Følg os på

Danmark

Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år

Publiseret

 

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det mener Greater Copenhagen & Skåne Committee. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Øresundsbro Konsortiet bør få opgaven fra regeringerne med at undersøge en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med deadline allerede i år. Det er budskabet i et brev Greater Copenhagen & Skåne Committee (GCSC) har sendt til den respektive svenske og danske infrastruktur- og transportminister.

Ved et tilfælde vedtog de svenske og danske region- og kommunepolitikere i GCSC deres henvendelse til begge regeringer, samtidigt med at den danske transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) i en interview åbnede op for en ny Øresundsforbindelse.

– At det kom præcis samme dag er vel et tilfælde. Men i og for sig er det ikke et mærkeligt sammenfald, for vi har haft meget fokus på at få spørgsmålet frem til den svenske og danske regering. Vi har set en ændring på den danske side der for kun et år siden var ganske negativt indstillede, siger GCSC’s formand Henrik Fritzon (S), som også er regionrådsformand for Region Skåne, til News Øresund.

Han mener at enigheden indenfor Greater Copenhagen, hvor den svensk og danske side i fællesskab har udpeget en HH-forbindelse som prioriteret i deres trafikcharter, har givet kravet tyngde overfor begge regeringer.

GCSC vil have at Øresundsbro-konsortiet ska få til opgave at undersøge en ny fast forbindelse i 2017, så de på længere sigt også kan bygge og drive den.

– Eftersom de ejer broen og byggede den, er det rimeligt at de også bygger en HH-forbindelse. Så kan de også anvende overskud fra Øresundsbron til den. Øresundsbro Konsortiet ejes jo af den svenske og danske stat, og får de til opgave af regeringen at lave et konkret forslag, på præcist hvordan en ny forbindelse skal se ud, med omkostninger og tidsplan, skal regeringerne derefter blot træffe en beslutning, siger Henrik Fritzon.

Allerede fra 2018 indgår det i Øresundsbrons beregning at ejerne kan begynde at udtage overskuddet, samtidig med at tilbagebetalingerne på lånene fortsætter.

– Vi mener at en HH-forbindelse ville blive et særdeles kommercielt bærekraftigt produkt, som formodentlig vil give overskud hurtigere end Øresundsbron, men der er jo behov for kapital når man skal bygge den, siger Henrik Fritzon.

Øresundsbro Konsortiets adm. direktør, Caroline Ullman-Hammer, sagde i efteråret til News Øresund at hun ser synergi i at en potentiel anden Øresundsforbindelse skulle drives i samme virksomhed som broen.

Den danske transportminister, Ole Birk Olesen, har specifikt understreget offentlig-privat-samarbejde som en mulighed for at finansiere en HH-forbindelse. Det er ikke GCSC’s hovedforslag i brevet, men altså ikke noget de heller udelukker som en del af løsningen.

Henrik Fritzon håber på at ministrene vil komme Greater Copenhagen i møde på spørgsmålet om en HH-forbindelse.

– Jeg ved ikke om de træffer beslutningen i den nærmeste tid, men på et eller andet kommende tidspunkt føler jeg mig ret sikker på at der kommer en HH-forbindelse, for behovet for den er stærkt. Det handler jo i bund og grund om tilvækst og om at bygge videre på det integrerede arbejdsmarked mellem Sverige og Danmark som broen indebærer, siger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Forskning01. december 2020

Svensk rederi udvikler sejlskib til at transportere biler over Atlanterhavet

Et sejlskib, der kan transportere 7.000 biler over Atlanterhavet på 12 dage med 90 procent lavere udslip end nutidens dieselskibe....

Infrastruktur01. december 2020

Ny teknologi forventes at forlænge Storebæltsbroens levetid med 100 år

Moderne teknologi i form af droner og kunstig intelligens skaber nye muligheder for kortlægning og udførelse af vedligeholdelse på Storebæltsbroen,...

Arbejdsmarked26. november 2020

Grænsependlere med job i Sverige risikerer titusinder af kroner i ekstra skat

Øresundspendere som bor i Danmark og arbejder i Sverige risikerer at blive hårdt ramt af de dansk-svenske skatteregler, hvis de...

Arbejdsmarked26. november 2020

Øresundspendlere: “Jeg har lært, at du kan komme i klemme, og at ingen bekymrer sig om det”

Snyd, manglende tillid til myndigheder og politikere og et valg mellem smadret personlig økonomi og at udsætte sig selv og...

Øresund26. november 2020

Region Skåne trækker beslutning tilbage om, at dansk mad skal defineres som lokaltproduceret

Da regionstyrelsen i Region Skåne for nylig etablerede en definition af lokalt produceret mad, blev mad fra hele Danmark også...

Samfund26. november 2020

Antallet af togpassagerer over Øresund er fortsat faldende

Trafikken over Øresundsbron er faldet kraftigt, siden spredningen af ​​covid-19 steg, og Danmark igen regulerede grænsen. De seneste uger er...

Ugebrev27. november 2020

Læs News Øresunds ugebrev 48

Grænsependlere med job i Sverige risikerer titusinder af kroner i ekstra skat Øresundspendere som bor i Danmark og arbejder i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.