejser til fods på en måned.

 

Fakta: Skattepligt for Øresundspendlere under coronapandemien
I henhold til Øresundsaftalen skal grænsependlere betale skat i det land, hvor de udfører arbejdet. Mindst 50 procent af arbejdet i en løbende periode på tre måneder skal udføres i arbejdslandet for, at Øresundpendleren betaler skat der, ellers er personen i stedet forpligtet til at betale skat i det land, hvor de bor. Dette kan betyde, at de grænsependlere, der skal arbejde hjemmefra under coronapandemien, kan blive forpligtet til at betale skat for bestemte perioder i deres bopælsland og i visse perioder i beskæftigelseslandet og derfor også skal indberette skat i to lande. Hvis dette er tilfældet, vil der ske en afregning landene imellem.

For Øresundpendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, kan en ændret skattepligt også føre til en skattesmæk, da mange af dem betaler såkaldt særlig indkomstskat, SINK-skat, for arbejde i Sverige. Den ligger på 25 procent, men giver ikke mulighed for at foretage fradrag i skatten. Det danske skatteniveau er markant højere.

De, der pendler til arbejde i Sverige, kan også vælge at betale almindelig svensk skat og så kunne få fradrag i skatten. Muligheden for at foretage fradrag gælder dog kun, hvis mindst 90 procent af indkomsten er optjent i Sverige, så denne mulighed kan også gå tabt ved hjemmearbejde.

Også for skattemyndighederne begge lande kan det betyde meget ekstraarbejde i forbindelse med næste års selvangivelse.

En lignende problematik findes i nogen grad mellem samtlige af de nordiske lande.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.