Følg os på

Arbejdsmarked

HH-Visionen lever: fra legepladser til en ny fast forbindelse

Publiseret

 

Christian Orsing fra Moderaterna, formand for kommunstyrelsen i Helsingborg. Foto: David Lundin/Helsingborgs stad

Samarbejdet mellem de ”ældste venner” Helsingborg og Helsingør er bredt og går langt tilbage. Med flere nye personer på ledende poster i den nordlige del af Øresundsregionen er der nu behov for at kalibrere samarbejdet. Det siger Christian Orsing fra Moderaterna, som tiltrådte som formand for kommunstyrelsen i Helsingborg den 25. oktober sidste år.

Som en af sine mærkesager for samarbejdet i det nordlige Øresund fremhæver Christian Orsing en integreret arbejdsmarkedsregion. Helsingør har en arbejdsløshed på lidt over to procent, Helsingborg omkring ti.

– Den danske demografi betyder, at de har brug for arbejdskraft på mange områder, og hvis vi kan supplere hinanden der, er det en fordel på mange måder. Det blev helt tydeligt under pandemien, hvor samfundskritiske aktiviteter fra børnepasning til plejehjem i Helsingør ikke kunne holde åbent uden svensk arbejdskraft, siger han.

Indtil 2020 havde byerne den fælles strategi ’En sammenbunden by 2035’. Den lever og vil blive opdateret, ifølge Christian Orsing, men både Helsingborgs stadsdirektør, Carina Leffler, og Helsingørs kommunaldirektør, Rasmus Bjerregaard, er nye på deres poster.

– Vi er i en fase, hvor vi skal kalibrere os i forhold til, hvad vi skal fokusere vores energi på i samar- bejdet. Vi kommer nok til at konkretisere en række hovedområder, men det må vi se undervejs.

Aldrig længere væk end en samtale

Normalt mødes formanden for kommunalbestyrelsen i Helsingborg og borgmesteren i Helsingør terminsvis. Derudover mødes medarbejdere på forskellige niveauer med jævne mellemrum. Ifølge Christian Orsing er det aldrig længere væk ”end en samtale”.

– Det kan nogle gange være befriende ikke bare at sammenligne sig med en anden by, men at det er forskellige lande. Vi har en lidt anden kultur i forhold til, hvordan vi griber tingene an. Sidste gang vi mødtes, ville de lære af vores legeplads- initiativer med temalegepladser, og nu har der været delegationer her for at se på det,” siger han.

Sårbart med kun én fast forbindelse

En fast HH-forbindelse er blevet ”undersøgt mere end mange andre ting”, men der er stadig meget, der skal undersøges i dybden. Den danske by er ”lidt tidligere i debatten”, ifølge Orsing, som mener, at man skal være ydmyg og ”respektere bekymringerne” for, hvordan byggeri og trafik- strømme kan påvirke lokalområdet. Han peger på dobbeltsporet på Vestkystbanen, som er ved at blive færdiggjort:

– Store, men vigtige infrastrukturinvesteringer skaber helt sikkert friktion og frustration. At være en transitrute eller et transitknudepunkt er ud- fordrende, selv i Helsingborg. Jeg tror, det er det, den danske side er ved at opfange. Man er måske bekymret for, hvad det vil betyde for byen.

Han peger selv på sårbarheden ved kun at have én fast rute over sundet, især med Femern Bælt-forbindelsen lige om hjørnet og en mere usikker verden. For at lægge pres på de enkelte nationalstater og ”samle det” håndteres spørgs- målene også i større netværk, som fx Greater Copenhagen, hvor Orsing sidder i bestyrelsen.

– Jo større befolkningsgrundlag vi har bag os, jo mere presserende bliver det. Det er på høje tid at indse, at 2030 ikke er så langt væk. Og her er HH en vigtig del. Femern Bælt vil sandsynligvis betyde en kraftig stigning i lastbiltrafikken i starten, den skal jo et sted hen. Det er vigtigt, at nationalstaterne tager det til sig.

News Øresund – Henrik Smångs

Denne tekst har tidligere været publiceret i Øresundsinstituttets analyse State of the Region 2023.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Øresund06. december 2024

Bloxhub i København udvider samarbejdet på tværs af Øresund – indgår partnerskab med Media Evolution i Malmø

De mødtes første gang, da Øresundsinstituttet i januar 2020 arrangerede en tur for danske Bloxhub og Erhvervsministeriet til Malmøs og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.