Okategoriserade
Hurtigere rejser på vej til togpendlerne over Øresund
Flertallet af de togrejsende fra Danmark til Sverige kan snart se frem til hurtigere rejser. Fra den 24. april forkortes rejsetiden nemlig med tolv minutter for dem som hopper på toget i det centrale København, da DSB indfører ti-minutters trafik mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn. Desuden forventes Danmark og Sverige i denne uge at underskrive en aftale om indførsel af grænsekontrol ombord på togene, hvilket kan forkorte rejsen til Malmö C med yderligere syv minutter.
Efter grænse- og ID-kontrollerne indførtes har rejsetiden mellem København H og Malmö C været forlænget fra 35 til 57 minutter. Nu er der flere større forandringer på vej i togtrafikken over Sundet, som tilsammen kan forkorte rejsen så den kommer ned på 38 minutter, selv om togskiftet i forbindelse med ID-kontrollen ved Københavns Lufthavn bevares.
Detaljerne er endnu ikke på plads, men News Øresund lister her hvad der er undervejs:
– Sverige og Danmark forventes i denne uge officielt at underskrive aftalen som giver svensk politi mulighed for at udføre grænsekontrol ombord på togene over Øresund.
– Derefter gennem gennemgår svensk politis grænsesektion, polisens nationella operativa avdelning (Noa), aftalen og tolker hvad den indebærer, og om ændringerne kan gennemføres i praksis. Hvor lang tid det vil tage er ikke afklaret endnu.
– Når grænsekontrollerne gennemføres ombord på togene behøves de længere stop ved Hyllie station og Malmö C højest sandsynligvis ikke at bevares. Men der er brug for en ny trafikplan for at kunne gennemføre ændringerne. Trafikverket har endnu ikke modtaget en sådan anmodning fra Skånetrafiken. Droppes de ekstra lange stop vil det give en tidsbesparelse på syv minutter fra Københavns Lufthavn til Triangeln og Malmö C samt en besparelse på 18 minutter til Lund.
– Den 24. april indfører DSB togafgange hvert tiende minut i myldretiden mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn, hvilket forkorter den totale rejsetid mellem København og Malmø med tolv minutter. Men besparelsen kommer kun de rejsende der tager toget fra Københavns Hovedbanegård til gode, eftersom de nyindsatte tog som gør ventetiden i Københavns Lufthavn kortere ikke stopper ved hverken Ørestad eller Tårnby station.
– Skånetrafiken og DSB ønsker at genindføre ti-minutters trafikken i myldretiden på hele strækningen Københavns Hovedbanegård – Malmö C. Det vil mindske trængslen gennem at antallet af sidepladser over broen så fordobledes i myldretiden. Skånetrafiken presser på, men DSB vil sikre at ti-minutters trafikken mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn fungerer inden de tager næste skridt. Derfor findes der ingen prognose for om og hvornår det kan indføres.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23