Arbejdsmarked
Konflikt om job hos Øresundstog kan give togstrejke
Lokofører Villy Bratuschek, fagforeningen Sekos tidligere vicetillidsrepræsentant på Veolia, beretter, at stemningen i virksomheden er dårlig efter varslet om opsigelse af fuldtidsstillingerne og at han er bekymret for fremtiden.
– Jeg tænker især på de yngre kolleger. De har købt hus og begyndt at opbygge en økonomi. Så bliver lønningerne dumpet. Det syntes jeg er oprørende, siger Villy Bratuschek til News Øresund. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Den svenske fagforening Seko hævder, at togoperatøren Veolia forsøger dumpe lønninger på Øresundstog og truer med en svensk togstrejke fra 1. juni. Torsdag opsagde Seko den centrale brancheaftale for svensk banetrafik.
I marts varslede Veolia Transport, som driver Øresundstog i Sverige frem til Københavns Hovedbanegård, afskedigelse og genansættelse med ændrede vilkår for 254 ansatte i det sydlige Sverige. Selskabet ønskede blandt andet at en del af medarbejderne skulle skifte fra fuld- til deltidsansættelse.
Ifølge selskabet er det ændringer i Veolias nye togaftale, om blandt andet fortsat køre Øresundstogene, der er årsag til varslet.
”Det er klart, at vi er nødt til at ændre vores nuværende arbejdsmåde. På grund af arbejdstidsreglerne i overenskomsten er der i øjeblikket en ubrugt arbejdstid på omkring ti procent,” sagde Mikael Danielsson, virksomhedsområdechef hos Veolia Transport i forbindelse med meddelelsen i marts.
De forhandlinger, der fulgte varslet, er nu afsluttet i uenighed og fagforeningen har løftet forhandlingerne til centralt niveau. Torsdag opsagde Seko den centrale brancheaftale for banetrafik i Sverige fra 1. juni og meddeler samtidig, at de overvejer en strejke fra begyndelsen af juni.
Ifølge Seko, har Veolia ” dumpet sig ind i et marked” ved at lægge et tilbud på driften af det svenske Øresundstog, der er 50 millioner kroner billigere end den nærmeste konkurrent, og at dette er betalt ved at virksomheden “dumper personalemæssige forhold, når driften ikke længere kan udføres som lovet”. Seko kalder Veolia handlinger for “en skrækeksempel på hvordan afregulering slår til mod vores medlemmer.
Forslaget fra Veolia har skabt en oprørt stemning blandt medarbejderne.
– Vi fik i går besked om, at forhandlingerne var strandet. Selskabet ønsker, at det skal være som før handlen med procentansættelse, siger Villy Bratuschek, lokoførere på Veolia og Sekos tidligere vicetillidsmand på virksomheden, News Øresund.
Han fortæller, at lokoførerne har haft en garanteret fuldtidsløn, selv om virksomheden ikke altid har kunnet fylde hele arbejdstiden.
Veolia ønsker, at stort antal medarbejdere på Øresundstog erstatter deres fuldtidsstillinger mod 75-95 procent deltidsjob.
Seko har fremlagt et modforslag, som medfører, at 98 procent af arbejdstiden kan tilrettelægges for dem, der arbejder på fuld tid. (News Øresund )
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark