Cleantech
HH-Ferries batteridrevne færger på vej mod fuld eldrift
HH-Ferries, som driver færgetrafikken mellem Helsingør og Helsingborg under varemærket Scandlines, er ved at få styr på problemerne med de to færger, der blev bygget om til eldrift med store batterier og hurtig ladning ved kajen. Det oplyser nyhedstjenesten Rapidus.
– Det fungerer nu. Vi kører stadig med hybriddrift på begge færger, men på Tycho Brahe-færgen er eldriften p.t. på 80-90 procent. På Aurora-færgen skal vi stadig lave nogle justeringer, siger HH-Ferries driftschef Jens Ole Hansen til Rapidus.
Med hjælp af teknik fra ABB og en ombygning på Oresund Dry Docks i Landskrona har HH-Ferries investeret 300 millioner svenske kroner i ny miljøvenlig batteridrift af de to færger, hvoraf 120 millioner kommer fra EU-organet INEA. Teknikken er helt ny og bygger på en laserstyret robot, som tilslutter færgerne til en kraftig ladestation, som giver batterierne ny kraft på 5-9 minutter. Projektet er tildelt Baltic Sea Clean Martime Award, men har haft problemer med børnesygdomme, der gjorde at sommerens eldrevne premiere måtte aflyses i sidste øjeblik. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23