Interviews
Helsingborgs-top tror på en fremtid med to forbindelser – mindst
Når borgmester i Helsingborg, Peter Danielsson (M), ser fremad, ser han en stor og sammenhængende Øresundsregion med øget samarbejde. Med to faste forbindelser, Øresundsbron i syd og en HH-forbindelse i nord, mener han, at regionens potentiale kunne udnyttes endnu bedre.
– Øresundsregionen er et dynamisk, hurtigt voksende og attraktivt sted med stort fremtidspotentiale. Ved at forbinde regionen også i nord med en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør kan vi frigøre ekstra kraft. Det er kun ved at knytte os tættere sammen og samarbejde mere, at vi når den kritiske masse af arbejdskraft, forretning, forskning og uddannelse, attraktive boliger, kultur og fritidsaktiviteter, der kræves for at gøre os gældende i den globale konkurrence om virksomheder, investeringer og talent, siger Peter Danielsson.
Peter Danielsson har haft stillingen som borgmester i Helsingborg siden 2006 og har gjort sig kendt som en stærk fortaler for en fast forbindelse i det nordlige Øresund. Han mener, at oprettelsen af det politiske samarbejde Greater Copenhagens trafikcharter er en nøgle til fortsat udvikling. Trafikcharteret blev vedtaget i 2016 og samler den indsats, som medlemmerne af Greater Copenhagen-samarbejdet vil arbejde for at realisere. Med trafikcharteret som støtte, håber han, at spillerne i Øresundsregionen vil kunne fungere som en samlet kraft.
– I trafikcharteret understøtter hele regionen fælles prioriteter med hensyn til større infrastrukturprojekter. At vi er enige og fokuserer på spørgsmålene sammen med de svenske og danske regeringer vil have stor betydning for vores muligheder for at opnå fremskridt, siger han.
Der er 3,5 kilometer i fugleflugt mellem Helsingborg og Helsingør. Strækningen trafikeres idag med færger. Foto: News Øresund – Johan Wessman
I Peter Danielssons vision for fremtiden er regionen knyttet tættere sammen med en ny fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, hvilket letter integration over grænsen. En regeringsundersøgelse er i øjeblikket i gang for en permanent HH-forbindelse, en undersøgelse, der forventes afsluttet sidst i 2020.
– Om 20 år vil Greater Copenhagen være en sammenhængende storbyregion omkring Øresund, hvor det er naturligt at bo, arbejde, studere eller søge rekreation på begge sider af Sundet. Den øgede integration og vækst i regionen har i 20 år skabt et behov for en tredje forbindelse. Da Øresundsbron og HH-forbindelsen løber rundt og genererer overskud, kan de sammen bidrage til at finansiere yderligere infrastruktur over Øresund, for eksempel en metro mellem København og Malmø, siger Peter Danielsson.
News Øresund – Emil Persson
Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år
I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.
De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.
Læs flere interviews i serien:
”Jeg vil bo hvor tingene sker”
International rekruttering løftede dansk e-handelskæmpe i Malmø
Optimistiske borgmesterveteraner mener at hverdagen gør en forskel
”Du vil også se mig stå på ølkassen”
Livet som ”kærlighedsflygtning”
Den administrerende direktør da broen åbnede: ”Det var et magisk øjeblik!”
Forskningsanlæg gjorde tyske Ralf Trant til Øresundsborger
Med en musikalsk mission
Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder
Flytningen fra Stockholm åbnede hendes øjne for Øresundsregionen
Forskelle i dansk og svensk kultur giver dynamik i arbejdslivet
Biologen på Peberholm
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark