Forskning
Greater Copenhagen forsøger at hævde sig i stigende storbykonkurrence
Den stigende konkurrence mellem verdens storbyer medfører, at der bliver skabt en række lignende udviklingsregioner som Stockholm, Berlin, Hamburg og Greater Copenhagen. Deres fokus ligger på vækst og at tiltrække internationalt kapital og talenter. Når fremgangen bliver mål i antallet af udenlandske investeringer i regionen bliver styringen af byudviklingen samtidig forskudt fra lokale politikere til internationale investorer og der er risiko for at byerne bliver mere ensartet. Det er nogle af konklusionerne i masteropgaven ”The Greater Copenhagen – i et urbant organisatorisk perspektiv”, skrevet af Mathias Nordby Thøgersen fra Roskilde Universitet.
Med udgangspunkt i en stigende storbykonkurrence mellem verdens regioner for at fremme vækst analyserer Mathias Nordby Thøgersen de traditionelle bureaukratiske metoder i relation til netværksbaseret ”rationalitet” i sin masteropgave.
Greater Copenhagen er en metropol med næsten 4 millioner indbyggere. Det giver en befolkningsmasse som gør at regionen for alvor kan konkurrere med eksempelvis Amsterdam og Hamburg. Greater Copenhagen arbejder for at udvikle et fælles arbejdsmarked med et stigende antal personer, som rejser over grænserne mellem regioner, kommuner og lande for at arbejde og studere. Flere virksomheder og ikke-statslige aktører er begyndt at engagere sig for at bidrage til finansieringen af diverse udviklingsprojektet inden for rammerne af Greater Copenhagen samarbejdet.
Der skal samtidig være et veludviklet og transparent forretningssystem som gør det enkelt at investere og etablere sig overalt i metropolen, skriver Mathias Nordby Thøgersen. Derfor satser regionerne og kommunerne i Greater Copenhagen på at skabe fælles løsninger som gør det enklere og mere attraktivt for virksomheder at investere og etablere sig i regionen og tiltrække internationale talenter og udenlandske investeringer til storbyområdet.
”Den interurbane konkurrence og markedsmæssiggørelsen af den offentlige styring skaber en byplanlægning, hvor formålet er at skabe gode og profitable vilkår for investeringer i det byggede miljø”, skriver Mathias Nordby Thøgersen i sin masteropgave. Resultatet af dette kan blive en øget densitet, flere højhuse og stigende huspriser, hævder han og fremhæver risikoen for, at der bliver skabt en arkitektur i byen som medfører en ensartet byudvikling og nævner diskussionen om at efterligne det fremgangsrige projekt High line i New York som eksempel.
For at engagere sig i den internationale konkurrence med målet om at fremme væksten, kræver det større anstrengelser for at opfylde de internationale virksomheders krav på byudvikling. Det handler om at tilpasse udviklingen af byen, så den bliver mere attraktiv for internationale virksomheder i forhold til at investere. I og med Greater Copenhagen samarbejdet noterer Mathias Nordby Thøgersen, at der i dag bliver dannet flere netværksorienterede samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører. Dette gør det muligt at fordybe samarbejdet mellem forskellige sektorer som også indebærer en mindsket politisk styring af det offentlige bureaukrati.
News Øresund – Anna Khabarova
Læs mere: Region Hovedstadens artikel om Greater Copenhagen – en international metropol
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23