Følg os på

Infrastruktur

Ingen store forskelle i dansk og svensk punktlighed for togtrafikken over Øresundsbron

Publiseret

 

Sett över tid finns inga stora skillnader i punktlighet för tågtrafiken över Öresund visas gemensam dansk-svensk statistik på området. Foto: News Øresund

Forskellen i punktlighed for togene, der krydser Øresundsbron fra henholdsvis Sverige til Danmark og fra Danmark til Sverige, er ikke stor over tid. Imidlertid er 2021 begyndt at blive dårligere for tog fra Sverige, delvist på grund af arbejde på Västkustbanan og grænsekontrol. Det viser statistik fra den dansk-svenske samarbejdsgruppe for punktlighed i togtrafikken over Øresund, PÖLS.

Den danske regerings forslag til en infrastrukturplan, der blev præsenteret i sidste uge og nu skal forhandles med de andre folketingspartier, inkluderer et nyt drejespor i Københavns lufthavn i Kastrup. Det ville gøre det muligt at vende tog fra Sverige ved lufthavnen og betyder, at togene ikke behøver at køre længere ind til hovedbanegården, som har begrænset kapacitet. Ifølge projektoversigten i den danske plan gør det det muligt at køre flere tog over Øresund og samtidig forhindre forsinkelser fra Sverige i at sprede sig i det danske jernbanenet. “Projektet kan således både styrke integrationen i Øresundsregionen og bidrage til øget punktlighed i hele Danmark”, ifølge den underliggende information.

Er togene fra Sverige, der krydser Øresundsbron oftere forsinket end togene, der kører i den modsvarende retning?

– Både mig og nej, det pendler. Det afhænger af, hvilke begivenheder der har fundet sted. For nylig har der været bedre punktlighed fra Danmark, men i gennemsnit er den over tid mellem 90-94 procent for hvert land. Man skygger hinanden. Det er svært at sige generelt, at det er bedre eller værre fra nogen af ​​landene, siger Göran Holmberg, virksomhedskoordinator for Trafikverket og medlem af den dansk-svenske samarbejdsgruppe Punktlighet över Öresund genom ledningars samverkan, PÖLS .

I januar-april i år havde togene fra Sverige til Danmark mellem 85–92 procent i punktlighed per måned og togene i den modsatte retning mellem 89–93 procent. Arbejdet på Västkustbanan, hvor Øresundstogene er omdirigeret, har blandt andet bidraget til forsinkelserne i nyere tid. Men der kan også være uventede begivenheder såsom en nedadgående kontaktledning, der har stor indflydelse på statistikken, og grænsekontrol mellem landene kan også påvirke.

– Det er svært at drage nogen konklusioner ud fra statistikkerne i det seneste år. I visse perioder har det kørt et tog i timen på grund af grænsekontrol. Hvis du så har 20 tog på en døgn, giver selv en mindre forsinkelse dårlig punktlighed over Øresundsbron, men efterfølgende har toget muligvis været i stand til at indhente forsinkelsen og stadig være til tiden ved slutstationen, siger Göran Holmberg.

For at et tog kan tælles som punktligt, skal det nå sin slutstation senest fem minutter og 59 sekunder efter køreplanen i Sverige, ifølge Trafikverket. Skånetrafiken har sat tre minutter og 59 sekunder som krav. I Danmark er kravet to minutter og 39 sekunder ifølge Banedanmark.

– For at vi kan blive enige om, hvor godt eller dårligt det går, måler vi punktligheden på 2:59 over Øresund ved Pepparholm. Det er så vi kan sammenligne æbler og æbler, at vi taler det samme sprog om den grænseoverskridende trafik, siger Göran Holmberg.

PÖLS beskrives som en operationel gruppe, der diskuterer den aktuelle situation, og hvordan trafikken har fungeret i de seneste måneder, og hvilke større banearbejder der kan komme i den nærmeste fremtid.

– Dette er fint med konstante forbedringer for at identificere, hvad vi kan gøre, hvis der bliver problemer, og hvilke værktøjer der er tilgængelige for at isolere forsinkelser. For eksempel har vi prøvet forskellige tiltag med grænsekontrollen for at få dem til at fungere bedre, siger Göran Holmberg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: PÖLS
PÖLS står for Punktlighet över Öresund genom ledningarnas samverkan, og består af repræsentanter fra Øresundsbro Konsortiet, BaneDanmark og Trafikverket samt jernbanevirksomheder, der driver Øresundsbron. Styregruppen kan blandt andet træffe beslutninger om punktualitetsforbedrende foranstaltninger. Gruppen udarbejder også månedlige punktlighedsstatistikker for Øresundstrafikken. Banedanmark og Trafikverket skifter formandskab hvert år. Møderne afholdes 3-4 gange om året.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Øresund06. december 2024

Bloxhub i København udvider samarbejdet på tværs af Øresund – indgår partnerskab med Media Evolution i Malmø

De mødtes første gang, da Øresundsinstituttet i januar 2020 arrangerede en tur for danske Bloxhub og Erhvervsministeriet til Malmøs og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.