Følg os på

Infrastruktur

Konference om grænseoverskridende infrastrukturprojekter: stor forskel i forhold til nationale projekter

Publiseret

 

Peter Danielsson (M), borgmester i Helsingborg, åbnede konferencen om grænseoverskridende infrastrukturprojekter. Foto: News Øresund

Praktiske forskelle, såsom forskellige måder at beregne risici og omkostninger på, men også sproglige og kulturelle forskelle, er tydelige i infrastrukturprojekter, der planlægges på tværs af landegrænser. Det blev kom frem på en konference, der blev afholdt om emnet under H22 City Expo i Helsingborg.

I mandags, samtidig med at den svenske regering præsenterede sin næste infrastrukturplan for årene 2022-2033, blev der afholdt en konference om temaet “Infrastruktur over landegrænser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), Helsingborgs borgmester, begyndte med at kigge ud af vinduet i konferencerummet på Clarion Hotel Sea U med udsigt over sundet og talte om forhåbningerne om en fremtidig fast forbindelse til Helsingør.

Udsigten fra Clarion Hotel Sea U mod Helsingør. Foto: News Øresund

– Danmark ligger 3.500 meter herfra. Det er muligt at svømme over, hvis man er en god svømmer. Der er blevet foretaget en undersøgelse af en fast forbindelse mellem byerne, som blev afsluttet sidste år, og nu ligger spørgsmålet på bordet hos staterne, sagde han.

Svenskerne opfattes som mere formelle i det nuværende svensk-norske udredningssamarbejde

Den svensk-danske statslige undersøgelse af en HH-forbindelse, som Peter Danielsson henviste til, blev gennemført i samarbejde mellem danske og svenske myndigheder og blev fremlagt i begyndelsen af 2021. Norske og svenske myndigheder samarbejder om en igangværende undersøgelse af togforbindelsen Oslo-Stockholm. Bente Bukholm, projektleder i det norske Jernbanedirektoratet, fortalte om sine erfaringer fra dette arbejde.

– Der er en stor forskel i forhold til at lede et projekt, der kun er norsk. Vi har tre bestyrelser, en fra hvert land og en bilateral. Der er også forskelle, f.eks. at omkostningsberegninger foretages fundamentalt forskelligt i de to lande, sagde hun og fortsatte:

– Så er der også sprogforskelle, men det har vi løst ved at lade alle skrive på det sprog, de er bedst til. De kulturelle forskelle har været større end forventet, svensk er mere formelt, og nordmænd vil ikke holde et møde kl. 17.00 om fredagen, medmindre det er noget meget vigtigt.

Jernbanedirektoratet har ledet projektet, men har samarbejdet med Trafikverket under hele processen. Den endelige rapport om projektet skal foreligge i oktober. Den svenske infrastrukturplan, der blev fremlagt i mandags, omfatter også en undersøgelse af jernbanen Oslo-Stockholm.

Vi vil gerne vide, hvad det svenske infrastrukturministerium ønsker, om det kan ske sammen med vores levering i oktober, eller om det er noget andet. Det bliver interessante at se, sagde Bente Bukholm.

Brenner-tunnelen og Fehmarn Bælt-tunnelen – to igangværende grænseoverskridende byggeprojekter

Konferencen gav yderligere eksempler på, hvordan grænseoverskridende infrastrukturprojekter er blevet organiseret, herunder opførelsen af Brenner-tunnelen mellem Østrig og Italien og Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Selskabet bag Brennertunnelen, BBT-SE, har to adm. direktører – en fra Østrig og en fra Italien – og har bemærket forskelle, f.eks. i beregningen af risiko og valutatab, som foretages forskelligt i de to lande. Femern A/S, et dansk statsejet selskab, står for opførelsen af Femern Bælt-tunnelen, men projektet er underlagt begge landes lovgivning og til en vis grad også internationale love.

Konferencen fandt sted i forbindelse med H22 City Expo, som løber indtil den 3. juli.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.