Følg os på

Infrastruktur

Landskrona udvider forslaget til Europasporet til en kombineret jernbane- og biltunnel

Publiseret

 

Landskrona vill att Europaspåret ska utredas som en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. Karta: Lönegård & Co. Kartsammanställning: News Øresund

Forslaget om at bygge en jernbanetunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København udvides nu til også at omfatte køretøjstrafik. Det meddeler Landskrona stad, som står bag forslaget, og som håber, at en ny statslig udredning vil undersøge spørgsmålet yderligere.

En fast forbindelse mellem Landskrona og København i form af en kombineret vej- og jernbanetunnel. Sådan ser Landskronas forslag til en fast forbindelse over Øresund ud, det Europasporet. Tidligere omfattede forslaget kun en jernbanetunnel til godstog, fjern- og regionaltog, men nu udvides det til også at omfatte køretøjstrafik.

– Dette er noget, der er kommet frem i løbet af efteråret, fordi Vejdirektoratet har planlagt en ny østlig ringvej i København, hvor linjen ville have passet godt sammen med det Europasporet. Vi har derfor ikke undersøgt det lige så meget som jernbanedelen, men ser stadig, at der er muligheder. Især da man kan lægge bil og tog i samme tunnel, ligesom med forbindelsen til Femern Bælt, siger Hanne Skak Jensen, kommunikator for det Europasporet hos Landskrona stad, til News Øresund.

Kommunen har foretaget en hurtig undersøgelse for at se, om den ville fungere teknisk og håber nu, at forslaget vil blive undersøgt yderligere under statens regi.

– Konklusionen er, at det er muligt, men selvfølgelig skal der undersøges mere. Det skal gøres på statsniveau. Nu kommer undersøgelsen af ​​HH-forbindelsen om et par uger, og vi må se, hvad der sker efter det. Håbet er, at man laver en bredere udredning på statsniveau. I diskussionen om en ny forbindelse skal man se på alle mulige forslag og alternativer. I dette bør Europasporet, både som jernbaneforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse, udredes, siger Hanne Skak Jensen.

Torsdag sendte Landskrona stad sit eget høringssvar til infrastrukturministeriet om Trafikverkets retningslinjer for et nyt infrastrukturforslag. I høringserklæringen anbefaler kommunen, at regeringen igangsætter en undersøgelse af en fast forbindelse mellem Landskrona og København.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Erhverv24. februar 2021

Europas største Power-to-X anlæg kan blive etableret i Esbjerg

I 2026 kan Europas største Power-to-X anlæg åbne i Esbjerg. Det er fondsforvaltningsselskabet Copenhagen Infrastructure Partners, som har taget initiativ...

Forskning24. februar 2021

Helsingborg vil etablere en science park

Helsingborgs kommune har taget initiativ til en forstudie om at etablere en science park i byen. Etableringen skulle gennemføres i...

Samfund22. februar 2021

Danmark lukker flere grænseovergange til Tyskland

Stigende smittetryk i Flensborg gør at Danmark lukker flere grænseovergange ved den dansk-tyske grænse og intensiverer grænsekontrollen. – Grænsekontrollen er et...

Erhverv19. februar 2021

Medicon Valley Alliance prises for sit arbejde på tværs af Øresund – vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award

Life science-klyngens netværksorganisation på tværs af Øresund, Medicon Valley Alliance, blev den første modtager af den nystiftede erhvervslivspris “Malmö Greater...

Erhverv19. februar 2021

Greater Copenhagen fortsætter med at udvide og fornye sekretariatet – Kate Plaskonis nye rådgiver for det grænseregionale arbejdsmarked

Kate Plaskonis er blevet rekrutteret til det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen Committee, ny advisor med fokus på det grænseregionale...

Life Science24. februar 2021

Novo Nordisk ledende forskningschef bliver ny direktør i Novo Nordisk Fonden

Den 1. marts skifter Mads Krogsgaard Thomsen job fra at være øverste forskningsdirektør i Novo Nordisk til stillingen som administrerende...

Ejendomme19. februar 2021

Bæredygtighed i fokus når der planlægges 5.000 nye hjem i Malmø-bydelen Jägersro

Øresundsregionens mest bæredygtige bydel. Det er målet, når virksomhederne MKB, Skanska og Tornet vil bygge nye hjem i det område,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.