Norden
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak forbereder sig på en ny periode med EU-penge: “Vi kan ikke vente på formel besked”
Der er endnu ikke givet nogen sikre informationer, omkring om der vil være nye EU-penge at søge for grænseoverskridende samarbejder i området omkring Øresund, Kattegat og Skagerrak. Men nu vælger de berørte regioner og Interreg ÖKS-programmet alligevel at start processen for perioden 2021-2027. Region Skåne skal koordinere arbejdet med at skrive et nyt program.
Den som vil søge EU-penge til et grænseoverskridende projekt i den dansk-svensk-norske regionen omkring Øresund, Kattegat og Skagerrak kan gøre det frem til årsskiftet 2021-2022, hvor den nuværende programperiode slutter. For halvandet år siden så det derimod mørkt ug for en forlængelse med nye penge og mulighed for at søge støtte under næste programperiode fra 2021 til 2027 – i hvert fald med samme geografiske område. I maj 2018 kom EU-Kommissionen nemlig med et forslag der indebar at de ville fjerne de crossborder-programmer som der involverede samarbejde på tværs af have.
Dette forslag har imidlertid mødt modstand fra både Europarådet og Europa Parlamentet og ifølge Magnus Schönning, programchef for Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, er der nu gode chancer for at de såkaldte havbaserede crossborder-programmer kan fortsætte.
– Men formelt er det ikke klar – EU’s langtidsbudget skal først på plads og derefter alle forordninger. Men vi kan ikke vente på det. Lige nu udgår vi fra at det går at beholde samme geografi, eftersom der findes tilstrækkeligt mange positive signaler. Og det virker som om at alle deltagende regioner vil det, siger han til News Øresund.
Planen er at lave et forslag til programmer som de berørte, regionale aktører kan beslutte om de vil sende ind til EU-Kommissionen i slutningen af 2020. Dette arbejde ledes af Region Skåne. Derefter kommer det igen til at tage tid inden det godkendes af Kommissionen, mener Magnus Schönning.
– Men der er mulighed for at man kan tage en beslutning om nye projekter i den her programperiode frem til sidst i december 2021 og så drive projekter til sidst i september 2022, siger han.
P.t. er der lige under 19 millioner euro tilbage at søge, ud af den oprindelige sum på 127,6 millioner euro.
Siden 2014 har de såkaldte indsatsområder – de emneområder som projekterne skal ligge indefor, for at kunne få støtte – været innovation, grøn økonomi, transport og beskæftigelse. Hvilke det bliver i den næste periode vides endnu ikke.
– Det er en politisk beslutning hvor regionerne skal blive enige, men også landenes ministerier og EU-Kommissionen vil nok have en mening, siger Magnus Schönning.
Det arbejde som Region Skåne nu sætter igang bygger endnu ikke på en formel opgave fra Näringsdepartementet. Det ventes først til foråret og er også afhængigt af at den norske regering vælger at satse på netop dette interreg-program.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23