Følg os på

Infrastruktur

Landskrona udvider forslaget til Europasporet til en kombineret jernbane- og biltunnel

Publiseret

 

Landskrona vill att Europaspåret ska utredas som en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. Karta: Lönegård & Co. Kartsammanställning: News Øresund

Forslaget om at bygge en jernbanetunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København udvides nu til også at omfatte køretøjstrafik. Det meddeler Landskrona stad, som står bag forslaget, og som håber, at en ny statslig udredning vil undersøge spørgsmålet yderligere.

En fast forbindelse mellem Landskrona og København i form af en kombineret vej- og jernbanetunnel. Sådan ser Landskronas forslag til en fast forbindelse over Øresund ud, det Europasporet. Tidligere omfattede forslaget kun en jernbanetunnel til godstog, fjern- og regionaltog, men nu udvides det til også at omfatte køretøjstrafik.

– Dette er noget, der er kommet frem i løbet af efteråret, fordi Vejdirektoratet har planlagt en ny østlig ringvej i København, hvor linjen ville have passet godt sammen med det Europasporet. Vi har derfor ikke undersøgt det lige så meget som jernbanedelen, men ser stadig, at der er muligheder. Især da man kan lægge bil og tog i samme tunnel, ligesom med forbindelsen til Femern Bælt, siger Hanne Skak Jensen, kommunikator for det Europasporet hos Landskrona stad, til News Øresund.

Kommunen har foretaget en hurtig undersøgelse for at se, om den ville fungere teknisk og håber nu, at forslaget vil blive undersøgt yderligere under statens regi.

– Konklusionen er, at det er muligt, men selvfølgelig skal der undersøges mere. Det skal gøres på statsniveau. Nu kommer undersøgelsen af ​​HH-forbindelsen om et par uger, og vi må se, hvad der sker efter det. Håbet er, at man laver en bredere udredning på statsniveau. I diskussionen om en ny forbindelse skal man se på alle mulige forslag og alternativer. I dette bør Europasporet, både som jernbaneforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse, udredes, siger Hanne Skak Jensen.

Torsdag sendte Landskrona stad sit eget høringssvar til infrastrukturministeriet om Trafikverkets retningslinjer for et nyt infrastrukturforslag. I høringserklæringen anbefaler kommunen, at regeringen igangsætter en undersøgelse af en fast forbindelse mellem Landskrona og København.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Arbejdsmarked31. januar 2023

Faldende eksport til markeder uden for Europa rammer dansk svineproduktion hårdt – slagterikoncernen Danish Crown fyrer 150 medarbejdere

Et kraftigt dyk i eksporten til Asien og i forbrugernes efterspørgsel presser den danske svineproduktion. For at styrke konkurrenceevnen samt...

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.