Følg os på

Danmark

Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år

Publiseret

 

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det mener Greater Copenhagen & Skåne Committee. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det er budskabet i et brev Greater Copenhagen & Skåne Committee (GCSC) har sendt til den respektive svenske og danske infrastruktur- og transportminister.

Ved et tilfælde vedtog de svenske og danske region- og kommunepolitikere i GCSC deres henvendelse til begge regeringer, samtidigt med at den danske transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i en interview åbnede op for en ny Øresundsforbindelse.

– At det kom præcis samme dag er vel et tilfælde. Men i og for sig er det ikke et mærkeligt sammenfald, for vi har haft meget fokus på at få spørgsmålet frem til den svenske og danske regering. Vi har set en ændring på den danske side der for kun et år siden var ganske negativt indstillede, siger GCSC’s formand Henrik Fritzon (S), som også er regionrådsformand for Region Skåne, til News Øresund.

Han mener at enigheden indenfor Greater Copenhagen, hvor den svensk og danske side i fællesskab har udpeget en HH-forbindelse som prioriteret i deres trafikcharter, har givet kravet tyngde overfor begge regeringer.

GCSC vil have at Øresundsbro-konsortiet ska få til opgave at undersøge en ny fast forbindelse i 2017, så de på længere sigt også kan bygge og drive den.

– Eftersom de ejer broen og byggede den, er det rimeligt at de også bygger en HH-forbindelse. Så kan de også anvende overskud fra Øresundsbron til den. Øresundsbro Konsortiet ejes jo af den svenske og danske stat, og får de til opgave af regeringen at lave et konkret forslag, på præcist hvordan en ny forbindelse skal se ud, med omkostninger og tidsplan, skal regeringerne derefter blot træffe en beslutning, siger Henrik Fritzon.

Allerede fra 2018 indgår det i Øresundsbrons beregning at ejerne kan begynde at udtage overskuddet, samtidig med at tilbagebetalingerne på lånene fortsætter.

– Vi mener at en HH-forbindelse ville blive et særdeles kommercielt bærekraftigt produkt, som formodentlig vil give overskud hurtigere end Øresundsbron, men der er jo behov for kapital når man skal bygge den, siger Henrik Fritzon.

Øresundsbro Konsortiets adm. direktør, Caroline Ullman-Hammer, sagde i efteråret til News Øresund at hun ser synergi i at en potentiel anden Øresundsforbindelse skulle drives i samme virksomhed som broen.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, har specifikt understreget offentlig-privat-samarbejde som en mulighed for at finansiere en HH-forbindelse. Det er ikke GCSC’s hovedforslag i brevet, men altså ikke noget de heller udelukker som en del af løsningen.

Henrik Fritzon håber på at ministrene vil komme Greater Copenhagen i møde på spørgsmålet om en HH-forbindelse.

– Jeg ved ikke om de træffer beslutningen i den nærmeste tid, men på et eller andet kommende tidspunkt føler jeg mig ret sikker på at der kommer en HH-forbindelse, for behovet for den er stærkt. Det handler jo i bund og grund om tilvækst og om at bygge videre på det integrerede arbejdsmarked mellem Sverige og Danmark som broen indebærer, siger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Infrastruktur15. september

Antallet af passagerer i Københavns Lufthavn faldt med 85 procent i løbet af sommeren

Københavns Lufthavn rapporterer blodrøde tal for dette års sommermåneder. I løbet af de tre sommermåneder juni, juli og august faldt...

Danmark15. september

Yderligere restriktioner i København – krav om masker på restauranter

17 kommuner i hovedstadsområdet er berørt af myndighedernes nye restriktioner, der omfatter krav om masker på restauranter og caféer samt...

Turisme/kultur14. september

Det danske bryggeri Mikkeller åbner pop-up ølhal i Malmø

Mikkeller bryggeriet har de seneste tre sommere i træk drevet en pop-up bar i udenfor Moriska paviljongen i Folkets Park...

Eskil Mårtensson er udviklingsstrateg hos Region Skåne og projektleder for programskrivningsarbejdet. Foto: News Øresund
Eskil Mårtensson er udviklingsstrateg hos Region Skåne og projektleder for programskrivningsarbejdet. Foto: News Øresund
Øresund14. september

Forsat fokus på innovation, arbejdsmarked, transport og grøn omstilling i det nye Interreg-program

Det nye Interreg-program for Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS) for 2021-2027 kommer til at støtte projekter indenfor lignende områder, som det gør i...

Infrastruktur11. september

Togstoppet i Københavns Lufthavn forkortes til fire minutter

Stop med Øresundstog i forbindelse med grænsekontrollen i Københavns Lufthavn forkortes til fire fra sytten minutter. Ændringen gælder fra 21....

Øresund11. september

“Målsætningen er at udføre færre kontroller”

Siden sidste torsdag er det danske grænsepoliti vendt tilbage til at foretage tilfældig kontrol af trafikken over Øresund, da det...

Arbejdsmarked11. september

Dansk myndighed skiftede mening: SAS-ansatte i Sverige kan få danske dagpenge

Den danske a-kasse jubler over en “historisk sejr”, da en coronarelateret grænsehindring for SAS-medarbejdere i Danmark, der bor i Sverige...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.