Følg os på

Infrastruktur

Højhastighedsjernbane på betonsøjler undersøges nu i Sverige – hurtigere og billigere løsning

Publiseret

 

Sådan kan præfabrikerede brobanor til højhastighedstog se ud. Illustration: Skanska /CRIG

En svensk højhastighedsjernbane kan bygges med præfabrikerede betonelementer på søjler, der giver en næsten halveret byggetid, mindre indgreb i landskabet og en lavere pris sammenlignet med konventionel jernbane. Det nye alternativ med en højhastighedsbane på såkaldte landbroer vil blive præsenteret af Trafikverket i rapporten om nye stambaner, der skal forelægges regeringen den 28. februar. Dette bekræfter Trafikverket overfor Dagens Nyheter. Det svenske byggefirma Skanska har gennemført et casestudie, der viser, at der kan bygges en højhastighedsjernbane mellem Stockholm og Göteborg på tolv år, hvoraf tre år udgør planlægningsprocessen.

Ali Sadeghi, der er ansvarlig for Trafikverkets enhed “Nya Stambanor”, bekræfter over for Dagens Nyheter, at deres rapport vil berøre alternativet med at bygge på betonsøjler. Men han ønsker ikke at sige, hvordan de vurderer den nye metode.
– Det vil stå klart i rapporten, om vi ser noget potentiale, når det kommer til landbroer. Vi vil kaste lys over spørgsmålet om, hvorvidt der er potentiale geografisk og med hensyn til omkostninger, siger Sadeghi.

Flere fordele ved højhastighedstog på betonsøjler

  • Betonsøjlerne er op til 20 meter høje og de 40 meter lange betonelementer mellem søjlerne kan præfabrikeres i fabrikker langs banen = lavere omkostninger.
  • Opførelsestiden siges at være næsten halveret = lavere renteomkostninger for projektet, før det kan sættes i drift.
  • Mindre behov for jordarbejder og sprængning, da søjlerne kan udjævne ujævnheder på jordoverfalden = lavere omkostninger.
  • Mindre behov for jord sammenlignet med traditionel jernbane = lavere omkostninger.
  • Lavere vedligeholdelsesomkostninger.
  • Ingen barriereeffekt. Mennesker, køretøjer og dyr kan bevæge sig frit under jernbanen mellem søjlerne.
  • Sne-sikker løsning – i Japan bruges sprinklersystemer til at recirkulere afisningsvæske til at rydde sne på højhastighedsjernbaner, som således kan bruges selv i en snestorm.

Ulemper ved landbroer

  • Beton som byggemateriale har en negativ klimapåvirkning. Virksomheden Cementa/Heidelberg Cement Group arbejder dog med en vision om at kunne levere klimaneutral beton inden 2030.
  • Jernbaner på betonsøjler kræver støjreducerende foranstaltninger.
  • Teknologien er endnu ikke brugt i Norden.
  • Kræver opførelse af nye præfabrikerede fabrikker langs jernbanelinjerne.

Skanska har udviklet teknologi til jernbaner på søjler og informeret medlemmer af trafikudvalget
Efter at have studeret teknologien med præfabrikerede jernbaner på søjler hos det kinesiske firma CRIG, har det svenske byggefirma Skanska gennemført et casestudie af den 59 kilometer lange strækning Lund-Hässleholm. Skanska har tilpasset teknologien til nordiske forhold og kalder den brobanor. I en pressemeddelelse oplyser Skanska, at casestudiet viser, at det ville være muligt at bygge en præfabrikeret højhastighedsjernbane på brobanor mellem Stockholm og Göteborg på tolv år, hvoraf tre år er til planlægningsprocessen og ni år til selve opførelsen. Ifølge DN har flere medlemmer af Riksdagens trafikudvalg modtaget information fra Skanska om casestudiet.

Besparelser med traditionelle sporløsninger resulterer i dårligere tilgængelighed
I de svenske januar-partiernes overenskomst hedder det i punkt 28, at de er enige om at bygge en højhastighedsjernbane i Sverige, men projektet er blevet kritiseret for de høje omkostninger. Den 25. juni 2020 gav infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) derfor Trafikverket som opgave at producere “opdaterede og supplerende data” ved at reducere omkostningerne ved at bygge en højhastighedsjernbane. Ifølge DN vil fire alternative forslag blive forelagt regeringen samt information om muligheden for at bygge landbroer. Dilemmaet med de fire alternativer med traditionel jernbaneteknologi er, at omkostningsbesparelserne skabes gennem foranstaltninger, der reducerer tilgængelighed og reducerer tidsbesparelser. Det handler dels om forslag om at bygge til en lavere hastighed (300 km/ t i stedet for 320 km /t), og dels gennem forskellige alternative strækninger, hvor man forsøger at spare på f.eks. dyre centralstationsplaceringer og i tre af alternativerne fjerne en station under Landvetters lufthavn uden for Göteborg. Landbroer derimod giver besparelser gennem en anden produktionsteknologi.

SJ positiv overfor landbroer
For det svenske jernbaneselskabet SJ ville teknologien med landbroer give to fordele sammenlignet med de andre fire alternativer, fortæller virksomhedens højhastighedschef, Pär Helgesson, til DN. På den ene side ville teknologien muliggøre hastigheder på 360 km/t, hvilket skaber plads til fem i stedet for fire afgange i timen, og på den anden side ville højhastighedsbanen være klar til drift allerede i 2030, hvilket giver en bedre socioøkonomisk beregning. Rejsetiden Stockholm-København ville således falde fra 5,05 timer i dag til 3,05 timer, mens afstanden Stockholm-Malmø ville falde fra 4,2 til 2,3 timer. (News Øresund)

  • Xu Keliang (till höger) vice chief engineer China Railway Construction Corporation, CRCC, efter att ha talat i samband med lobbyorganisationen och Interregprojektet The 8 Million Citys konferens om höghastighetståg i Berns salonger i Stockholm den 10 april 2013. Foto: News Øresund – Johan Wessman. © News Øresund. Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta: News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.