Følg os på

Infrastruktur

Konference om grænseoverskridende infrastrukturprojekter: stor forskel i forhold til nationale projekter

Publiseret

 

Peter Danielsson (M), borgmester i Helsingborg, åbnede konferencen om grænseoverskridende infrastrukturprojekter. Foto: News Øresund

Praktiske forskelle, såsom forskellige måder at beregne risici og omkostninger på, men også sproglige og kulturelle forskelle, er tydelige i infrastrukturprojekter, der planlægges på tværs af landegrænser. Det blev kom frem på en konference, der blev afholdt om emnet under H22 City Expo i Helsingborg.

I mandags, samtidig med at den svenske regering præsenterede sin næste infrastrukturplan for årene 2022-2033, blev der afholdt en konference om temaet “Infrastruktur over landegrænser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), Helsingborgs borgmester, begyndte med at kigge ud af vinduet i konferencerummet på Clarion Hotel Sea U med udsigt over sundet og talte om forhåbningerne om en fremtidig fast forbindelse til Helsingør.

Udsigten fra Clarion Hotel Sea U mod Helsingør. Foto: News Øresund

– Danmark ligger 3.500 meter herfra. Det er muligt at svømme over, hvis man er en god svømmer. Der er blevet foretaget en undersøgelse af en fast forbindelse mellem byerne, som blev afsluttet sidste år, og nu ligger spørgsmålet på bordet hos staterne, sagde han.

Svenskerne opfattes som mere formelle i det nuværende svensk-norske udredningssamarbejde

Den svensk-danske statslige undersøgelse af en HH-forbindelse, som Peter Danielsson henviste til, blev gennemført i samarbejde mellem danske og svenske myndigheder og blev fremlagt i begyndelsen af 2021. Norske og svenske myndigheder samarbejder om en igangværende undersøgelse af togforbindelsen Oslo-Stockholm. Bente Bukholm, projektleder i det norske Jernbanedirektoratet, fortalte om sine erfaringer fra dette arbejde.

– Der er en stor forskel i forhold til at lede et projekt, der kun er norsk. Vi har tre bestyrelser, en fra hvert land og en bilateral. Der er også forskelle, f.eks. at omkostningsberegninger foretages fundamentalt forskelligt i de to lande, sagde hun og fortsatte:

– Så er der også sprogforskelle, men det har vi løst ved at lade alle skrive på det sprog, de er bedst til. De kulturelle forskelle har været større end forventet, svensk er mere formelt, og nordmænd vil ikke holde et møde kl. 17.00 om fredagen, medmindre det er noget meget vigtigt.

Jernbanedirektoratet har ledet projektet, men har samarbejdet med Trafikverket under hele processen. Den endelige rapport om projektet skal foreligge i oktober. Den svenske infrastrukturplan, der blev fremlagt i mandags, omfatter også en undersøgelse af jernbanen Oslo-Stockholm.

Vi vil gerne vide, hvad det svenske infrastrukturministerium ønsker, om det kan ske sammen med vores levering i oktober, eller om det er noget andet. Det bliver interessante at se, sagde Bente Bukholm.

Brenner-tunnelen og Fehmarn Bælt-tunnelen – to igangværende grænseoverskridende byggeprojekter

Konferencen gav yderligere eksempler på, hvordan grænseoverskridende infrastrukturprojekter er blevet organiseret, herunder opførelsen af Brenner-tunnelen mellem Østrig og Italien og Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Selskabet bag Brennertunnelen, BBT-SE, har to adm. direktører – en fra Østrig og en fra Italien – og har bemærket forskelle, f.eks. i beregningen af risiko og valutatab, som foretages forskelligt i de to lande. Femern A/S, et dansk statsejet selskab, står for opførelsen af Femern Bælt-tunnelen, men projektet er underlagt begge landes lovgivning og til en vis grad også internationale love.

Konferencen fandt sted i forbindelse med H22 City Expo, som løber indtil den 3. juli.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.