Infrastruktur
Ingen store forskelle i dansk og svensk punktlighed for togtrafikken over Øresundsbron
Forskellen i punktlighed for togene, der krydser Øresundsbron fra henholdsvis Sverige til Danmark og fra Danmark til Sverige, er ikke stor over tid. Imidlertid er 2021 begyndt at blive dårligere for tog fra Sverige, delvist på grund af arbejde på Västkustbanan og grænsekontrol. Det viser statistik fra den dansk-svenske samarbejdsgruppe for punktlighed i togtrafikken over Øresund, PÖLS.
Den danske regerings forslag til en infrastrukturplan, der blev præsenteret i sidste uge og nu skal forhandles med de andre folketingspartier, inkluderer et nyt drejespor i Københavns lufthavn i Kastrup. Det ville gøre det muligt at vende tog fra Sverige ved lufthavnen og betyder, at togene ikke behøver at køre længere ind til hovedbanegården, som har begrænset kapacitet. Ifølge projektoversigten i den danske plan gør det det muligt at køre flere tog over Øresund og samtidig forhindre forsinkelser fra Sverige i at sprede sig i det danske jernbanenet. “Projektet kan således både styrke integrationen i Øresundsregionen og bidrage til øget punktlighed i hele Danmark”, ifølge den underliggende information.
Er togene fra Sverige, der krydser Øresundsbron oftere forsinket end togene, der kører i den modsvarende retning?
– Både mig og nej, det pendler. Det afhænger af, hvilke begivenheder der har fundet sted. For nylig har der været bedre punktlighed fra Danmark, men i gennemsnit er den over tid mellem 90-94 procent for hvert land. Man skygger hinanden. Det er svært at sige generelt, at det er bedre eller værre fra nogen af landene, siger Göran Holmberg, virksomhedskoordinator for Trafikverket og medlem af den dansk-svenske samarbejdsgruppe Punktlighet över Öresund genom ledningars samverkan, PÖLS .
I januar-april i år havde togene fra Sverige til Danmark mellem 85–92 procent i punktlighed per måned og togene i den modsatte retning mellem 89–93 procent. Arbejdet på Västkustbanan, hvor Øresundstogene er omdirigeret, har blandt andet bidraget til forsinkelserne i nyere tid. Men der kan også være uventede begivenheder såsom en nedadgående kontaktledning, der har stor indflydelse på statistikken, og grænsekontrol mellem landene kan også påvirke.
– Det er svært at drage nogen konklusioner ud fra statistikkerne i det seneste år. I visse perioder har det kørt et tog i timen på grund af grænsekontrol. Hvis du så har 20 tog på en døgn, giver selv en mindre forsinkelse dårlig punktlighed over Øresundsbron, men efterfølgende har toget muligvis været i stand til at indhente forsinkelsen og stadig være til tiden ved slutstationen, siger Göran Holmberg.
For at et tog kan tælles som punktligt, skal det nå sin slutstation senest fem minutter og 59 sekunder efter køreplanen i Sverige, ifølge Trafikverket. Skånetrafiken har sat tre minutter og 59 sekunder som krav. I Danmark er kravet to minutter og 39 sekunder ifølge Banedanmark.
– For at vi kan blive enige om, hvor godt eller dårligt det går, måler vi punktligheden på 2:59 over Øresund ved Pepparholm. Det er så vi kan sammenligne æbler og æbler, at vi taler det samme sprog om den grænseoverskridende trafik, siger Göran Holmberg.
PÖLS beskrives som en operationel gruppe, der diskuterer den aktuelle situation, og hvordan trafikken har fungeret i de seneste måneder, og hvilke større banearbejder der kan komme i den nærmeste fremtid.
– Dette er fint med konstante forbedringer for at identificere, hvad vi kan gøre, hvis der bliver problemer, og hvilke værktøjer der er tilgængelige for at isolere forsinkelser. For eksempel har vi prøvet forskellige tiltag med grænsekontrollen for at få dem til at fungere bedre, siger Göran Holmberg.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: PÖLS
PÖLS står for Punktlighet över Öresund genom ledningarnas samverkan, og består af repræsentanter fra Øresundsbro Konsortiet, BaneDanmark og Trafikverket samt jernbanevirksomheder, der driver Øresundsbron. Styregruppen kan blandt andet træffe beslutninger om punktualitetsforbedrende foranstaltninger. Gruppen udarbejder også månedlige punktlighedsstatistikker for Øresundstrafikken. Banedanmark og Trafikverket skifter formandskab hvert år. Møderne afholdes 3-4 gange om året.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23