Samfund
København og Malmö uenige om Øresundsregionens nye brand
CANNES. Københavns og Malmös politikere kan ikke enes om Øresundsregionens nye brand. Københavns overborgmester Frank Jensen (S) vil omdøbe den dansk-svenske region til Copenhagen uden at have Malmö med i navnet. Det afslørede han ved sit besøg på ejendomsmessen Mipim i Cannes.
De skånske politikere er blevet indbudt til at deltage i de danske diskussioner om et nyt brand for Øresundsregionen. I Malmö forholder man sig tvivlende til et navn, der udelukkende har den danske side af Øresund med i navnet.
Det er problematisk at blive markedsført under et navn, der betegner et andet lands hovedstad, ikke mindst i forhold til nationale tiltag i Sverige. Det udtrykker Malmös borgmester, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), da News Øresund træffer hende på den dansk-svenske Mipim-stand, som stadigvæk bærer navnet Copenhagen Malmö Region.
”Vi diskuterer dette på den svenske side og ved endnu ikke rigtigt hvordan vi skal forholde os til sagen. I den aktuelle situation er vi ikke indstillet på at droppe Malmö. Jeg tror vi vil tabe investeringer til vores region, hvis vi helt og holdent markedsfører os under dansk flag. Jeg tror det ville skabe problemer på den svenske side, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh til News Øresund.
Sidste år blev Copenhagen Malmö Region anvendt første gang som benævnelsen på den fælles messestand. Dermed sløjfedes den tidligere betegnelse Øresundsregionen. I år sker markedsføringen også med brandet Copenhagen Malmö Region, til trods for at Region Hovedstaden og Københavns kommune nu forsøger at gennemtrumfe en ændring, hvor bare Copenhagen indgår.
”Det er korrekt, men tingene skal tage den tid de tager. Alle skal føle sig trygge med det, og det er en proces. Hvis ikke vi kommer frem til noget næste år, må vi se. Men vi håber, at vi kan blive enige om, at Copenhagen er så stærkt et varemærke, at det er det vi vil bruge”, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), formand for Region Hovedstaden, fra Mipim-messen.
Den primære årsag til at hun vil have Copenhagen er, at det er mest kendt internationalt. Det samme mener Frank Jensen, overborgmester i København. Han drager en parallel til Stockholm, hvor kommunerne er gået sammen om hovedstadens navn. Diskussionerne om et nyt varemærkesamarbejde holdes både formelt og uformelt hen over Sundet for tiden og sigter bredere end bare navnet på den fælles messestand på Mipim.
”På den danske side har vi i længere tid talt om en ”Fokuseret Vækstdagsorden” mellem regionerne og kommunerne og vi arbejder nu med en sekspunktsplan. Til at diskutere denne har vi indbudt vores skånske kolleger, både Region Skåne og kommunerne. I den igangværende proces indgår det at arbejde videre med Copenhagen som brand”, siger Frank Jensen til News Øresund.
Skåne er blevet indbudt senere i processen og nu afventer danskerne besked fra den anden side af Sundet. ”Vi er parat til at tage en beslutning i Danmark og jeg har fuld respekt for, at den svenske side skal få mulighed for at komme på plads. Vi venter på den skånske side”, siger Frank Jensen.
Katrin Stjernfeldt Jammeh oplyser, at de har observatørposter ved de diskussioner, der føres i Danmark, men at de skånske aktører behøver mere tid for at nå til enighed. Desuden er det to forskellige strukturer, der skal mødes over Sundet.
”Det handler om at koble vores markedsføringsorganisationer på begge sider sammen for at se, hvordan vi sammen kan blive stærkere. Men det er ikke helt enkelt, da de har forskelligt mandat. Disse spørgsmål behandles mere i kommunerne end i regionerne i Sverige, og omvendt i Danmark. Jeg kan forstå, at København presser på for at få mere ud af de penge, som de satser regionalt, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
En afstemning om varemærkespørgsmålet er planlagt til at finde sted i april-maj på den skånske side, og Katrin Stjernfeldt Jammeh tror, at den endelige beslutning vil blive taget til efteråret. Sophie Hæstorp Andersen har forståelse for, at det kan tage tid med den svenske beslutningsproces.
”Vi ved at der er valg i Sverige til september, og det påvirker prioriteringen af disse diskussioner på den svenske side. Det er helt fair. Vi havde valg i Danmark i november og ved, at når der er valgkampagne er der visse diskussioner, som tages med og andre som parkeres til efter valget”, siger hun.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Mipim
Mipim er en årligt tilbagevendende international ejendoms- og investeringsmesse i Cannes, Frankrig. Messen afholdes 11. – 14. marts og fejrer sit 25 års jubilæum i år. Omkring 20.000 deltagere fra 80 lande deltager på Mipim. Copenhagen Malmö Region deltager på messen med en fælles stand.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23