Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur20. oktober 2021

Dansk koncerthuschef har afventet coronas exit for derefter at opbygge netværk i Sverige

Danske kulturarbejdere er tiltrukket af den åbenlyse plads, som kulturen får lov til at tage i Sverige, men med sig...

Kultur19. oktober 2021

Forslag om 20 millioner i coronastøtte til Malmøs kulturliv

Malmøs kommunalbestyrelse har foreslået en coronastøtte på 20 millioner kroner. Støtten omfatter både kunstnerstipendier og driftstilskud, oplyser Sydsvenskan. Det var...

Samfund19. oktober 2021

Danmark forlænger midlertidig grænsekontrol mod Sverige og Tyskland indtil 11. maj 2022

Truslen fra militante islamister og organiseret kriminalitet har fået Danmark til at forlænge sin midlertidige grænsekontrol mod Sverige og Tyskland...

Life Science19. oktober 2021

IT-selskabet TECHNIA konsoliderer sig i Ideon Science Park i Lund: Tilstedeværelse i forskerpark-miljøet giver bedre forståelse for life science-branchens behov

Tre spørgsmål til Henrik Limborg, som for tiden arbejder med at konsolidere IT-konsulentvirksomheden TECHNIAs aktiviteter i Lund i Ideon Science...

Samfund15. oktober 2021

Genstart, jobmatchning og øget trafik i Øresundsregionen lige nu

Genoplivning af det nordiske samarbejde, mulighederne i et fælles arbejdsmarked med mangel på arbejdskraft i Danmark og arbejdsløshed i Skåne,...

Arbejdsmarked15. oktober 2021

Malmøs kommunalråd: Opsvinget efter pandemien giver kraft til mere Øresundssamarbejde

Grænsehindringer skal løses, og mange parter skal samles om at skabe større muligheder for at arbejde på tværs af Øresund....

Ugebrev18. oktober 2021

News Øresunds ugebrev uge 41

Klik her for at læse det danske ugebrev uge 41 Klik her for at læse det svenske ugebrev uge 41...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.