Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige24. maj 2024

Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner

Vandet i Øresund bliver renere gennem opførelsen af det sydvestlige Skånes nye spildevandsrensningssystem Maxima, som anslås at koste 17,5 milliarder...

Politics24. maj 2024

Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke

Han har gjort sig bemærket gennem koranafbrændinger flere steder i Sverige og har uden held forsøgt at komme ind i...

Okategoriserade24. maj 2024

Øresundsdebatten uge 21: Krav om en udvidet jernbane i Sydsverige og danske overskrifter om afsløringen af en svensk troldefabrik

Fejlberegninger har ført til utilstrækkelig hensyntagen til svenske jernbaneinvesteringer, hvilket der nu skal rettes op på forud for indvielsen af...

Samfund24. maj 2024

Danmark og Sverige styrker det maritime samarbejde i Øresund og Østersøen

Det svensk-danske forsvarssamarbejde vil blive yderligere styrket,  meddelte henholdsvis Danmarks og Sveriges forsvarsministre Troels Lund Poulsen (Venstre) og Pål Jonson...

Arbejdsmarked22. maj 2024

Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning

Arbejdsmarkedet i Skåne er svagere end i Sverige som helhed, konkurserne stiger kraftigt, nye virksomheder må lukke, og produktionen af...

Samfund22. maj 2024

Nationalbankdirektøren: Forsigtig optimisme, men inflationen kan stige igen

Dansk økonomi er godt på vej mod en blød landing. Inflationen er klart faldet, beskæftigelsen er rekordhøj, og prognoserne for...

Erhverv22. maj 2024

Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne

Novo Nordisk Fondens stifter har besluttet at øge støtten til Nome-programmet, Nordic Mentor for Entrepreneurship, frem til 2028. Nome modtager...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.