Følg os på

Infrastruktur

Landskrona udvider forslaget til Europasporet til en kombineret jernbane- og biltunnel

Publiseret

 

Landskrona vill att Europaspåret ska utredas som en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. Karta: Lönegård & Co. Kartsammanställning: News Øresund

Forslaget om at bygge en jernbanetunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København udvides nu til også at omfatte køretøjstrafik. Det meddeler Landskrona stad, som står bag forslaget, og som håber, at en ny statslig udredning vil undersøge spørgsmålet yderligere.

En fast forbindelse mellem Landskrona og København i form af en kombineret vej- og jernbanetunnel. Sådan ser Landskronas forslag til en fast forbindelse over Øresund ud, det Europasporet. Tidligere omfattede forslaget kun en jernbanetunnel til godstog, fjern- og regionaltog, men nu udvides det til også at omfatte køretøjstrafik.

– Dette er noget, der er kommet frem i løbet af efteråret, fordi Vejdirektoratet har planlagt en ny østlig ringvej i København, hvor linjen ville have passet godt sammen med det Europasporet. Vi har derfor ikke undersøgt det lige så meget som jernbanedelen, men ser stadig, at der er muligheder. Især da man kan lægge bil og tog i samme tunnel, ligesom med forbindelsen til Femern Bælt, siger Hanne Skak Jensen, kommunikator for det Europasporet hos Landskrona stad, til News Øresund.

Kommunen har foretaget en hurtig undersøgelse for at se, om den ville fungere teknisk og håber nu, at forslaget vil blive undersøgt yderligere under statens regi.

– Konklusionen er, at det er muligt, men selvfølgelig skal der undersøges mere. Det skal gøres på statsniveau. Nu kommer undersøgelsen af ​​HH-forbindelsen om et par uger, og vi må se, hvad der sker efter det. Håbet er, at man laver en bredere udredning på statsniveau. I diskussionen om en ny forbindelse skal man se på alle mulige forslag og alternativer. I dette bør Europasporet, både som jernbaneforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse, udredes, siger Hanne Skak Jensen.

Torsdag sendte Landskrona stad sit eget høringssvar til infrastrukturministeriet om Trafikverkets retningslinjer for et nyt infrastrukturforslag. I høringserklæringen anbefaler kommunen, at regeringen igangsætter en undersøgelse af en fast forbindelse mellem Landskrona og København.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked13. juni 2024

Ny skatteaftale på plads – underskrevet af ministre

Glædeligt, vigtigt og endelig! Sådan beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) og Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) den nye, genforhandlede...

Ejendomme12. juni 2024

Efterspørgslen på nybyggede boliger falder i Skåne 

26 procent færre nyproducerede boliger blev efterspurgt i Skåne i 2023 sammenlignet med året før. Det viser Region Skånes model...

Infrastruktur12. juni 2024

Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste...

Infrastruktur12. juni 2024

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne...

Sverige11. juni 2024

Den svenske regering vil tillade gårdsalg af alkohol – det svenske alkoholmonopol lever videre

Svenske gårde og mikrobryggerier skal have lov til at sælge øl, vin og spiritus i Sverige, men i begrænset omfang....

Samfund30. maj 2024

Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid

Den 4. juni kan omkring 2.000 medlemmer af det svenske fagforbund Vårdförbundet, som primært organiserer sygeplejersker, gå i strejke, hvis...

Arbejdsmarked31. maj 2024

Dansk-svensk aftale om social sikring genforhandlet – giver større fleksibilitet

Mens ændringerne i den genforhandlede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, skal træde i kraft i 2025, er en anden dansk-svensk aftale i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.