Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Infrastruktur21. januar 2021

Dansk-svensk forslag: Udvid Øresundsbrons landanlæg for 9,6 milliarder SEK

Landanlæggene omkring Øresundsbron skal udvides på begge sider af forbindelsen for at øge kapaciteten og kunne modtage større trafikstrømme, der...

Arbejdsmarked21. januar 2021

Bredere informationsudbud blandt udviklingsforslagene til Øresunddirekt

At øge synligheden og udvide informationsudbuddet er to muligheder for udvikling af informationstjenesten Øresunddirekt. En usikker finansieringsmodel og Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21. januar 2021

Vækst hos skånske life science-selskaber får konsulentvirksomhed til at etablere Lund-kontor

Konsulentvirksomheden SDS Life Science starter et nyt kontor op i Lund. Fremgang for små og mellemstore life science-selskaber i Skåne gør regionen til...

Infrastruktur21. januar 2021

Visioner for infrastruktur og praktiske løsninger blev diskuteret på mobilitetskonference

Greater Copenhagen arrangerede i ugen en digital todageskonference om fremtidens grønne mobilitet i regionen. Der blev blandt andet diskuteret praktiske...

Ejendomme21. januar 2021

Tidsfristen for færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen bliver igen rykket

Niels Bohr Bygningen er endnu ikke klar til at blive taget i brug, selvom januar var udpeget som indflytningsdato efter...

Samfund21. januar 2021

Grænsehindringsrådet ønsker bedre kontakt med den svenske regering inden fremtidige grænsebeslutninger

I et brev til Sveriges indenrigsminister Mikael Damberg (S) søger Nordisk Ministerråds Grænsehindringsråd bedre kontakt med den svenske regering forud...

Life Science21. januar 2021

Forskere fra Portugal skaber lovende biotekselskab med dansk-svensk støtte i Lund

Biotekvirksomheden Asgard Therapeutics AB i Lund blev etableret i 2018 som et spinout fra Lund Universitet og er udviklet med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.