Interviews
Koblingen mellem mundhelse og almenhelse får TePe til at håbe på flere partnerskaber med life science-branchen
TePe Munhygienprodukter AB startede med udviklingen af tandstikker i samarbejde med Malmö Tandvårdshögskola i 1960’erne. I dag er TePe et globalt firma inden for mundhelse og modtog for fire år siden titlen som årets life science-virksomhed i Malmø. Ifølge CEO Hanna Hageberg Hammar og Marketing and Innovation Director Helena Ossmer Thedius lyder vækstbetingelserne for TePe på mere partnerskab og tilgang til de rette kompetencer. Global branding af regionen, bedre infrastruktur, mindre pendlerbureaukrati er også faktorer, som påvirker.
Fra det globale hovedkontor tæt på motorvejen i industri- og beboelsesområdet Fosie i Malmø udvikler, distribuerer og sælger TePe en bred produktportefølje af mundhelseprodukter til verdensmarkedet.
Hovedkontoret har ansvaret for hele koncernen med ca. 370 medarbejdere, hvoraf ca. 270 fuldtidsansatte har deres daglige gang på anlægning i Malmø. I 2017 modtog den privatejet virksomhed Malmö stads erhvervslivspris inden for life science.
Udnævnelsen kom som en overraskelse for virksomheden, fortæller CEO Hanna Hageberg Hammar, da de ikke selv havde tænkt TePe som en life science-virksomhed.
I stedet for at være optaget af et særligt branchemæssigt tilhørsforhold, har de blot været optaget af at fremme god mundhelse siden virksomhedens begyndelse.
Grundlagt af træskærer Henning Eklund i 1965 i Malmø var de første triangelformede trætandstikker lavet af træ. I dag er mundhelseprodukterne såsom interdentaltandbørsterne og tandbørsterne fremstillet i plastik.
Ambitionen om at udbrede god mundhelse har dog altid været i fokus. En opgave, der er blevet vigtigere gennem årene, hvor sundhed ikke længere handler om at være sygdomsfri, men også er forbundet med generel livskvalitet, herunder god mundhygiejne og sunde tænder.
Dertil kommer den stigende videnskabelige erkendelse, at god mundhelse gavner almenhelsen kombineret med paradigmet om mere sundhedsforebyggelse i sundhedsvæsnet.
– Hele vores vision er knyttet til life science i forhold til at forbedre livskvalitet, siger Hanna Hageberg Hammar, og Helena Ossmer Thedius supplerer:
– Afhængig af reglerne kan vores produkter i visse lande klassificeres som medtech. Men vi ser os dog ikke som en medtech-virksomhed, men som en virksomhed, der agerer inden for preventiv mundhelse.
Life science-forbindelser gennem investeringer og netværk
Selvom TePe er koblet til life science-branchen i forhold til at øge livskvalitet, så har virksomheden ingen partnerskaber med science parkerne Medeon, Ideon eller Medicon Village eller med andre lægemiddel- eller biotekvirksomheder i Øresundsregionen.
Malmø-virksomheden har dog flere berøringer med life science-branchen.
I 2020 blev Eklund-familien, der ejer TePe, næststørste aktieejer i Magle Chemoswed, som er en af Malmøs kontraktforskningsvirksomheder. Via familiens investeringsselskab Fosielund har de valgt at købe aktier for 20 mio. svenske kroner i Magle Chemoswed, som blev børsnoteret i Sverige i slutningen af juni sidste år.
TePe er også aktiv i det såkaldte STEPS-program med Lunds Universitet om mere biobaserede råvarer og forskning omkring bæredygtige plastikløsninger, hvilket også er en igangværende diskussion i den danske medico- og lægemiddelsindustri, som handler om mere genanvendelse af plastik.
I 2019 var TePe ligeledes involveret i et samarbejde med Malmö Universitet om forebyggende tandpleje i byens udsatte boligområder for at imødekomme uligheden i sundhed. Og endelig er TePes personale engageret i undervisning på Malmö Tandvårdshögskola, hvor de første trætandstikker blev udviklet i samarbejde med skolens eksperter i 1960’erne. TePes ansatte forelæser desuden om forebyggende tandpleje på læreanstalter i hele verden.
2025-strategi kalder på flere partnerskaber
I dag har TePe otte datterselskaber på verdensplan og startede den globale ekspansion med etableringen af det første datterselskab i Tyskland i 1997. I Tyskland, såvel som i Skandinavien og i England, er tandplejefeltet langt fremme bemærker Hanna Hageberg Hammar.
