Danmark
København vinder EU-turistpris inden for digitalisering


København vinder pris for bedst digitaliserede hovedstad. Det er European Capital of Smart Tourism, der uddeler prisen, og organisationen hører under EU-Kommissionen. Det er første gang prisen uddeles. Foto: News Øresund
En digital by anvender digitale teknologier til at forbedre alle aspekter af turistoplevelsen og til at hjælpe lokale virksomheder med at vokse. Det er sekretariatet for European Capital of Smart Tourisms definition på en digitaliseret by, og her er København bedst i hele Europa.
Smart tourism. For at fremme turisme i Europa har EU-Kommissionen oprettet et sekretariat – European Capital of Smart Tourism – der for første gang uddeler priser til de bedste og mest innovative europæiske hovedstæder, når det gælder turisme.
Og i år vinder København prisen for digitalisering. Der var i alt 38 nominerede byer. Det er turismeorganisationen Wonderful Copenhagen der sammen med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, som har indstillet den danske hovedstad til prisen.
At København vinder, kan blandt andet tilskrives et fokus på digital turistvejledning ved navn ”Know Your Bro”, der tager turister rundt i Nørrebros mindre kendte områder, siger Københavns kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld ifølge en pressemeddelelse.
Også Wonderful Copenhagen er tilfredse med prisen, da man i København netop har satset stort på digitale værktøjer til turistoplevelser:
– Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen i pressemeddelelsen.
De helt store vindere af EU-Kommissionens ’smart city’-konkurrence er dog Helsinki og Lyon, der vinder den overordnede pris som hovedstæder for Smart Tourism. Den fysiske prisoverrækkelse finder først sted ved en konference i Bruxelles d. 7. november.
Smart Tourism-prisen har fire underkategorier – (1) adgang, (2) bæredygtighed, (3) digitalisering og (4) kulturarv og kreativitet – hvor København altså vandt digitaliseringsprisen.
Málaga vinder prisen for adgang, Ljubljana for bæredygtighed og Linz for kulturarv og kreativitet.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23