Følg os på

Danmark

Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år

Publiseret

 

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det mener Greater Copenhagen & Skåne Committee. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det er budskabet i et brev Greater Copenhagen & Skåne Committee (GCSC) har sendt til den respektive svenske og danske infrastruktur- og transportminister.

Ved et tilfælde vedtog de svenske og danske region- og kommunepolitikere i GCSC deres henvendelse til begge regeringer, samtidigt med at den danske transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i en interview åbnede op for en ny Øresundsforbindelse.

– At det kom præcis samme dag er vel et tilfælde. Men i og for sig er det ikke et mærkeligt sammenfald, for vi har haft meget fokus på at få spørgsmålet frem til den svenske og danske regering. Vi har set en ændring på den danske side der for kun et år siden var ganske negativt indstillede, siger GCSC’s formand Henrik Fritzon (S), som også er regionrådsformand for Region Skåne, til News Øresund.

Han mener at enigheden indenfor Greater Copenhagen, hvor den svensk og danske side i fællesskab har udpeget en HH-forbindelse som prioriteret i deres trafikcharter, har givet kravet tyngde overfor begge regeringer.

GCSC vil have at Øresundsbro-konsortiet ska få til opgave at undersøge en ny fast forbindelse i 2017, så de på længere sigt også kan bygge og drive den.

– Eftersom de ejer broen og byggede den, er det rimeligt at de også bygger en HH-forbindelse. Så kan de også anvende overskud fra Øresundsbron til den. Øresundsbro Konsortiet ejes jo af den svenske og danske stat, og får de til opgave af regeringen at lave et konkret forslag, på præcist hvordan en ny forbindelse skal se ud, med omkostninger og tidsplan, skal regeringerne derefter blot træffe en beslutning, siger Henrik Fritzon.

Allerede fra 2018 indgår det i Øresundsbrons beregning at ejerne kan begynde at udtage overskuddet, samtidig med at tilbagebetalingerne på lånene fortsætter.

– Vi mener at en HH-forbindelse ville blive et særdeles kommercielt bærekraftigt produkt, som formodentlig vil give overskud hurtigere end Øresundsbron, men der er jo behov for kapital når man skal bygge den, siger Henrik Fritzon.

Øresundsbro Konsortiets adm. direktør, Caroline Ullman-Hammer, sagde i efteråret til News Øresund at hun ser synergi i at en potentiel anden Øresundsforbindelse skulle drives i samme virksomhed som broen.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, har specifikt understreget offentlig-privat-samarbejde som en mulighed for at finansiere en HH-forbindelse. Det er ikke GCSC’s hovedforslag i brevet, men altså ikke noget de heller udelukker som en del af løsningen.

Henrik Fritzon håber på at ministrene vil komme Greater Copenhagen i møde på spørgsmålet om en HH-forbindelse.

– Jeg ved ikke om de træffer beslutningen i den nærmeste tid, men på et eller andet kommende tidspunkt føler jeg mig ret sikker på at der kommer en HH-forbindelse, for behovet for den er stærkt. Det handler jo i bund og grund om tilvækst og om at bygge videre på det integrerede arbejdsmarked mellem Sverige og Danmark som broen indebærer, siger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.