Følg os på

Danmark

Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år

Publiseret

 

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det mener Greater Copenhagen & Skåne Committee. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det er budskabet i et brev Greater Copenhagen & Skåne Committee (GCSC) har sendt til den respektive svenske og danske infrastruktur- og transportminister.

Ved et tilfælde vedtog de svenske og danske region- og kommunepolitikere i GCSC deres henvendelse til begge regeringer, samtidigt med at den danske transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i en interview åbnede op for en ny Øresundsforbindelse.

– At det kom præcis samme dag er vel et tilfælde. Men i og for sig er det ikke et mærkeligt sammenfald, for vi har haft meget fokus på at få spørgsmålet frem til den svenske og danske regering. Vi har set en ændring på den danske side der for kun et år siden var ganske negativt indstillede, siger GCSC’s formand Henrik Fritzon (S), som også er regionrådsformand for Region Skåne, til News Øresund.

Han mener at enigheden indenfor Greater Copenhagen, hvor den svensk og danske side i fællesskab har udpeget en HH-forbindelse som prioriteret i deres trafikcharter, har givet kravet tyngde overfor begge regeringer.

GCSC vil have at Øresundsbro-konsortiet ska få til opgave at undersøge en ny fast forbindelse i 2017, så de på længere sigt også kan bygge og drive den.

– Eftersom de ejer broen og byggede den, er det rimeligt at de også bygger en HH-forbindelse. Så kan de også anvende overskud fra Øresundsbron til den. Øresundsbro Konsortiet ejes jo af den svenske og danske stat, og får de til opgave af regeringen at lave et konkret forslag, på præcist hvordan en ny forbindelse skal se ud, med omkostninger og tidsplan, skal regeringerne derefter blot træffe en beslutning, siger Henrik Fritzon.

Allerede fra 2018 indgår det i Øresundsbrons beregning at ejerne kan begynde at udtage overskuddet, samtidig med at tilbagebetalingerne på lånene fortsætter.

– Vi mener at en HH-forbindelse ville blive et særdeles kommercielt bærekraftigt produkt, som formodentlig vil give overskud hurtigere end Øresundsbron, men der er jo behov for kapital når man skal bygge den, siger Henrik Fritzon.

Øresundsbro Konsortiets adm. direktør, Caroline Ullman-Hammer, sagde i efteråret til News Øresund at hun ser synergi i at en potentiel anden Øresundsforbindelse skulle drives i samme virksomhed som broen.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, har specifikt understreget offentlig-privat-samarbejde som en mulighed for at finansiere en HH-forbindelse. Det er ikke GCSC’s hovedforslag i brevet, men altså ikke noget de heller udelukker som en del af løsningen.

Henrik Fritzon håber på at ministrene vil komme Greater Copenhagen i møde på spørgsmålet om en HH-forbindelse.

– Jeg ved ikke om de træffer beslutningen i den nærmeste tid, men på et eller andet kommende tidspunkt føler jeg mig ret sikker på at der kommer en HH-forbindelse, for behovet for den er stærkt. Det handler jo i bund og grund om tilvækst og om at bygge videre på det integrerede arbejdsmarked mellem Sverige og Danmark som broen indebærer, siger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Samfund02. marts 2021

Den svenske Almedalsveckan bliver et firedages digitalt arrangement

Den svenske politiske festival på Gotland, Almedalsveckan, som plejer at vare i en uge, bliver hovedsagligt digital i år. De...

Samfund02. marts 2021

Folkemødet satser på en kombination af fysisk og digitalt

Den politiske festival Folkemødet skal arrangeres fysisk på Bornholm, hvor en hovedscene og en række temascener vil blive opbygget inden...

Sverige26. februar 2021

Størst befolkningstilvækst på den svenske side af Øresund

Øresundsregionens befolkning voksede sidste år med 22.000 personer til 4.083.260 indbyggere ved årsskiftet 2020/2021. Det svarer til en stigning på...

Turisme/kultur26. februar 2021

Stort fald i omsætningen for kultur- og turismebranchen i Sverige og Danmark under pandemiåret 2020

Kultur- og turismebrancherne hører til de store tabere under coronakrisen. Forlystelsesparker, teatre, koncerthuse og hoteller mistede alle markant i omsætning...

Turisme/kultur26. februar 2021

En genstartsplan for turisme i København i 2021 er klar

Det danske turismeerhverv har en plan for en genstart, når turister begynder at vende tilbage til København efter coronapandemien. 12...

Samfund26. februar 2021

Aktuelt i Øresundsdebatten – om coronahåndtering, sammenhængende arbejdsmarked og fremtidige faste forbindelser

News Øresund samler aktuelle debatindlæg om udviklingen i Øresundsregionen.  ”Smitter man mere om man passerer en nationsgrænse?” Det spørger Magnus...

Ejendomme26. februar 2021

Länsstyrelsen i Skåne modsætter sig byggeriet af Lynetteholmen: fordelene opvejer ikke ulemperne

Länsstyrelsen modsætter sig planerne om at anlægge en kunstig ø, Lynetteholmen, udenfor København, som skal kunne huse 35.000 indbyggere. De...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.