Følg os på

Danmark

Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år

Publiseret

 

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det mener Greater Copenhagen & Skåne Committee. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det er budskabet i et brev Greater Copenhagen & Skåne Committee (GCSC) har sendt til den respektive svenske og danske infrastruktur- og transportminister.

Ved et tilfælde vedtog de svenske og danske region- og kommunepolitikere i GCSC deres henvendelse til begge regeringer, samtidigt med at den danske transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i en interview åbnede op for en ny Øresundsforbindelse.

– At det kom præcis samme dag er vel et tilfælde. Men i og for sig er det ikke et mærkeligt sammenfald, for vi har haft meget fokus på at få spørgsmålet frem til den svenske og danske regering. Vi har set en ændring på den danske side der for kun et år siden var ganske negativt indstillede, siger GCSC’s formand Henrik Fritzon (S), som også er regionrådsformand for Region Skåne, til News Øresund.

Han mener at enigheden indenfor Greater Copenhagen, hvor den svensk og danske side i fællesskab har udpeget en HH-forbindelse som prioriteret i deres trafikcharter, har givet kravet tyngde overfor begge regeringer.

GCSC vil have at Øresundsbro-konsortiet ska få til opgave at undersøge en ny fast forbindelse i 2017, så de på længere sigt også kan bygge og drive den.

– Eftersom de ejer broen og byggede den, er det rimeligt at de også bygger en HH-forbindelse. Så kan de også anvende overskud fra Øresundsbron til den. Øresundsbro Konsortiet ejes jo af den svenske og danske stat, og får de til opgave af regeringen at lave et konkret forslag, på præcist hvordan en ny forbindelse skal se ud, med omkostninger og tidsplan, skal regeringerne derefter blot træffe en beslutning, siger Henrik Fritzon.

Allerede fra 2018 indgår det i Øresundsbrons beregning at ejerne kan begynde at udtage overskuddet, samtidig med at tilbagebetalingerne på lånene fortsætter.

– Vi mener at en HH-forbindelse ville blive et særdeles kommercielt bærekraftigt produkt, som formodentlig vil give overskud hurtigere end Øresundsbron, men der er jo behov for kapital når man skal bygge den, siger Henrik Fritzon.

Øresundsbro Konsortiets adm. direktør, Caroline Ullman-Hammer, sagde i efteråret til News Øresund at hun ser synergi i at en potentiel anden Øresundsforbindelse skulle drives i samme virksomhed som broen.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, har specifikt understreget offentlig-privat-samarbejde som en mulighed for at finansiere en HH-forbindelse. Det er ikke GCSC’s hovedforslag i brevet, men altså ikke noget de heller udelukker som en del af løsningen.

Henrik Fritzon håber på at ministrene vil komme Greater Copenhagen i møde på spørgsmålet om en HH-forbindelse.

– Jeg ved ikke om de træffer beslutningen i den nærmeste tid, men på et eller andet kommende tidspunkt føler jeg mig ret sikker på at der kommer en HH-forbindelse, for behovet for den er stærkt. Det handler jo i bund og grund om tilvækst og om at bygge videre på det integrerede arbejdsmarked mellem Sverige og Danmark som broen indebærer, siger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur23. september 2021

Skånetrafiken og DSB planlægger ti-minutters drift over Øresundsbron i december – men gennemførelsen afhænger af dansk beslutning om grænsekontrol

Som følge af coronapandemien og den danske grænsekontrol på togstationen i Københavns Lufthavn tager Øresundstogene et længere stop på stationen...

Politik23. september 2021

Spidskandidat til overborgmesterposten i København vil have et klimabudget for kommunen

Sophie Hæstrop Andersen, Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten i København ved kommunalvalget den 16. november, har fremlagt en klimaplan for hovedstaden....

Politik23. september 2021

Carl Johan Sonesson skriver bog om coronahåndtering i Skåne

I begyndelsen af december udgiver Carl Johan Sonesson (M), Region Skånes formand, en bog med sin personlige beretning om, hvordan...

Ejendomme23. september 2021

Rekordlave salgstider på boligmarkedet i Danmark under corona

I gennemsnit tog det 70 dage at sælge en lejlighed i Danmark under årets andet kvartal. Det viser tal fra...

Interviews23. september 2021

En svensker med missionen om at forbedre statussen på dansk dansekunst

Med sig fra Sverige har Danjel Andersson et helt andet syn på dansen, end han oplever i Danmark. Som kunstnerisk...

Bæredygtighed21. september 2021

Stena Line vil være fossilfri på den dansk-svenske rute i 2030

Stena Line har sammen med Frederikshavn Kommune og Frederikshavns havn underskrevet en aftale om at sætte to batteridrevne skibe i...

Politik21. september 2021

74 mia. svenske kr. til nye investeringer i det svenske finanslovsforslag

Mandag fremlagde Sveriges finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens finanslovsforslag for 2022. Budgettet indeholder investeringer på 74 milliarder svenske kroner og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.