Følg os på

Infrastruktur

Landskrona udvider forslaget til Europasporet til en kombineret jernbane- og biltunnel

Publiseret

 

Landskrona vill att Europaspåret ska utredas som en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. Karta: Lönegård & Co. Kartsammanställning: News Øresund

Forslaget om at bygge en jernbanetunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København udvides nu til også at omfatte køretøjstrafik. Det meddeler Landskrona stad, som står bag forslaget, og som håber, at en ny statslig udredning vil undersøge spørgsmålet yderligere.

En fast forbindelse mellem Landskrona og København i form af en kombineret vej- og jernbanetunnel. Sådan ser Landskronas forslag til en fast forbindelse over Øresund ud, det Europasporet. Tidligere omfattede forslaget kun en jernbanetunnel til godstog, fjern- og regionaltog, men nu udvides det til også at omfatte køretøjstrafik.

– Dette er noget, der er kommet frem i løbet af efteråret, fordi Vejdirektoratet har planlagt en ny østlig ringvej i København, hvor linjen ville have passet godt sammen med det Europasporet. Vi har derfor ikke undersøgt det lige så meget som jernbanedelen, men ser stadig, at der er muligheder. Især da man kan lægge bil og tog i samme tunnel, ligesom med forbindelsen til Femern Bælt, siger Hanne Skak Jensen, kommunikator for det Europasporet hos Landskrona stad, til News Øresund.

Kommunen har foretaget en hurtig undersøgelse for at se, om den ville fungere teknisk og håber nu, at forslaget vil blive undersøgt yderligere under statens regi.

– Konklusionen er, at det er muligt, men selvfølgelig skal der undersøges mere. Det skal gøres på statsniveau. Nu kommer undersøgelsen af ​​HH-forbindelsen om et par uger, og vi må se, hvad der sker efter det. Håbet er, at man laver en bredere udredning på statsniveau. I diskussionen om en ny forbindelse skal man se på alle mulige forslag og alternativer. I dette bør Europasporet, både som jernbaneforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse, udredes, siger Hanne Skak Jensen.

Torsdag sendte Landskrona stad sit eget høringssvar til infrastrukturministeriet om Trafikverkets retningslinjer for et nyt infrastrukturforslag. I høringserklæringen anbefaler kommunen, at regeringen igangsætter en undersøgelse af en fast forbindelse mellem Landskrona og København.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Øresund06. december 2024

Bloxhub i København udvider samarbejdet på tværs af Øresund – indgår partnerskab med Media Evolution i Malmø

De mødtes første gang, da Øresundsinstituttet i januar 2020 arrangerede en tur for danske Bloxhub og Erhvervsministeriet til Malmøs og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.