Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade08. december 2023

Bygge- og ejendomsbranchen ønskede at hæve sine egne ambitioner og lancerede LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 er et brancheinitiativ, der er lanceret for at sætte mere ambitiøse klimamål for bygge- og ejendomssektoren...

Erhverv08. december 2023

Christian Poulsen bliver ny administrerende direktør for Københavns Lufthavn

Christian Poulsen, der siden 30. september har været konstitueret som administrerende direktør i Københavns Lufthavn, bliver lufthavnens nye administrerende direktør...

Infrastruktur08. december 2023

Dobbelt indvielse af nye jernbanespor i Skåne fredag

Fredag var Trafikverket vært for indvielsen af det nye firesporede anlæg Malmö-Lund, Södra stambanan, og det dobbeltsporede Ängelholm-Maria, Västkustbanan. Blandt...

Samfund08. december 2023

Et flertal af svenskerne vil tage imod færre flygtninge, viser ny meningsmåling

Synet på flygtningeindvandring i Sverige blev mere positivt i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine sidste år. Men nu har...

Infrastruktur08. december 2023

Skanska og Alstom vil bygge ny jernbane på søjler mellem Ski i Norge og Arvika i Sverige

Ved at bygge 106 km ny dobbeltsporet jernbane mellem Ski uden for Oslo og Arvika i Sverige vil man kunne...

Øresund08. december 2023

Øresundstogene over broen vil afgå hvert 15. minut, når den nye køreplan træder i kraft den 10. december – rejsetiden vil stige med 4 minutter

Fra den 10. december bliver trafikken med Øresundstog mellem Danmark og Sverige mere regelmæssigt med en afgang hvert 15. minut...

Samfund08. december 2023

Ny aftale giver USA adgang til 17 svenske forsvarsbaser – Revingehed og Ravlunda i Skåne kan få besøg af amerikanske tropper

Sverige og USA har underskrevet en aftale, der tillader amerikanske styrker at bruge 17 svenske forsvarsbaser i Sverige, herunder Revingehed...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.