Følg os på

Øresund

Kraftig stigning i bilpendlingen over Øresundsbron og færre togpendlere i september

Publiseret

 

oresundsbron-betalstationen

I september steg bilpendlingen over Øresundsbron med otte procent. Mere end halvdelen skyldtes effekterne af ID- og grænsekontrollerne, oplyser Øresundsbro Konsortiet i deres nyhedsbrev Fokus Øresund. Samtidig faldt salget af togpendlerkort over Øresund med elleve procent i september. Anledningen til skiftet fra tog til bil over Øresundsbron kan kobles sammen med at ID- og grænsekontrollerne har påvirket togtrafikken betydeligt mere end biltrafikken over Øresund. Foto: News Øresund

Effekterne af ID- og grænsekontrollerne mellem Danmark og Sverige begynder for alvor at ses i trafikstatistikken. I september minskedes antallet af solgte periodekort for togrejsende over Øresund med elve procent, imens bilpendlingen over Øresundsbron steg med otte procent.

Allerede i foråret faldt antallet af solgte pendlerkort for togrejsende over Øresund, dog i mindre skala. For hele foråret lå faldet på fire procent.

De seneste måneder er flere og flere stoppet med at pendle over sundet. Sammenlignet med samme måned sidst år, faldt salget af bropendlerkort med otte procent i august og elleve procent i september. Den totale Øresundstogstrafik mellem Danmark og Sverige er faldet endnu mere, med tolv procent i januar-august i år, sammenlignet med samme periode sidste år. Det fremgår af statistik fra Skånetrafiken og DSB.

Den 12. november har grænsekontrollerne stået på i et år, og senest den 11. november skal regeringen meddele om kontrollerne skal ophøre eller fortsætte. (News Øresund – Anna Palmehag)

 

Bilpendlingen over Øresundsbron steg med 8 procent i september

Pendlertrafikken med personbiler over Øresundsbron steg med otte procent i september. Det er den største stigning i september måned siden 2007. Øresundsbro Konsortiet regner med at mindst halvdelen af stigningen skyldes ID- og grænsekontrollerne.

Den stigning i trafikken af køretøjer over Øresundsbron, som man har kunnet se tidligere i 2016, har ligget på cirka samme niveau som for 2015, og under årets første otte måneder steg antallet af personbiler som kørte over Øresundsbron med 4,4 procent. Men i september skete der pludselig noget. Personbilstrafikken over broen steg med 7,8 procent. Og bilpendlingen steg med 8 procent eller med 500 biler til 6.500 biler per døgn, sammenlignet med samme måned sidste år.  Den totale trafik med køretøjer over Øresundsbron steg med 7,7 procent til 594.558 køretøjer i september. Det fremgår af statistik fra Øresundsbron og dets nyhedsbrev Fokus Øresund.

Mindst halvdelen af 8 procents stigningen i bilpendlingen over Øresundsbron i september har med ID- og grænsekontrollerne at gøre. Det oplyser Øresundsbro Konsortiets chef for fritid- og pendling, Karsten Längerich, til deres nyhedsbrev Fokus Øresund.
– Ud over den stigning, som vi har set igennem længere tid, så virker det som om, at grænsekontrollerne har påvirket pendlernes rejsemønster. Det kan eksempelvis være privatpersoner, som nu vælger bil frem for tog, siger Karsten Längerich til Fokus Øresund.

Den kategori af rejsende som stiger mest over Øresundsbron er dog forretningsrejsende, hvor stigningen var 12 procent i august og 14 procent i september, sammenlignet med samme måneder sidste år. Og her spiller grænsekontrollerne ind.
– Lejebiler, busser og taxa er steget siden indførslen af grænsekontrol. Vi tror, at det er virksomheder, som på forskellige måder hjælper deres ansatte, som bor i Sverige. Vi tror også, at flere tager taxa til eksempelvis lufthavnen i Kastrup.

Ud over effekterne fra grænsekontrollerne ser Karsten Längerich en anden forklaring på den positive udvikling for personbilstrafikken over broen – arbejdsintegrationen er kommer op i tempo igen med et dansk arbejdsmarked på vej mod overophedning og fortsat høj arbejdsløshed i Malmø.

For bilpassager over Øresundsbron har grænsekontrollerne skabt en vis kødannelse, men sjældent større forsinkelser end ti minutter. Togpendlerne har fået det betydeligt hårdere. Mellem Københavns Hovedbanegård og Malmø Central er de togrejsende ramt af en øget rejsetid på mellem 20 og 40 minutter, obligatorisk togskift på Kastrup, et halveret antal togafgange i myldretiden, trængsel og problemer med forsinkelser. Ifølge Øresundsinstituttets beregninger tilbringer togpassagerer som gruppe i gennemsnit 6.600 flere timer undervejs på rejsen per døgn, sammenlignet med tiden før ID- og grænsekontrollerne.

Ifølge den analyse som Øresundsinstituttet lavede i september, på vegne af Länsstyrelsen i Skåne og den svenske regering, angav 65 procent af de spurgte pendlere i en spørgeskemaundersøgelse, der blev besvaret af godt 400 medlemmer i et pendlerforum på Facebook, at de overvejer, aktivt søger eller har skiftet job eller bolig til den anden side af Øresund for at slippe for Øresundspendlingen. Spørgeskemaundersøgelsen blev hovedsagelig besvaret af togpendlere og der er et vist bias i svarene, da personerne som er aktive i pendlerforum med stor sandsynlighed har en vis overvægt af kritiske rejsende. Resultatet skal derfor tolkes med en vis forsigtighed, men stemmer samtidig godt overens med statistikken over faldende togrejser og en kraftig stigning af bilrejsende over Øresundsbron i september. (News Øresund)

 

Klik her for at læse Länsstyrelsen i Skånes rapport til den svenske regering som bygger på en fakta analyse fra Øresundsinstituttet

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løjet over for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.