Ejendomme
Kultur bliver bygget før boliger, når Tunnelfabrikken udvikles i Københavns Nordhavn

Ude i Københavns Nordhavn, hvor tunnelelementerne til Øresundsforbindelsen blev bygget i 1990’erne, vil de store industrihaller blive omdannet til kulturcentre og studieboliger. Navnet er altså givet – Tunnelfabrikken. Den industrielle stemning i de robuste, beskedne bygninger vil blive bevaret, og huslejeniveauet vil blive justeret, så mindre kulturværksteder betaler husleje efter deres formåen, mens større virksomheder betaler mere. Det fortalte Anne Skovbro, adm. direktør for Københavns udviklingsselskab By & Havn, da hun onsdag aften var vært for det dansk-svenske netværk Öresundsgruppen i Tunnelfabrikken.
– Vi bygger kulturvirksomheden i Tunnelfabrikken og andre støjende ting, før vi bygger boligerne herude, fortalte Anne Skovbro.
Hun guidede Öresundsgruppen gennem de store industrihaller, hvor man kan tale om kubikmeter i stedet for kvadratmeter. Buffet blev derefter serveret i en mindre sal, hvor Anne Skovbro fortæller, at de vil “øve” sig på, hvordan den fremtidige forretning skal indrettes. Salen er nu hjemsted for Odds and Ends-restauranten, som åbner for offentligheden sidst på sommeren. Kokkene bag restauranten har en baggrund fra Copenhagen Street Food på Papirøen og Reffen.
By & Havn har solgt Tunnelfabrikken til en gruppe af private ejendomsaktører, men beholder 30 procent af ejerskabet. Der er nu indledt en proces, hvor nøgleord som fællesskab, bæredygtighed, genbrug og samarbejde vil være styrende for, hvordan det færdige projekt vil blive udformet. Bygningen er 261 meter lang og 125 meter bred, og Anne Skovbro forklarer, hvordan de ønsker at genbruge så meget som muligt, f.eks. stålrammen.
– Det er en rustik bygning, som vi ikke behøver at være så forsigtig med. Vi bevarer ting, som måske ikke er smukke, men som folk elsker. Vi kan tilbyde plads til arrangementer, mellemstore koncertlokaler, som der er mangel på i København, små værksteder og værksteder, mad og et kollegie med studieboliger.
– Hvad angår udlejningsmodellen, ved vi, at der er små virksomheder, som ikke har råd til så høje huslejer, så det bliver en model med gynger og karruseller. Nogle virksomheder kan betale meget, for andre accepterer vi en relativt lav leje. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark08. november 2019
I 2020 afsluttes to kortlægninger til nye transportforbindelser over Øresund