Følg os på

Øresund 2020

Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”

Publiseret

 

Ingvar Carlsson, Sveriges statsminister i perioderne 1986-1991 og 1994-1996, tænker på Øresundsregionen med varme følelser. Foto: US Embassy Sweden - Flickr (CC BY 2.0)

Som ung studerende i Lund og senere som formand for det socialdemokratiske ungdomsforbund tog Ingvar Carlsson ofte båden over Øresund, i al slags vejr. Da han senere blev Sveriges statsminister var hans sigte rettet mod at bygge en bro. Og han mener, at han spillede en vigtig rolle for at den blev til virkelighed.

– Jeg har ikke for vane at tale i jeg-form, når det gælder politiske beslutninger, jeg plejer at sige at vi gjorde det. Men jeg synes, at jeg spillede en vigtig rolle for at broen blev til, siger Ingvar Carlsson (Socialdemokraterna).

Han var Sveriges statsminister i perioderne 1986-1991 og 1994-1996, og gik til opgaven med en klar overbevisning om at en Øresundsbro var nødvendig. Som ungdomspolitiker havde han mange gange oplevet turen med bådene mellem Sverige og Danmark, i både sol, storm og regn.

– Jeg blev formand for det socialdemokratiske ungdomsforbund og når der var nordiske møder i København, plejede jeg at sørge for at besøge Skånedistriktet. Dengang tog jeg bådene, i al slags vejr og syntes ikke at det var rimeligt at der skulle være så usle forbindelser. Jeg bestemte mig for, at når jeg bliver statsminister skal broen bygges, siger han.

I 1991 var han så med til at tage den historiske beslutning om at bygge Øresundsforbindelsen. Forhandlingerne var inden da ført med den danske oppositionsleder Svend Auken (Socialdemokratiet) och Danmarks statsminister Poul Schlüter (Konservative), gennem finansminister Henning Dyremose.

– Spørgsmålet om en bro var blevet diskuteret i årtier, men da Danmark var for var Sverige imod, og når Sverige var for var Danmark imod. Vi var nogle som løste op for det: Poul Schlüter, Svend Auken og jeg.

Af alle beslutninger han tog som statsminister, var den om at bygge Øresundsforbindelsen en som Ingvar Carlsson husker med en særlige følelse.

– Jeg er lidt stolt over den beslutning. Hver gang jeg er kørt over broen eller fløjet over og set den, har jeg fået et lille kick, siger han.

“Hver gang jeg er kørt over broen eller fløjet over og set den, har jeg fået et lille kick”, siger Ingvar Carlsson. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Ingvar Carlsson følger stadig regionen, og tror at Skåne og Sjælland kommer til at blive mere og mere integrerede og sammensvejsede fremover. Desuden drømmer han om at der indføres hurtigtog gennem regionen, ned til kontinentet.

Da grænse- og ID-kontrollerne indførtes, under flygningekrisen 2015, hvilket ledte til at rejserne blev besværliggjort, morede han sig over dele af den efterfølgende debat.

– Jeg skal ikke nævne partiet, men de der engang var modstandere af byggeriet – da der blev forstyrrelser på broen, blev de uhørt oprørte. Jeg sad derhjemme og grinede: ”Ja, så er der nye toner. Nu kan broens modstanderne ikke engang tåle at der bliver forstyrelser i nogle uger, uden at de skal protestere”, siger han.

Han tænker selv på Øresundsregionen med varme følelser og har ingen problemer med at vælge hvilken oplevelse af den, som har været den bedste.

– Det er let at svare på. Det var da jeg læste i Lund 1956-58; jeg tog en pol. mag. Det var nogle af de bedste år i mit liv, og da jeg startede mit samliv med min nuværende kone. Vi tog  ofte over til København med båden fra Malmø og hold meget af Danmark. Det satte sig i mig, at Skåne og Sjælland hører sammen og er yderst værdifulde for hinanden, siger han.

News Øresund – Anna Palmehag

 

Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år

I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.

De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der udgives af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet i foråret 2020.

Læs flere interviews i serien:
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur22. maj

Fortsat stigning i antal passagerer på Øresundstogene – tog kun fyldt mellem 25-50 procent

Antallet af togpassagerer med Øresundstog mellem Sverige og Danmark fortsætter med at stige ifølge Skånetrafikens ugestatistik. Forrige uge rejste 30.545...

Infrastruktur22. maj

Nyt togdepot i Hässleholm klar til vedligeholdelse af Øresundstog

Det nybyggede togdepot til Øresundstogene er klar til at blive indviet. På depotet, som tages i drift i december, er...

Cleantech22. maj

Bornholm bliver en af to danske energiøer som skal producere grøn el til eksport

Bornholm skal inden 2030 forvandles til en energiø koblet til havbaserede vindkraftsparker som skal give 2 GW el. Samtidig skal...

Norden22. maj

Sverige behandles som øvrige Norden og Tyskland når Danmark starter genåbning af grænsen – forretningsrejser mulige fra mandag

Når Danmark mandag udvider listen med særlige grundes som giver personer ret til at passere den midlertidigt lukkede grænse, under...

Infrastruktur22. maj

Dansk fritidstrafik over Øresundsbroen øger kraftigt – pendlingtrafikken vender gradvist tilbage med Danmarks genåbning

Dansk fritidstrafik med biler over Øresundsbroen er tredoblet mellem uge 12 og 20. Derimod er næsten al svensk fritidstrafik over...

Øresund 202020. maj

Hun har base på begge sider af Sundet

Pernille Rømer flyttede til Malmø for at satse helhjertet på sin nye ansættelse som kontrabassist på Malmö Opera. Men efterhånden...

Infrastruktur20. maj

Tre tog i timen over Øresundsbroen fra 8. juni

Under coronakrisen er antallet af Øresundstog over Øresundsbroen mindsket til et i timen – med to i timen i myldretiden....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.