Samfund
Greater Copenhagen investerede i færre og flere intime møder under Almedal-ugen – stor svensk interesse for Danmark

Indsatsen på Folkemødet er en stor investering for den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagen, men Almedal-ugen giver mindst lige så meget tilbage. Sådan opsummerer seniorrådgiver Anna Engblom erfaringerne efter de to landes politiske festivaler. På dagsordenen til efteråret er blandt andet næste Task Force-møde med fokus på den igangværende genforhandling af den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, samt håbet om, at grænsekontrollen ikke bliver udvidet, men at politiets arbejde vil ændre karakter i kriminalitetsbekæmpelsen.
Den politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagen arrangerede tre lukkede rundbordssamtaler under Almedal-ugen, to om infrastruktur og en om udviklingen på arbejdsmarkedet. Infrastrukturen fokuserede dels på grænseoverskridende planlægningsspørgsmål og dels på den kommende Femern Bælt-forbindelse. Derudover blev der arrangeret en Øresunds-mingling sammen med netværksorganisationen STRING, Helsingborg og Malmø.
– Det gode ved rundbordssamtalen er, at man kan tale lidt mere intimt, og at det er ikke noget, der bliver citeret. Der er stor interesse fra branchen og politikerne for at tale om Danmark, siger Anna Engblom, seniorrådgiver i Greater Copenhagen, i et interview med News Øresund.
At Femern Bælt-forbindelsen nu bygges mellem Danmark og Tyskland og skal stå færdig i 2029, er ikke så kendt i Sverige, og at planerne om nye hovedlinjer i Sverige er revet i stykker, er relativt ukendt i Danmark, siger hun.
– Formålet bliver at udbrede kendskabet.
Almedalen mere effektiv
Under Folkemødet, der blev afholdt over tre dage på Bornholm tidligere i juni, havde organisationen sit eget telt, House of Greater Copenhagen, med åbne seminarer, men også lukkede samtaler, og der blev organiseret møder med færre, inviterede deltagere.
– Folkemødet er mere populært som en festival med hård konkurrence om publikum. Almedalen fungerer mere ved invitation, hvor der er lister til mingling, større og mere spredt ud rent geografisk. Men for at være ærlig er dette meget mere effektivt. Vi har lagt ret mange ressourcer i at være på Folkemødet og mindre på Almedalen. Jeg tror, vi vil gentænke vores strategi for næste år, siger Anna Engblom.
Nordisk Ministerråd for Transport på dagsordenen
Spørgsmålet om mere fælles nordisk infrastrukturplanlægning og forslaget om et fælles ministerråd på området har været drøftet i et stykke tid og forventes at blive videreført til efteråret. Anna Engblom er positiv:
– En af vores samtaler her i Almedalen om infrastruktur handlede om fælles planlægning. Nordisk Ministerråd er åben for nyt nordisk samarbejde om infrastrukturspørgsmål. Vi vil gerne se bilateral planlægning mellem Sverige og Danmark, men hvis vejen dertil er et Nordisk Transportministerråd, er det naturligvis positivt. Nu handler det mere om, hvorvidt ministrene også synes, det er en god idé. Det vil blive diskuteret yderligere på Nordisk Råds møde i Oslo ved månedsskiftet oktober-november, siger hun.
To infrastrukturrapporter, der blev lanceret i løbet af foråret, er også blevet drøftet på seminarerne i Almedalen. En rapport om Femern Bælt-forbindelsen fra STRING og Greater Copenhagen, udarbejdet af Sweco, og en rapport om nordisk planlægning fra Nordregio og Umeå Universitet.
Fokus på grænsekontrol i efteråret
På infrastrukturområdet arbejder Greater Copenhagen også med et fælles billetsystem, togkapacitet på tværs af sundet og grænsekontrol. Til efteråret vil fokus være endnu mere på sidstnævnte, siger Anna Engblom.
– Riksdagen stemte et forslag igennem den 20. juni med ny lovgivning, der giver politiet øgede beføjelser. Når den midlertidige forlængelse af grænsekontrollen udløber i november, håber vi, at Sverige ikke vil søge igen, men at politiet i stedet vil begynde at arbejde mere målrettet mod grænseoverskridende kriminalitet, siger Anna Engblom.
Greater Copenhagen arbejder på infrastrukturområdet ud fra prioriteringen i det fælles trafikcharter, der blev lanceret første gang i 2016. Charteret bliver ikke revideret, selvom visse oplysninger kan opdateres, blandt andet at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen nu er i gang, siger Anna Engblom.
I løbet af efteråret vil Greater Copenhagen også udvikle en ny handlingsplan for de næste to år. Der er planlagt flere dansk-svenske jobmesser, og arbejdsmarkedet er også i fokus med genforhandlingen af skatteaftalen, Øresundsaftalen. Det næste møde i Greater Copenhagen Task Force, hvor spørgsmålet drøftes, er planlagt til september-oktober. Blandt andet kom spørgsmålet om hjemmearbejde frem i forbindelse med pandemien.
– Vi håber selvfølgelig på mindre bureaukrati og mindre usikkerhed for både arbejdstagere og arbejdsgivere. At det bliver nemmere og mere lønsomt for flere at tage et job i Danmark, siger Anna Engblom.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23