Turisme/kultur
Københavns og Malmøs havneselskab vokser med krydstogtkaj i Visby
Region Gotland satser 250 millioner svenske kroner på at bygge en ny krydstogtkaj i Visby, der efterfølgende lejes ud til og drives af Copenhagen Malmø Port. Illustration: Region Gotland.
Copenhagen Malmø Port, CMP, vokser med en ny krydstogtshavn, der indvies i Visby 2018. Gotland investerer 250 millioner svenske kroner i en ny kaj til krydstogtsskibe, som CMP siden hen lejer i 20 år. Målet er at få 100 skibe og 100.000 krydstogtpassagerer til at besøge Visby i år 2020.
– Region Gotland bygger krydstogtkajen som vi lejer I 20 år. Det bliver vores personale, der skal tage hånd om fartøjerne. Det er fantastisk, siger Copenhagen Malmø Ports adm. dir. Johan Röstin i forbindelse med et seminarium på Almedalsveckan i Visby.
Krydstogtskibene er blevet for store til den nuværende krydstogtkaj i Visby og antal skibsbesøg er derfor røget ned fra et topniveau på cirka 160 til omkring 60 besøg. I kraft af den nye kaj til 250 millioner svenske kroner som skal stå færdig 2018, kan Visby tage imod 340 meter lange krydstogtskibe, der rummer op til 6.000 passagerer.
– Målet er, at vi skal tage imod 100 fartøjer og 100.000 passagerer i år 2020, siger Johan Röstin til News Øresund.
Copenhagen Malmø Port kommer dermed til at varetage markedsføringen og håndteringen af krydstogtshavnene i København, Malmø og Visby. Selskabets styrke er, at mange krydstogtskibe anvender København som så kaldt turnaround-havn, hvilket indebærer at det er her passagererne flyver til for at påbegynde og senere afslutte krydsningerne.
Desuden har CMP nu i nogle år samarbejdet med Stockholms havne samt havnene i Helsingfors og Talinn om markedsføring af krydstogter i Østersøen.
Johan Röstin fortæller hvordan krydstogttrafikken udvikles mod større fartøjer, der ligger længere tid i havnene, øgede miljøkrav og øget service.
– Vi arbejder med et forbrugerprodukt. For fire år siden havde vi problemer med taxier og busser, som kom på de forkerte tidspunkter. Så begyndte vi med masseforsendelser af SMS med information om hvornår fartøjerne ankommer. Vi har uddannet vores havnearbejdere, som tager sig af bagagehåndteringen, i sprog. Nu arbejder vi sammen med Kastrup om såkaldt søvnløs bagagehåndtering, så at en passager som checker in på flyet i New York først ser bagaget igen, når de træder ind i skibskahytten. (News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark