Følg os på

Infrastruktur

Ingen penge til højhastighedstog i Skåne

Publiseret

 

Pontus tågpresentation

Politikere fra Region Skåne: Ewa Bertz (FP) 1:e næstformand Regionala tillväxtnämnden, Christin Axelsson (S) 2:e næstformand Regionala tillväxtnämnden og Pontus Lindberg (M), formand Regionala tillväxtnämnden. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Den svenske regering vil ikke opfylde regionale krav om en højhastighedsjernbane i Skåne med retning mod Stockholm. Der var heller ikke afsat penge til de skånske letbaneplaner i den nationale transportplan, som blev præsenteret tirsdag. Beslutningen fik hård kritik fra Malmø

Skånske politikere har udført lobbyarbejde for at den første del af en højhastighedsbane skal bygges mellem Lund og Hässleholm med retning mod Stockholm. Sådan blev det ikke i den nye transportplan. Derimod kom der et løfte om fortsatte udredninger. Investeringerne i letbane, som kommunerne i Lund, Malmø og Helsingborg havde udtrykt ønske om, er heller ikke med. Derimod blev der afsat mange penge til en udbygning af metro, vej og jernbane i og omkring Stockholm. Det oprører de skånske politikere.

”Den nye nationale transportplan ligner mest en lokal transportplan for Stockholm. Det er ikke en plan for hele landet. At regeringen præsenterer den allerede vedtagne udvidelse til fire spor mellem Malmø og Lund som den store satsning i Skåne er for svagt. Kom i gang med at bygge i stedet! Regeringen svigter Skånes erhvervsliv og befolkning og overser helt det potentiale som findes for Sverige her, siger Malmøs socialdemokratiske borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh i en kommentar.

Også hos Region Skåne er man skuffet, selv om de samtidig ser positivt på de mange satsninger i Skåne.
”Det er klart, at der altid i denne verden er en grad af skuffelse. Men vi har fået gehør for det som vi har argumenteret for og der tages flere vigtige skridt”, siger Pontus Lindberg (M), regionråd i Skåne.

Udbygningen af Vestkystbanen mellem Lund og Gøteborg til dobbeltspor på hovedparten af strækningen samt fem nye lokaltogstationer, superbusser og investeringer i vejene E22 og E65 er bl.a. med i den nye transportplan, som regeringen præsenterede i dag. I alt investeres 522 milliarder svenske kroner, hvoraf 16 milliarder i store projekter i Skåne.

Pontus Lindberg har stået i spidsen for forhandlingerne med regeringen om at få en såkaldt Skånepakke i stand. Det skulle indebære en særlig aftale med regeringen om flere investeringer i infrastrukturen i Skåne. I dagens plan er der ikke nogen Skånepakke med, men arbejdet fortsætter.
”Vi har ikke opgivet tanken om en Skånepakke, men vi er tilfredse med at have nået så langt. Vi tror det er vigtigt at fortsætte med at stå frem i fælleskab i Skåne og vise, at vi er en vækstregion i lighed med de to andre”, siger Pontus Lindberg og henviser til Stockholm og Gøteborg.

Fordelingen af pengene i planen giver 86 milliarder svenske kroner til vedligeholdelse af jernbanen, 155 milliarder til vedligeholdelse af vejene og 281 milliarder til udvikling af transportsystemet. Der er politisk uenighed om fordelingen mellem de forskellige transportformer i Sverige ifølge infrastrukturministeren, hvilket besværliggør valget.
”Man skal huske på, at vejene i Sverige, som er et langt land, udgør ti gange så mange kilometer som jernbanen”, siger Catharina Elmsäter-Svärd (Moderaterne), infrastrukturminister i Sverige.
Selvom hun kalder planen historisk hvad omfatning angår, så tror hun ikke, at alle bliver tilfredse. Ønskerne har været dobbelt så store som regeringens bevillinger. Sammenlagt har høringsinstanserne efterspurgt investeringer for 1140 milliarder svenske kroner, og regeringen har været nødt til at prioritere.
”Vi har fokuseret på det, der leder til arbejdspladser og styrker konkurrencekraften”, siger Catharina Elmsäter-Svärd.
Øvrige investeringer i den nye plan omfatter bl.a. en ny metrolinje i Stockholm, udbygningen af E20 gennem amtet Västergötland og en oprustning af E10 gennem Norrbotten i det nordlige Sverige. (News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Øresund13. september 2024

Øresundsdebatten uge 37: Trist når folk taler engelsk i stedet for dansk og København som forbillede for svenske byer

Sverige var først med flyskatten, men næste sommer bliver den afskaffet. Trist, når folk i København taler engelsk i stedet...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.