Følg os på

Infrastruktur

Københavns kommende metrobeslutning kan afgøre, om der kan bygges en Øresundsmetro

Publiseret

 

Politiker i København og Folketinget skal beslutte, hvilken af to foreslåede ruter der skal undersøges nærmere, når det gælder en metro til Lynetteholmen. Foto: News Øresund

Der diskuteres i øjeblikket to ruter til den næste udvidelse af metroen i København, som skal gå til den kommende kunstige ø Lynetteholmen. Beslutningen kan være afgørende for muligheden for at bygge en fremtidig Øresundsmetro mellem Malmø og København. Et af de dyrere alternativer, M5 Øst (lilla linje), gør det muligt at etablere en Øresundsmetro, mens det med det andet billigere alternativ, M5 Vest (orange linje), bliver vanskeligere at forbinde en metrolinje til Sverige.

Spørgsmålet om den fremtidige metro i København har været sendt i høring. Runden sluttede den 31. oktober, og nu skal politikerne i Folketinget og Københavns kommunalbestyrelse tage stilling til, hvilken linjeføring der skal undersøges nærmere i en såkaldt miljøkonsekvensvurdering i 2023-2024. Når rapporten er færdig, skal der tages stilling til, om der skal bygges en ny metrolinje i København. Hvis valget falder på det dyrere og mere omfattende alternativ M5 Øst (lilla linje), skal der også tages stilling til, om der skal bygges et såkaldt afgreningskammer, som vil gøre det muligt at tilslutte en Øresundsmetro på et senere tidspunkt.

Micael Nord, erhvervslivsdirektør i Malmø, og Marcus Horning, byplanlægningsdirektør, på torsdagens seminar i Stockholm. Foto: Malmö stad

Øresundsmetroen som en mulighed for øget vækst i både et skånsk og nationalt perspektiv var også emnet, da Malmö stad torsdag arrangerede et seminar i Stockholms Handelskammaren. Den nationale betydning af en Øresundsmetro blev fremhævet af Micael Nord, erhvervslivsdirektør i Malmø stad, som understregede, at godstransport fra nord til syd kræver pålidelige og robuste forbindelser til kontinentet. Den nye Femern Bælt-forbindelsen, der åbner i 2029, forventes at forflytte mere gods til jernbanerne og konkurrere med passagertrafikken på Øresundsbroen.

– Med Øresundsmetroen kan vi aflaste den eksisterende jernbaneforbindelse til Europa og forbedre trafikstrømmen med færre forsinkelser på Øresundsbroen. Det skaber hele det system, som vi har brug for i Sydsverige for at muliggøre øget passagertrafik, men det er også vigtigt for import og eksport for hele Sverige, sagde Micael Nord.

Tidligere på efteråret besluttede Malmøs byråd at udarbejde en dybdegående oversigtsplan med fokus på metroens rute, stationer og forlængelse ind i byen.

Skitse af mulig rute og stationer for en Øresundsmetro i Malmø og København. Billede: Malmö stad

I den seneste infrastrukturplan fremgår det, at Sverige ønsker at gennemføre en statslig undersøgelse sammen med Danmark om kapaciteten over Øresund. Da planen blev fremlagt, blev det oplyst, at Tomas Eneroth (S), daværende infrastrukturminister, havde til hensigt at undersøge de tre muligheder, der blev fremlagt i debatten om en ny fast forbindelse over Øresund: HH-forbindelsen (tunnelforbindelse for bil og tog Helsingborg-Helsingør), Europasporet (tunneler for bil og tog Landskrona-København) og Øresundsmetroen (metro mellem Malmø og København). HH-forbindelsen har tidligere været genstand for en dansk-svensk regeringsundersøgelse, som blev afsluttet i januar 2021. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.