Følg os på

Infrastruktur

Ingen store forskelle i dansk og svensk punktlighed for togtrafikken over Øresundsbron

Publiseret

 

Sett över tid finns inga stora skillnader i punktlighet för tågtrafiken över Öresund visas gemensam dansk-svensk statistik på området. Foto: News Øresund

Forskellen i punktlighed for togene, der krydser Øresundsbron fra henholdsvis Sverige til Danmark og fra Danmark til Sverige, er ikke stor over tid. Imidlertid er 2021 begyndt at blive dårligere for tog fra Sverige, delvist på grund af arbejde på Västkustbanan og grænsekontrol. Det viser statistik fra den dansk-svenske samarbejdsgruppe for punktlighed i togtrafikken over Øresund, PÖLS.

Den danske regerings forslag til en infrastrukturplan, der blev præsenteret i sidste uge og nu skal forhandles med de andre folketingspartier, inkluderer et nyt drejespor i Københavns lufthavn i Kastrup. Det ville gøre det muligt at vende tog fra Sverige ved lufthavnen og betyder, at togene ikke behøver at køre længere ind til hovedbanegården, som har begrænset kapacitet. Ifølge projektoversigten i den danske plan gør det det muligt at køre flere tog over Øresund og samtidig forhindre forsinkelser fra Sverige i at sprede sig i det danske jernbanenet. “Projektet kan således både styrke integrationen i Øresundsregionen og bidrage til øget punktlighed i hele Danmark”, ifølge den underliggende information.

Er togene fra Sverige, der krydser Øresundsbron oftere forsinket end togene, der kører i den modsvarende retning?

– Både mig og nej, det pendler. Det afhænger af, hvilke begivenheder der har fundet sted. For nylig har der været bedre punktlighed fra Danmark, men i gennemsnit er den over tid mellem 90-94 procent for hvert land. Man skygger hinanden. Det er svært at sige generelt, at det er bedre eller værre fra nogen af ​​landene, siger Göran Holmberg, virksomhedskoordinator for Trafikverket og medlem af den dansk-svenske samarbejdsgruppe Punktlighet över Öresund genom ledningars samverkan, PÖLS .

I januar-april i år havde togene fra Sverige til Danmark mellem 85–92 procent i punktlighed per måned og togene i den modsatte retning mellem 89–93 procent. Arbejdet på Västkustbanan, hvor Øresundstogene er omdirigeret, har blandt andet bidraget til forsinkelserne i nyere tid. Men der kan også være uventede begivenheder såsom en nedadgående kontaktledning, der har stor indflydelse på statistikken, og grænsekontrol mellem landene kan også påvirke.

– Det er svært at drage nogen konklusioner ud fra statistikkerne i det seneste år. I visse perioder har det kørt et tog i timen på grund af grænsekontrol. Hvis du så har 20 tog på en døgn, giver selv en mindre forsinkelse dårlig punktlighed over Øresundsbron, men efterfølgende har toget muligvis været i stand til at indhente forsinkelsen og stadig være til tiden ved slutstationen, siger Göran Holmberg.

For at et tog kan tælles som punktligt, skal det nå sin slutstation senest fem minutter og 59 sekunder efter køreplanen i Sverige, ifølge Trafikverket. Skånetrafiken har sat tre minutter og 59 sekunder som krav. I Danmark er kravet to minutter og 39 sekunder ifølge Banedanmark.

– For at vi kan blive enige om, hvor godt eller dårligt det går, måler vi punktligheden på 2:59 over Øresund ved Pepparholm. Det er så vi kan sammenligne æbler og æbler, at vi taler det samme sprog om den grænseoverskridende trafik, siger Göran Holmberg.

PÖLS beskrives som en operationel gruppe, der diskuterer den aktuelle situation, og hvordan trafikken har fungeret i de seneste måneder, og hvilke større banearbejder der kan komme i den nærmeste fremtid.

– Dette er fint med konstante forbedringer for at identificere, hvad vi kan gøre, hvis der bliver problemer, og hvilke værktøjer der er tilgængelige for at isolere forsinkelser. For eksempel har vi prøvet forskellige tiltag med grænsekontrollen for at få dem til at fungere bedre, siger Göran Holmberg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: PÖLS
PÖLS står for Punktlighet över Öresund genom ledningarnas samverkan, og består af repræsentanter fra Øresundsbro Konsortiet, BaneDanmark og Trafikverket samt jernbanevirksomheder, der driver Øresundsbron. Styregruppen kan blandt andet træffe beslutninger om punktualitetsforbedrende foranstaltninger. Gruppen udarbejder også månedlige punktlighedsstatistikker for Øresundstrafikken. Banedanmark og Trafikverket skifter formandskab hvert år. Møderne afholdes 3-4 gange om året.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.