Følg os på

Danmark

I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund

Publiseret

 

Simon Chrisander (L), lokalpolitiker i Malmø inden for byggeri og miljø, i samtale med Øresundsinstituttets adm. direktør Johan Wessman om de politiske visioner bag forslaget til en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Foto: News Øresund

Næste år afsluttes to udredninger om en ny fast forbindelse over Øresund. Dels en statslig dansk-svensk udredning om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Dels en kommunal udredning om en Øresundsmetro mellem København og Malmø. Derudover er et forslag til en togtunnel mellem Landskrona og København allerede færdigt. Projekterne, der alle sigter mod at forkorte rejsetiden mellem Danmark og Sverige, varierer prismæssigt mellem 30-33 mia. DKK. De foreløbige pointer blev præsenteret på et netværksmøde, som i tirsdags blev afholdt i samarbejde mellem Altinget og Øresundsinstituttet.

 Kapaciteten på Øresundsbroen udfordres i fremtiden af flere demografiske og logistiske faktorer. Flere vi bosætte sig i Greater Copenhagen-området, en planlagt udbygning af Københavns Lufthavn vil give plads til 40 mio. rejsende årligt, og åbningen af Femern-forbindelsen i 2028 vil tilmed belaste Øresundsforbindelsen på grund af mere godstransport mellem Skandinavien og Europa. Derfor har planerne om endnu en fast forbindelse over Øresund fået øget aktualitet.

Tre infrastrukturprojekter blev præsenteret på et netværksmøde om grænseregionalt samarbejde, som mediekoncernen Altinget i samarbejde med Øresundsinstituttet i tirsdags afholdte i København.

  • HH-forbindelsen: To dobbelte tunnelrør mellem Helsingborg og Helsingør, hvor den ene tunnel på 6 km vil have en dobbeltsporet motorvej til biler, mens den anden tunnel på 4 km udelukkende er til passagertog. Prisen for projektet lyder på 34 mia. DKK, men kan løbe op i 38,5 mia. DDK, hvis en udvidelse af Helsingør-motorvejen om nødvendigt skal stå færdig på samme tidspunkt. Finansiering kan ske via brugerbetaling som fra fx Øresundsbroen med en tilbagebetalingstid på 24 år. HH-forbindelsen har politisk opbakning og er prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Den statslige afrapportering afsluttes d. 31. december 2020.
  • Øresundsmetro: En 22 km lang tunnelbane mellem København H og Malmø C der vil medføre en rejsetid mellem de to byer på ca. 23 min. samtidig med, at op til 40 metrotog vil kunne køre frem og tilbage i timen i modsætning til i dag, hvor Øresundstoget højest kører seks gange i timen. Projektet ventes at koste ca. 30 mia. DKK. og kan, foruden billetindtægter og eventuel EU-støtte, finansieres af den danske og svenske stat fx via en statsgarantimodel ligesom fx Øresundsbroen, hvor den danske og svenske stat yder statsgaranti for den gæld, som optages. Øresundsmetroen er ligesom HH-forbindelsen prioriteret i Greater Copenhagens trafikcharter fra 2016. Projektets 4. fase gennemføres frem mod september 2020.
  • Europasporet: En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København for passager-, gods- og fjerntog. Dertil en ny banestrækning i Sverige på anslået 10 km, en boret banetunnel under Københavns centrum på 8 km samt en firesporet udvidelse af København H. Den indledende udredning til projektet, som udelukkende drives af Landskrona Stad, er færdig udarbejdet, og prisen for byggeriet ventes at koste 33,5 mia. DKK kr.

(News Øresund – Kristoffer Dahl)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Interviews19. maj 2022

“Selv om digitalisering er godt, er vi nødt til at løse de problemer, der opstår, når vi krydser grænsen”

Interview med Elisabeth Geday, ny sekretariatschef for Danske Torpare fra 1. februar. I de seneste år er antallet af danskere,...

Arbejdsmarked19. maj 2022

Skatteverket præciserer at Øresundsaftalen gælder på trods af hjemmearbejde

Øresundspendlere får et klart budskab: Det forhold, at en ansat, der bor i Sverige, arbejder hjemmefra, betyder ikke, at den...

Samfund19. maj 2022

Malmøs kommunalbestyrelse holder møde i København til efteråret

Erhvervslivets forbindelser og investeringer, infrastrukturinvesteringer, kulturelle forskelle og fremtidens bymiljøer var i fokus, da Malmö stad tirsdag var vært for...

Samfund19. maj 2022

Stort antal ansøgere til Lunds Universitets intensivkursus i dansk

144 ansøgere til 70 pladser. Der er mange, der ønsker at lære dansk på et intensivt kursus i en uge...

Erhverv19. maj 2022

Axcel skaber dansk-svensk digitaliseringsgigant med opkøb af itm8 fra Herning, som køber Addpro fra Malmø

For to år siden købte den danske kapitalfond Axcel den Malmö-baserede it-virksomhed Addpro, som siden har købt den danske virksomhed...

Kultur19. maj 2022

Musikklubben KB flytter efter 30 år på Möllevången i Malmø

Den populære klub- og koncertarrangør Kulturbolaget skal flytte fra sine lokaler på Bergsgatan ved Möllevången i Malmø, hvor det har...

Samfund19. maj 2022

Eldrevne lastbiler skal levere mad til Malmøskoler om natten

Malmø stad har sammen med madgrossisten Martin & Servera startet et pilotprojekt om madleverancer til nogle af kommunens skoler og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.