Skulle et nyt samarbejde op at køre, kunne det eksempelvis være med Novo Nordisk eller andre aktører med ekspertise inden for diabetes, nævner begge virksomhedsrepræsentanter, da gode tandplejevaner er særlig vigtigt for diabetespatienter, så de ikke udvikler paradontitis, som er en betændelsestilstand i tænderne.
– Ser vi på vores strategi mod 2025, har vi partnerskaber som en af vores succesfaktorer. Vi behøver flere strategiske partnerskaber rundt om i verden og at tage flere kompetencer ind, som vi ikke har. Der findes vældig store og gode muligheder inden for Øresundsregionen med tanke på det fokus, som findes inden for diabetes, men også andre områder såsom hjertekarsygdomme, siger Hanna Hageberg Hammar.
I forhold til anlægningen i Malmø er der i dag over 25 nationaliteter – dog ingen danske pendlere – på koncernens globale hovedkontor, som i 2020 omsatte for 793 mio. SEK.
Den større internationalisering understreger vigtigheden i at have engelsk som forretningssprog, så folk uden svenskkundskaber kan rekrutteres, ifølge begge. Ligeledes understøtter udviklingen vigtigheden i at markedsføre ikke blot Malmø, men regionen som helhed.
Dels fastholder det folk i at blive boende i stedet for at flytte væk, hvis de oplever, at der er mange beskæftigelses- og kulturtilbud på tværs af sundet. Dels kan det tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft, da en samlet Øresundsregion på omkring 4 mio. indbyggere har større appel på udlandet end Malmø med sine næsten 350.000 indbyggere, mener de begge.
– Der findes stor mening i at tale om Øresundsregionen snarere end Lund, Malmø og København hver for sig, så vi som region lokker folk til at blive, eller lokker folk hertil, siger Hanna Hageberg Hammar og fortæller om en nyansat fra Sydeuropa, der bor i Malmø, men som også går på sprogskole i Lund og bruger København til kulturaktiviteter.
Bedre pendlingsvilkår vil gavne rekruttering fra København
Selvom internationale brandinginitiativer pågår i regionen, er det nødvendigt at fortsætte og om muligt øge indsatsen, nævner de. For selvom TePe gennem årene er lykkedes med at rekruttere fra udlandet til Malmø, så er opgaven stadig forbundet med udfordringer.
– Det at komme med erfaring fra forskellige typer af markeder ser vi som en enorm fordel. Og der tror jeg, at det er lettere for den type af personer at flytte hertil, hvis de oplever regionen som spændende, siger Hanna Hageberg Hammar og tror, at flere Øresundsmesser og internationale møder efter coronapandemien kunne være løftestang til mere international branding.
De oplever, at der er mangel på en række kompetencer inden for produktionsteknik, materialelære, produktdesign, automation, kvalitetssikring, regulatory affairs og odontologi. Det er tilmed fagområder, de planlægger at rekruttere indenfor.
Det, der hæmmer væksten i regionen, er for TePe ikke manglende risikovillig kapital, som andre life science-selskaber ellers ofte påpeger. Partnerskab og adgang til de rette kompetencer er vigtige faktorer. Bedre infrastruktur for arbejdspendling og enklere arbejdsretlige regler mellem Danmark og Sverige kan bidrage til bedre forudsætninger.
– Vi er bare et stenkast fra broen, så det vil være rigtig spændende, hvis vi kunne have kompetencer fra København, men så behøver det at være mere smidigt at være pendler, siger Hanna Hageberg Hammar.
News Øresund – Kristoffer Dahl
NEWS ØRESUND er et resultat af et udviklingsprojekt med Interregfinansiering, som blev gennemført i samarbejde mellem Roskilde Universitet, Lunds universitet og Øresundsinstituttet. Siden 2015 fortsætter udviklingen af News Øresund som en del af Øresundsinstituttet. I 2019-2021 forstærker News Øresund den uafhængige dækning af regionens life science-cluster gennem Øresundsinstituttets engagement i Interregprojektet GC life science analysis initiative.
ØRESUNDSINSTITUTTET er et uafhængigt dansk-svensk videncenter, der gennem analyser, fakta, konferencer og medievirksomhed bidrager til et øget kendskab om udviklingen i regionen. Virksomheden drives uden henblik på at skabe et overskud og med finansiering fra godt 100 medlemmer fra stat, regioner, kommuner, universiteter og det private erhvervsliv i Danmark og Sverige.
Nyhederne fra News Øresund kan frit gengives, hvis News Øresund angives som kilde.
Kontakt os: redaktion (at) newsoresund.org
Mere info: www.newsoresund.org / www.oresundsinstituttet.org
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23