Infrastruktur
Hvor skal næste Øresundsforbindelse bygges? Malmø, Landskrona og Helsingborg indbudt til Riksdagens trafikudvalg
Bør den næste faste forbindelse over Øresund være en Øresundsmetro mellem Malmø og København, bil- og jernbanetunneler til person- og godstog mellem Landskrona, eller tunneler til biler og persontog mellem Helsingborg og Helsingør? På torsdag er repræsentanter for Malmø, Landskrona og Helsingborg indbudt til Riksdagens trafikudvalg for at præsentere byernes forskellige alternativer til næste faste forbindelse over Øresund. Det rapporterer TT. (News Øresund)
Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser
HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Pris: 40,6–42 milliarder DKK (svensk eller dansk metode)
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som er blevet præsenteret tidligere. Fordele der fremhæves ved forbindelsen er blandt andet, at den vil knytte byerne sammen, dirigere trafikken udenom bykernerne med potentiale for ny byudvikling, give et større arbejdsmarked, reducere sårbarheden i trafiksystemet over Øresund og at den kan finansieres gennem brugerbetaling. I debatten er det tidligere nævnt som en udfordring at forbindelsen vil betyde nødvendige infrastrukturinvesteringer i Nordsjælland i Ring 5, og at der er et dansk fokus på en fast forbindelse over Kattegat, som også er under udredning.
Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Pris: ca. 30 milliarder DKK, inklusiv et risikotillæg på 50 procent.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år. Fordele, der understreges med forbindelsen, er blandt andet, at den vil skabe betingelser for mere plads til både fjern- og godstog på Øresundsbroen, forkorte rejsetiden og give et større arbejdsmarked og forbinde regionen. I debatten nævnes blandt andet finansieringen som en udfordring, og at forslaget ikke er en del af en statslig dansk-svensk udredning.
Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Pris: 48 milliarder SEK (refererer kun til tunneler til godstog, fjern- og regionaltog og ikke en kombineret vej- og jernbaneforbindelse).
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse. Fordele, der understreges med forbindelsen inkluderer, er at den vil øge jernbanekapaciteten over Øresund og aflaste eksisterende jernbaner gennem Lund, Malmø og Københavns lufthavn, øge arbejdsmarkedsregionen og øge robustheden over Øresund. I debatten nævnes blandt andet finansieringen som en udfordring, da den inkluderer nye tunnelrør under København, at forslaget mangler politisk forankring i Greater Copenhagen-samarbejdet og ikke er en del af en statlig dansk-svensk udredning.
Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Pris: 136 milliarder DKK
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.
Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Pris: 52,6 milliarder DKK (inklusiv en reserve på syv milliarder kroner). Finansieres gennem brugerbetaling.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.
Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23