Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund 202020. maj

Hun har base på begge sider af Sundet

Pernille Rømer flyttede til Malmø for at satse helhjertet på sin nye ansættelse som kontrabassist på Malmö Opera. Men efterhånden...

Infrastruktur20. maj

Tre tog i timen over Øresundsbroen fra 8. juni

Under coronakrisen er antallet af Øresundstog over Øresundsbroen mindsket til et i timen – med to i timen i myldretiden....

Politik18. maj

Lundpolitiker i åbent brev til Danmarks statsminister om lukkede grænser over Øresund: “det modsvarer lukket grænse mellem København og Roskilde”

Den gemensamma arbetsmarknaden i Öresundsregionen hotas av Danmarks stängda gräns mot Sverige, skriver Lunds kommunalråd Philip Sandberg (L) i ett...

Samfund15. maj

Sveriges regering kræver at Danmark åbner grænsen mod Skåne samtidig med mod Tyskland – “diskriminering er ikke acceptabelt”

Sveriges regering kræver at Danmark åbner grænsen mod Skåne samtidig med de åbner grænsen mod Tyskland, skriver Sydsvenskan. – Jeg har påtalt tydeligt...

Samfund15. maj

Covid-19: færre og færre i intensivpleje i Danmark men hidtil flere dødsfald på Sjælland end i Skåne

Udviklingen på den danske side af Sundet bliver støt bedre med hensyn til antallet af covid-19 patienter i intensivpleje, mens...

Arbejdsmarked15. maj

Skånes Landshøvding opfordrer Finansdepartement til at løse skatteproblem for Øresundspendlere

Øresundspendlere, deres arbejdsgivere og myndighederne har brug for  besked om i hvilket land grænsependlere skal betale skat når de arbejder...

Samfund15. maj

København afsætter penge til socialt udsatte, restauranter og arrangementer

Københavns Kommune afsætter midler, som ikke blev anvendt fra forrige års budget, til at hjælpe virksomheder og personer, som er...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.