Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet


Aktuelle nyheder

Erhverv20. februar

Stor interesse for Dansk Byggeri og Maskinentreprenörernas Øresundskonference i Malmø i næste uge

Interessen for at deltage i Dansk Byggeris og Maskinentreprenörernas Øresundskonference, i Malmø i næste uge, blev så stort at arrangørerne måtte...

Billede fra restauranten Alchemist i København, som har fået to stjerner i Guide Michelin. Foto: Alchemist
Billede fra restauranten Alchemist i København, som har fået to stjerner i Guide Michelin. Foto: Alchemist
Erhverv19. februar

Nye Michelin stjerner til danske restauranter – Skåne mistede en

Den danske restaurantscene vokser med nye spændende koncepter, hvilket bliver belønnet med den fineste udmærkelse i branchen. Ved Guide Michelins...

Danmark19. februar

Hakon Iversen ny adm. direktør for Banedanmark

Banedanmark, som har ansvaret for de danske jernveje, har fået ny adm. direktør. Hakon Iversen, der tiltræder den 1. april,...

Øresund 202018. februar

Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø

Det tager fem minutter for 16-årige Sander Bøgvad Mikkelsen at cykle fra sit hjem på Vesterbro til Hovedbanen. Herfra tager...

Øresund18. februar

Få personer afvist af den danske grænsekontrol mod Sverige

Dansk politi har gennemført 68 stikprøver af rejseende fra Sverige i løbet af de første to måneder med grænsekontrollen og...

Sverige18. februar

5.674 personer blev nægtet indrejse ved de svenske grænser sidste år

I 2019 blev i alt 5.674 personer afvist ved de svenske grænskontroller, oplyser svensk politi News Øresund. Det betyder at...

Arbejdsmarked13. februar

Pendlere skal diskutere grænsehindringsproblemer i Folketinget

Den 27. februar mødes repræsentanter fra den nystartet Facebookgruppe ”Øresundspendler – I klemme mellem 2 lande” og folketingsmedlem, Henrik Møller...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.