Interviews
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Som ung studerende i Lund og senere som formand for det socialdemokratiske ungdomsforbund tog Ingvar Carlsson ofte båden over Øresund, i al slags vejr. Da han senere blev Sveriges statsminister var hans sigte rettet mod at bygge en bro. Og han mener, at han spillede en vigtig rolle for at den blev til virkelighed.
– Jeg har ikke for vane at tale i jeg-form, når det gælder politiske beslutninger, jeg plejer at sige at vi gjorde det. Men jeg synes, at jeg spillede en vigtig rolle for at broen blev til, siger Ingvar Carlsson (Socialdemokraterna).
Han var Sveriges statsminister i perioderne 1986-1991 og 1994-1996, og gik til opgaven med en klar overbevisning om at en Øresundsbro var nødvendig. Som ungdomspolitiker havde han mange gange oplevet turen med bådene mellem Sverige og Danmark, i både sol, storm og regn.
– Jeg blev formand for det socialdemokratiske ungdomsforbund og når der var nordiske møder i København, plejede jeg at sørge for at besøge Skånedistriktet. Dengang tog jeg bådene, i al slags vejr og syntes ikke at det var rimeligt at der skulle være så usle forbindelser. Jeg bestemte mig for, at når jeg bliver statsminister skal broen bygges, siger han.
I 1991 var han så med til at tage den historiske beslutning om at bygge Øresundsforbindelsen. Forhandlingerne var inden da ført med den danske oppositionsleder Svend Auken (Socialdemokratiet) och Danmarks statsminister Poul Schlüter (Konservative), gennem finansminister Henning Dyremose.
– Spørgsmålet om en bro var blevet diskuteret i årtier, men da Danmark var for var Sverige imod, og når Sverige var for var Danmark imod. Vi var nogle som løste op for det: Poul Schlüter, Svend Auken og jeg.
Af alle beslutninger han tog som statsminister, var den om at bygge Øresundsforbindelsen en som Ingvar Carlsson husker med en særlige følelse.
– Jeg er lidt stolt over den beslutning. Hver gang jeg er kørt over broen eller fløjet over og set den, har jeg fået et lille kick, siger han.
Ingvar Carlsson følger stadig regionen, og tror at Skåne og Sjælland kommer til at blive mere og mere integrerede og sammensvejsede fremover. Desuden drømmer han om at der indføres hurtigtog gennem regionen, ned til kontinentet.
Da grænse- og ID-kontrollerne indførtes, under flygningekrisen 2015, hvilket ledte til at rejserne blev besværliggjort, morede han sig over dele af den efterfølgende debat.
– Jeg skal ikke nævne partiet, men de der engang var modstandere af byggeriet – da der blev forstyrrelser på broen, blev de uhørt oprørte. Jeg sad derhjemme og grinede: ”Ja, så er der nye toner. Nu kan broens modstanderne ikke engang tåle at der bliver forstyrelser i nogle uger, uden at de skal protestere”, siger han.
Han tænker selv på Øresundsregionen med varme følelser og har ingen problemer med at vælge hvilken oplevelse af den, som har været den bedste.
– Det er let at svare på. Det var da jeg læste i Lund 1956-58; jeg tog en pol. mag. Det var nogle af de bedste år i mit liv, og da jeg startede mit samliv med min nuværende kone. Vi tog ofte over til København med båden fra Malmø og hold meget af Danmark. Det satte sig i mig, at Skåne og Sjælland hører sammen og er yderst værdifulde for hinanden, siger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år
I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.
De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der udgives af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet i foråret 2020.
Læs flere interviews i serien:
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23