Infrastruktur
Københavns overborgmester: Hvis den svenske stat vil betale for en Øresundsmetro, kan vi komme hurtigere i gang
Borgmestrene i København og Malmø er sammen med Dansk Industri enige om, at en Øresundsmetro mellem byerne vil gavne hele regionen, skriver Politiken. Men det ville formentlig ske på bekostning af andre store danske infrastrukturprojekter, skriver avisen. Samtidig oplyser Transportministeriet til Politiken, at man ikke har fået indikationer på, at der fremover vil være kapacitetsmangel på Øresundsforbindelsen. Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) har dog bud på en løsning – lad Sverige betale for en Øresundsmetro.
“Hvis den svenske stat gerne vil betale for anlæggelsen af øresundsmetroen, så kunne vi komme hurtigere i gang uden at skulle gå på kompromis med de andre metrolinjer, som vi har et ønske om at udvikle i København”, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken.
Nyt liv til idéen om Øresundsmetroen
Politiken fremhæver i sin overskrift, at “ideen om metro til Malmø får nyt liv”. I et interview med Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø, fremhæves argumenterne for en Øresundsmetro:
- Når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029, stiger trafikken af godstog, og der er risiko for, at jernbanen over Øresundsbroen ikke vil være tilstrækkelig.
- En Øresundsmetro vil halvere rejsetiden mellem København og Malmø, fra 40 minutter med tog over broen til 20 minutter med metro.
- Den høje arbejdsløshed i Malmø og manglen på arbejdskraft i København skaber i kombination med en Øresundsmetro gode rekrutteringsmuligheder for dansk erhvervsliv. Arbejdsmarkedsregionen vokser.
København undersøger flere nye metrolinjer – også til Malmø
Tidligere på foråret besluttede forligskredsen bag Lynetteholm at afsætte penge til at undersøge muligheden for at bygge yderligere metrolinjer ud over den planlagte M5. Det gælder både nye linjer i Storkøbenhavn og til Malmø (men i tilfælde af en Øresundsmetro kun hvis der er “ekstern finansiering til projektet”). “Det er en rigtig god idé med metro til Malmø. Det vil være en gamechanger”, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken. Hendes borgmesterkollega på Frederiksberg, Michael Vindfeldt, er enig i, at en metro til Malmø er en god idé, men siger til Politiken, at det er en endnu bedre idé at starte med flere metroer til de tættest befolkede områder i København.
Flere udfordringer for en Øresundsmetro – ingen kapacitetsmangel på broen, mener Transportministeriet
Politiken konstaterer, at der er en række udfordringer for en metro mellem København og Malmø og påpeger, at der er yderligere to forslag til en ny fast forbindelse over Øresund: en vej- og togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg samt Europasporet mellem København og Landskrona.
- Trods eventuel EU-støtte forventes det ikke, at en Øresundsmetro vil være selvfinansierende. Desuden er der allerede mangel på arbejdskraft til udbygning af fjernvarme og anden infrastruktur i København. Derfor er der en risiko for, at etableringen af en Øresundsmetro vil være på bekostning af andre infrastrukturprojekter, konstaterer Politiken.
- De samfundsøkonomiske effekter er negative. Kun hvis metroens større driftssikkerhed i forhold til jernbanen medregnes, bliver regnestykket positivt, skriver avisen med henvisning til trafikforsker og professor Otto Anker Nielsen fra DTU og rapporten fra 2021 fra Malmø og København udarbejdet af Incenetive. Otto Anker Nielsen er også skeptisk over for, om en metro reelt aflaster Øresundsbroen med tanke på de mange togpassagerer, der rejser fra Göteborg, Helsingborg og Växjö til Københavns Lufthavn, og som han ikke tror vil skifte fra tog til metro i Malmø.
- Den danske transportminister Thomas Danielsen (V) siger i et skriftligt svar til Politiken, at der ikke er nogen nationale planer om en metro til Malmø. “Det vil forventeligt være et stort og omkostningstungt projekt, og vores fokus er for nuværende på etableringen af metroen til København Syd samt en metrolinje til Lynetteholm, som i sig selv er to store projekter.”
- Der er ingen indikationer på kapacitetsproblemer på Øresundsforbindelsen for hverken gods eller passagerer, skriver Transportministeriet i samme svar.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23