Infrastruktur
Jernbaneløsning for ny fast forbindelse over Øresund skal drøftes på dansk-svensk ministerniveau
Svenskerne ser gerne, at en mulig yderligere fast forbindelse over Øresund også kommer til at omfatte jernbanetrafik. Det fornemmer transportminister Thomas Danielsen (V), som dog mener, at det vil give flere problemer i forhold til en HH-forbindelse. Samtidig ser Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (Kristdemokraterna) en dansk åbning for at diskutere, hvilke forskellige fælles behov landene har for at styrke redundansen på tværs af Øresund – herunder en jernbaneforbindelse.
Da Thomas Danielsen og Andreas Carlson i sidste uge mødtes til indvielsen af nye elbilopladere på Øresundslinjens færger, blev ministrene spurgt om flere faste forbindelser over Øresund.
– En ny fast forbindelse diskuteres stadig, planerne er ikke skrinlagt, men der er mange interessenter og løsninger i spil. Noget, der vejer meget tungt fra svensk side, er, at der også vil være en togforbindelse med mulighed for godstog, men det vil kræve stor økonomisk støtte, sagde transportminister Thomas Danielsen med henvisning til, at en jernbaneforbindelse over netop Helsingør-Helsingborg – i modsætning til en vejforbindelse – ifølge undersøgelser ikke ville være økonomisk rentabel.
Derudover er der det problem, at det ville kræve store investeringer i jernbanen mellem København og Helsingør, hvis en HH-forbindelse ville involvere togtrafik.
Ifølge Andreas Carlson afventer regeringen Trafikverkets undersøgelse af tre forslag til en ny fast Øresundsforbindelse, før den tager stilling til selve forbindelsen, og om den skal omfatte biltrafik, togtrafik eller begge dele.
– Der har været lukket fra dansk side, når det gælder togforbindelser. Jeg føler, at der nu er en åbning for at diskutere og se på, hvilke forskellige fælles behov vi har for at styrke redundansen på tværs af Øresund. Og det er sådan, jeg ser foran mig, at arbejdet vil fortsætte, siger den svenske infrastrukturminister til News Øresund og fortsætter.
– Nu hvor Trafikverket er i gang med sin undersøgelse, er det selvfølgelig essentielt, at vi arbejder parallelt med Danmark, fordi det er et fælles anliggende mellem Danmark og Sverige – og et vigtigt spørgsmål, fordi vi lever i en tid med usikkerhed i omverdenen, hvor sikkerhedspolitik er et kernepunkt, og redundans i transportsystemet er af stor betydning.
Thomas Danielsen peger også på, at der fortsat tales om flere faste forbindelser over Øresund.
– Jeg er interesseret i, at vi har gode bånd mellem Danmark og Sverige, og derfor er det noget, vi diskuterer løbende. Men det skal være investeringer, der giver mening, og derfor foretager vi nu fra dansk side flere nationale investeringer, der skal bidrage til øget kapacitet for godstog, for Danmark skal ikke være en flaskehals, fordi Sverige vil rykke længere ned i Europa, siger han til News Øresund.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: De tre forslag til yderligere faste forbindelser, der diskuteres og også undersøges af Trafikverket frem til næste år, er:
– En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i form af enten en vej- og jernbanetunnel eller blot en vejtunnel.
– En fast forbindelse til vej og jernbane mellem København og Landskrona. Forslaget kaldes normalt Europaspåret.
– En metrolinje mellem København og Malmø, der forbinder Malmø med den danske hovedstads metronet.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23