Følg os på

Infrastruktur

Københavns kommende metrobeslutning kan afgøre, om der kan bygges en Øresundsmetro

Publiseret

 

Politiker i København og Folketinget skal beslutte, hvilken af to foreslåede ruter der skal undersøges nærmere, når det gælder en metro til Lynetteholmen. Foto: News Øresund

Der diskuteres i øjeblikket to ruter til den næste udvidelse af metroen i København, som skal gå til den kommende kunstige ø Lynetteholmen. Beslutningen kan være afgørende for muligheden for at bygge en fremtidig Øresundsmetro mellem Malmø og København. Et af de dyrere alternativer, M5 Øst (lilla linje), gør det muligt at etablere en Øresundsmetro, mens det med det andet billigere alternativ, M5 Vest (orange linje), bliver vanskeligere at forbinde en metrolinje til Sverige.

Spørgsmålet om den fremtidige metro i København har været sendt i høring. Runden sluttede den 31. oktober, og nu skal politikerne i Folketinget og Københavns kommunalbestyrelse tage stilling til, hvilken linjeføring der skal undersøges nærmere i en såkaldt miljøkonsekvensvurdering i 2023-2024. Når rapporten er færdig, skal der tages stilling til, om der skal bygges en ny metrolinje i København. Hvis valget falder på det dyrere og mere omfattende alternativ M5 Øst (lilla linje), skal der også tages stilling til, om der skal bygges et såkaldt afgreningskammer, som vil gøre det muligt at tilslutte en Øresundsmetro på et senere tidspunkt.

Micael Nord, erhvervslivsdirektør i Malmø, og Marcus Horning, byplanlægningsdirektør, på torsdagens seminar i Stockholm. Foto: Malmö stad

Øresundsmetroen som en mulighed for øget vækst i både et skånsk og nationalt perspektiv var også emnet, da Malmö stad torsdag arrangerede et seminar i Stockholms Handelskammaren. Den nationale betydning af en Øresundsmetro blev fremhævet af Micael Nord, erhvervslivsdirektør i Malmø stad, som understregede, at godstransport fra nord til syd kræver pålidelige og robuste forbindelser til kontinentet. Den nye Femern Bælt-forbindelsen, der åbner i 2029, forventes at forflytte mere gods til jernbanerne og konkurrere med passagertrafikken på Øresundsbroen.

– Med Øresundsmetroen kan vi aflaste den eksisterende jernbaneforbindelse til Europa og forbedre trafikstrømmen med færre forsinkelser på Øresundsbroen. Det skaber hele det system, som vi har brug for i Sydsverige for at muliggøre øget passagertrafik, men det er også vigtigt for import og eksport for hele Sverige, sagde Micael Nord.

Tidligere på efteråret besluttede Malmøs byråd at udarbejde en dybdegående oversigtsplan med fokus på metroens rute, stationer og forlængelse ind i byen.

Skitse af mulig rute og stationer for en Øresundsmetro i Malmø og København. Billede: Malmö stad

I den seneste infrastrukturplan fremgår det, at Sverige ønsker at gennemføre en statslig undersøgelse sammen med Danmark om kapaciteten over Øresund. Da planen blev fremlagt, blev det oplyst, at Tomas Eneroth (S), daværende infrastrukturminister, havde til hensigt at undersøge de tre muligheder, der blev fremlagt i debatten om en ny fast forbindelse over Øresund: HH-forbindelsen (tunnelforbindelse for bil og tog Helsingborg-Helsingør), Europasporet (tunneler for bil og tog Landskrona-København) og Øresundsmetroen (metro mellem Malmø og København). HH-forbindelsen har tidligere været genstand for en dansk-svensk regeringsundersøgelse, som blev afsluttet i januar 2021. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund22. september 2023

Øresundsdebat uge 38: Bandemedlemmer flygter fra Sverige af frygt for deres liv, danske straffe for svenske forbrydelser og kommunalt tovtrækkeri om Øresundsforbindelser

Bandekrigen i Sverige eskalerer, og landet har ikke været så farligt at opholde sig i siden 2. Verdenskrig. Bandemedlemmer flygter...

Arbejdsmarked22. september 2023

Arbejdsløsheden er næsten halveret for svenskere født uden for Europa

Siden flygtningekrisen i 2016 er arbejdsløsheden næsten halveret blandt mennesker i Sverige, der er født uden for Europa, rapporterer Dagens...

Ejendomme22. september 2023

Rentestigninger vil ramme husholdninger med såkaldt bostadsrättslägenhet hårdere i Stockholm end i Göteborg og Malmø

Riksbankens pengepolitiske renteforhøjelser og efterfølgende stigninger i realkreditrenterne vil ramme indbyggerne i Stockholm hårdere end i resten af landet på...

Politik22. september 2023

Den svenske regerings finanslovsforslag: Skattelettelser på arbejde, tillæg til kommuner og regioner samt øgede klimaudledninger

Regeringen giver Sveriges kommuner og regioner yderligere 16 milliarder kroner, hvilket ikke anses for tilstrækkeligt ifølge Sveriges Kommuner og Regioner,...

Arbejdsmarked22. september 2023

Svensk computerspiludvikler erstatter 40 pct. af medarbejderne med AI

Den Göteborg-baserede spiludvikler Mindark med computerspillet Entropia Universe afskediger 25 medarbejdere, svarende til 40 pct. af medarbejderstaben, og erstatter deres...

Bæredygtighed22. september 2023

Svea Solar investerer 10 milliarder kroner i nye solcelleparker efter rekordstor el-aftale med Arla

Det svenske solenergiselskab Svea Solar meddeler, at de har underskrevet en rekordstor el-aftale med det europæiske andelsmejeri Arla, der har...

Bæredygtighed22. september 2023

I Lund reklameres der nu for kommunens første supercykelsti

I Landskrona blev Sveriges første supercykelsti C32 indviet i slutningen af august, og den går ud til Häljarp, rapporterer Sydsvenskan....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.