Følg os på

Infrastruktur

HH Ferries Groups indvier batterifærger og skifter navn til ForSea

Publiseret

 

ForSeas, tidligere HH Ferries Group med varemærket Scandlines, har ændret på udseendet af Aurora-færgen som led i rederiets nylige opgradering af færgen til batteridrift. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Rederiet, der blandt andet står for færgedriften mellem Helsingør og Helsingborg, skifter navn til ForSea. Det sker som led i opgraderingen af færgerne Tycho Brahe og Aurora til at sejle på batteridrift, så ”den blå vej nu også bliver den grønneste vej” over Øresund.

Et brag af en indvielse. Eller faktisk det omvendte. Den nye batteridrift får nemlig den store færge til at bryde havvandet nærmest lydløst, idet den forlader Helsingborg havn i retning mod Helsingør.

Opgraderingen til batteridrift er et vigtigt skridt for den klimavenlige mobilitet over Øresund, siger Danmarks Innovationsminister Sophie Løhde, der var til stede under indvielsesceremonien.

– Dette er et vigtigt skridt i at knytte Øresundsregionen tættere sammen på en klimavenlig måde, sagde ministeren under indvielsen.

Færgernes overgang til elektricitetsbaseret batteridrift blev symboliseret ved en ceremoniel sammenslutning af to store ledninger, der repræsenterede opladningen af færgens batteri.

Indvielse af Tycho Brahes omstilling til batteridrift symboliseret ved at sætte to kæmpe stik sammen. På billedet fra venstre til højre: Britta Bohlin, Nordisk Råds rådsdirektør, Mattias Landgren, statssekretær for Sveriges infrastrukturminister, Morten Jensen, Head of Unit hos INEA og Sophie Løhde (V), Danmarks Innovationsminister. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

– Snart skal vi vænne os til, at højttalerne i færgen ikke længere fortæller, at vi snart er i havn, men at vi snart er i stik, tilføjede hun.

Man vil nu være i stand til at høre lyden af havet og fuglene, pointerede de andre talere, der blandt andet inkluderede ForSeas administrerende direktør Johan Röstin, statssekretær for den svenske infrastrukturminister Mattias Landgren.

Der blev især lagt vægt på, at de to færger Tycho Brahe og Aurora nu er verdens største batteridrevne færger, og at det er noget, hele verden kommer til at holde med.

– Det er ikke bare nabolandene, der kigger på det her, det er ikke bare Europa, der kigger på det, det er hele verden, der kigger på det her. For det vi gør her i dag, er verdensunikt, triumferede statssekretæren Mattias Landgren, mens færgen lydløst bevægede sig mod Helsingør.

Herudover deltog Britt Bohlin, rådssekretær for Nordisk Råd og Morten Jensen, Head of Unit hos EU-organet INEA (Innovation & Networks Executive Agency), der har støttet omstillingen til batteridrift med cirka 87 millioner kroner.

– Omstillingen til batteridrift betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin i en pressemeddelelse ifølge branchebladet Søfart.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier, skriver Søfart.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løjet over for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.