Danmark
Greater Copenhagens formand ser en mulig dansk åbning for en HH-forbindelse kun for biler – men den danske transportminister vil prioritere Øresundsbroen
På det fjerde møde i Greater Copenhagen Task Force deltog den danske transportminister Thomas Danielsen (V). Ifølge Greater Copenhagens formand, Carl-Johan Sonesson (M), præsenterede han en mulig dansk “game changer” – en øget interesse for en vejtunnel mellem Helsingborg og Helsingør. Men den danske transportminister ønsker først og fremmest at maksimere kapaciteten på Øresundsbroen, hvor danskerne investerer 4 milliarder kroner.
Det var transportminister Thomas Danielsens (V) første møde med Greater Copenhagen Task Force i Kastrup den 10. oktober. Task Force blev etableret i 2021 og mødes en gang hvert halve år. En vigtig pointe med møderne er, at de nationale ministre møder regionale aktører for i fællesskab at diskutere regionens udfordringer.
– Jeg synes, det er et rigtig godt forum. Vi har meget stærke fælles interesser, både når det gælder arbejdsmarkedet, turister, pendling og så videre, sagde han efter mødet.
Mulig dansk åbning for HH-tunnel – uden tog: “en game changer”
Transportministerens tilstedeværelse gjorde det lettere at tale “i dybden” om Øresundsforbindelsen, mener Carl-Johan Sonesson (M), formand for Greater Copenhagen, som håber, at den svenske bolig- og infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) også vil deltage i det næste møde.
Ifølge Sonesson bragte Danielsen frivilligt HH-forbindelsen på banen, som en vejtunnel uden tog mellem Helsingborg og Helsingør.
– Det synes jeg, var lidt nyt og interessant, en game changer, at den danske minister sagde det. Før har de været fuldstændig imod en HH-forbindelse. Men nu accepterer han stadig at diskutere den del.
– Han sagde, at hvis der er argumenter for det og en selvfinansierende model, er de parate til at diskutere det yderligere, siger Tue David Bak, administrerende direktør i Greater Copenhagen.
Danmark investerer 4 milliarder kroner for at øge kapaciteten over Øresundsbroen
Thomas Danielsen understreger dog, at det først og fremmest handler om at øge kapaciteten på landforbindelserne til Øresundsbroen, så man kan få flere passagerer og godstog over sundet, før man taler om behovet for en ny forbindelse.
– Fra dansk side investerer vi omkring 4 milliarder kroner på fastlandet for at udbygge landforbindelserne, både til ombygning af togstationer og spor, men også motorveje, som vil få trafikken til at flyde bedre. Og det er det, der er diskussionen nu: Er det det, vi skal investere i, eller skal vi investere i en helt ny bro et andet sted?
Tidligere danske transportministre har afvist en kombineret vej- og jernbanetunnel. Danmark har dog i perioder overvejet en ren motorvejstunnel mellem Helsingborg og Helsingør
(News Øresund – Finn Möller & Henrik Smångs)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23