Følg os på

Infrastruktur

Hvor skal næste Øresundsforbindelse bygges? Malmø, Landskrona og Helsingborg indbudt til Riksdagens trafikudvalg

Publiseret

 

Tre skånske kommuner konkurrerer hver med deres løsning om den næste faste forbindelse over Øresund. Torsdag vil de præsentere deres forslag for Riksdagens trafikudvalg. Kort:

Bør den næste faste forbindelse over Øresund være en Øresundsmetro mellem Malmø og København, bil- og jernbanetunneler til person- og godstog mellem Landskrona, eller tunneler til biler og persontog mellem Helsingborg og Helsingør? På torsdag er repræsentanter for Malmø, Landskrona og Helsingborg indbudt til Riksdagens trafikudvalg for at præsentere byernes forskellige alternativer til næste faste forbindelse over Øresund. Det rapporterer TT. (News Øresund)

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Pris: 40,6–42 milliarder DKK (svensk eller dansk metode)
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som er blevet præsenteret tidligere. Fordele der fremhæves ved forbindelsen er blandt andet, at den vil knytte byerne sammen, dirigere trafikken udenom bykernerne med potentiale for ny byudvikling, give et større arbejdsmarked, reducere sårbarheden i trafiksystemet over Øresund og at den kan finansieres gennem brugerbetaling. I debatten er det tidligere nævnt som en udfordring at forbindelsen vil betyde nødvendige infrastrukturinvesteringer i Nordsjælland i Ring 5, og at der er et dansk fokus på en fast forbindelse over Kattegat, som også er under udredning.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Pris: ca. 30 milliarder DKK, inklusiv et risikotillæg på 50 procent.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år. Fordele, der understreges med forbindelsen, er blandt andet, at den vil skabe betingelser for mere plads til både fjern- og godstog på Øresundsbroen, forkorte rejsetiden og give et større arbejdsmarked og forbinde regionen. I debatten nævnes blandt andet finansieringen som en udfordring, og at forslaget ikke er en del af en statslig dansk-svensk udredning.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Pris: 48 milliarder SEK (refererer kun til tunneler til godstog, fjern- og regionaltog og ikke en kombineret vej- og jernbaneforbindelse).
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse. Fordele, der understreges med forbindelsen inkluderer, er at den vil øge jernbanekapaciteten over Øresund og aflaste eksisterende jernbaner gennem Lund, Malmø og Københavns lufthavn, øge arbejdsmarkedsregionen og øge robustheden over Øresund. I debatten nævnes blandt andet finansieringen som en udfordring, da den inkluderer nye tunnelrør under København, at forslaget mangler politisk forankring i Greater Copenhagen-samarbejdet og ikke er en del af en statlig dansk-svensk udredning.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Pris: 136 milliarder DKK
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Pris: 52,6 milliarder DKK (inklusiv en reserve på syv milliarder kroner). Finansieres gennem brugerbetaling.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Forskning17. maj 2024

Stockholms nye life science-center blev indviet i forbindelse med det danske kongebesøg i Stockholm

I sidste uge blev Stockholms nye life science-center Forskaren indviet med dansk-svensk kongelig pragt, fortæller ejendomsudvikleren Vectura. Det skete i...

Danmark17. maj 2024

Michael Bremerskov Jensen bliver generalsekretær for det nystiftede Dansk-Svensk Handelskammer

Michael Bremerskov Jensen er blevet udnævnt til generalsekretær for Dansk-Svensk Handelskammer, som blev dannet af Dansk Erhverv og Sydsvenska Industri-...

Danmark17. maj 2024

Kommunaldirektører fra Stockholm besøgte København og byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Københavns arbejde med bandekriminalitet, planlægningen af den kunstige halvø Lynetteholm i havneindløbet til hovedstaden, kommunernes samarbejde med de danske regioner...

Arbejdsmarked17. maj 2024

Indkomstgrænsen hæves for, hvornår Øresundspendlerskatten skal sendes retur

De offentligt ansattes skattepenge vil blive sendt tilbage til deres hjemland, når den nye Øresundsaftale træder i kraft. Det betyder...

Politik17. maj 2024

Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt

Sverigedemokraternas kommunikationsafdeling har kontrolleret mere end 20 anonyme konti på sociale medier, som har nedgjort andre partier og politikere, herunder...

Samfund17. maj 2024

Flytrafikken fra København steg med mere end 10 pct. i april – i Arlanda steg passagertallet med fem pct.

I april benyttede 2,4 millioner passagerer Københavns Lufthavn Kastrup. Det svarer til en stigning på over 10 pct. i forhold...

Arbejdsmarked16. maj 2024

Positive reaktioner fra regionens organisationer på den nye Øresundsaftale

Reaktionerne på, at der er indgået en ny Øresundsaftale, lod ikke vente længe på sig. Knap var det seks minutter...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.