Øresund
Kraftig stigning i bilpendlingen over Øresundsbron og færre togpendlere i september
Effekterne af ID- og grænsekontrollerne mellem Danmark og Sverige begynder for alvor at ses i trafikstatistikken. I september minskedes antallet af solgte periodekort for togrejsende over Øresund med elve procent, imens bilpendlingen over Øresundsbron steg med otte procent.
Allerede i foråret faldt antallet af solgte pendlerkort for togrejsende over Øresund, dog i mindre skala. For hele foråret lå faldet på fire procent.
De seneste måneder er flere og flere stoppet med at pendle over sundet. Sammenlignet med samme måned sidst år, faldt salget af bropendlerkort med otte procent i august og elleve procent i september. Den totale Øresundstogstrafik mellem Danmark og Sverige er faldet endnu mere, med tolv procent i januar-august i år, sammenlignet med samme periode sidste år. Det fremgår af statistik fra Skånetrafiken og DSB.
Den 12. november har grænsekontrollerne stået på i et år, og senest den 11. november skal regeringen meddele om kontrollerne skal ophøre eller fortsætte. (News Øresund – Anna Palmehag)
Bilpendlingen over Øresundsbron steg med 8 procent i september
Pendlertrafikken med personbiler over Øresundsbron steg med otte procent i september. Det er den største stigning i september måned siden 2007. Øresundsbro Konsortiet regner med at mindst halvdelen af stigningen skyldes ID- og grænsekontrollerne.
Den stigning i trafikken af køretøjer over Øresundsbron, som man har kunnet se tidligere i 2016, har ligget på cirka samme niveau som for 2015, og under årets første otte måneder steg antallet af personbiler som kørte over Øresundsbron med 4,4 procent. Men i september skete der pludselig noget. Personbilstrafikken over broen steg med 7,8 procent. Og bilpendlingen steg med 8 procent eller med 500 biler til 6.500 biler per døgn, sammenlignet med samme måned sidste år. Den totale trafik med køretøjer over Øresundsbron steg med 7,7 procent til 594.558 køretøjer i september. Det fremgår af statistik fra Øresundsbron og dets nyhedsbrev Fokus Øresund.
Mindst halvdelen af 8 procents stigningen i bilpendlingen over Øresundsbron i september har med ID- og grænsekontrollerne at gøre. Det oplyser Øresundsbro Konsortiets chef for fritid- og pendling, Karsten Längerich, til deres nyhedsbrev Fokus Øresund.
– Ud over den stigning, som vi har set igennem længere tid, så virker det som om, at grænsekontrollerne har påvirket pendlernes rejsemønster. Det kan eksempelvis være privatpersoner, som nu vælger bil frem for tog, siger Karsten Längerich til Fokus Øresund.
Den kategori af rejsende som stiger mest over Øresundsbron er dog forretningsrejsende, hvor stigningen var 12 procent i august og 14 procent i september, sammenlignet med samme måneder sidste år. Og her spiller grænsekontrollerne ind.
– Lejebiler, busser og taxa er steget siden indførslen af grænsekontrol. Vi tror, at det er virksomheder, som på forskellige måder hjælper deres ansatte, som bor i Sverige. Vi tror også, at flere tager taxa til eksempelvis lufthavnen i Kastrup.
Ud over effekterne fra grænsekontrollerne ser Karsten Längerich en anden forklaring på den positive udvikling for personbilstrafikken over broen – arbejdsintegrationen er kommer op i tempo igen med et dansk arbejdsmarked på vej mod overophedning og fortsat høj arbejdsløshed i Malmø.
For bilpassager over Øresundsbron har grænsekontrollerne skabt en vis kødannelse, men sjældent større forsinkelser end ti minutter. Togpendlerne har fået det betydeligt hårdere. Mellem Københavns Hovedbanegård og Malmø Central er de togrejsende ramt af en øget rejsetid på mellem 20 og 40 minutter, obligatorisk togskift på Kastrup, et halveret antal togafgange i myldretiden, trængsel og problemer med forsinkelser. Ifølge Øresundsinstituttets beregninger tilbringer togpassagerer som gruppe i gennemsnit 6.600 flere timer undervejs på rejsen per døgn, sammenlignet med tiden før ID- og grænsekontrollerne.
Ifølge den analyse som Øresundsinstituttet lavede i september, på vegne af Länsstyrelsen i Skåne og den svenske regering, angav 65 procent af de spurgte pendlere i en spørgeskemaundersøgelse, der blev besvaret af godt 400 medlemmer i et pendlerforum på Facebook, at de overvejer, aktivt søger eller har skiftet job eller bolig til den anden side af Øresund for at slippe for Øresundspendlingen. Spørgeskemaundersøgelsen blev hovedsagelig besvaret af togpendlere og der er et vist bias i svarene, da personerne som er aktive i pendlerforum med stor sandsynlighed har en vis overvægt af kritiske rejsende. Resultatet skal derfor tolkes med en vis forsigtighed, men stemmer samtidig godt overens med statistikken over faldende togrejser og en kraftig stigning af bilrejsende over Øresundsbron i september. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23