Okategoriserade
Life Science kampagne vil tiltrække de bedste talenter i verden til at arbejde i Greater Copenhagen regionen.
Copenhagen Capacity arrangerer i samarbejde med Invest in Skåne en international kampagne, der skal tiltrække de bedste Life Science talenter i verden. Kampagnen tiltrækker talenterne med den skandinaviske velfærdsmodel, den kultur og de sociale forhold, som Greater Copenhagen regionen er kendt for.
Der er en generel mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for Life Science. Derfor arrangerer Copenhagen Capacity og Invest in Skåne, som begge arbejder med det fælles brand Greater Copenhagen, en kampagne, der skal få flere talenter til regionens Life Science virksomheder. Netop inden for Life Science kendetegnes Øresundsregionen også som ‘Medicon Valley’, som angiveligt er “en af Europas største og åbne sektorer inden for Life Science”. Kampagnen løber af stablen den 28. februar.
– Medicon Valley er en af Nordeuropas stærkeste Life Science klynger. Men regionen er samtidig ukendt blandt internationale Life Science-specialister som en attraktiv karrieredestination. Med kampagnen vil vi dels øge kendskabet til karrieremulighederne i Life Science klyngen og samtidig tiltrække internationale Life Science specialister til virksomhedernes åbne stillinger, siger direktør for Copenhagen Capacitys talentafdeling, Nikolaj Lubanski, til News Øresund og tilføjer:
– Samtidig er Life Science klyngen en af regionens absolutte styrkepositioner, hvorfor vi nu vælger at sætte fokus på at eksponere denne branche.
Det specielle ved Medicon Valley og Greater Copenhagen regionen er den særegne velfærdsmodel, virksomhedernes organisatoriske struktur samt den kulturelle livsstil, mener Copenhagen Capacity. Det er blandt andet disse parametre, som aktivt benyttes i samtaler med potentielle kandidater. På den måde tiltrækkes Life Science talenterne ikke blot ud fra et højt professionaliseret arbejdsmiljø, men samtidig også af de sociale og kulturelle fordele, som Greater Copenhagen regionen har at byde på.
– Vi rammer dem med argumenter om en bedre livsstil, work-life balance, lav magthierarki, velfærdsmodel, osv. På den måde kan vi mobilisere en interesse for vores del af verden, hvorimod et stillingsopslag eller en mindre kendt virksomhed sandsynligvis ikke ville have fanget den potentielle kandidats interesse. Vi sørger samtidig for at komme ud til de dele af verden hvor virksomhederne hverken selv har kendskab eller ressourcer til at ramme kandidater, primært syd- og Østeuropa, Latinamerika. USA og UK er også interessante da der befinder sig mange internationale kandidater der overvejer sit næste karriereskridt i øjeblikket, siger projektleder for Life Science kampagnen, Dan Rosenberg til News Øresund.
Et eksempel på en af de kampagner, som Copenhagen Capacity tidligere har afholdt, er deres ‘Fintech campaign’, som strakte sig fra februar 2016 til april 2017. Her opnåede de 175.000 unikke besøgende på deres hjemmeside og tiltrak 935 ansøgere samt 13 virksomheder med 36 åbne stillinger.
Fakta: Tilmeldte virksomheder, kandidater og forventet udbytte af kampagnen
Indtil videre er der syv virksomheder tilmeldt kampagnen, som blandt andre tæller Novo Nordisk, CP Kelco og Leo Pharma. Kampagnen har plads til cirka 10-15 virksomheder i alt, så der er stadig plads til flere. Virksomhederne betaler 25.000 kroner for at få tre stillingsopslag synliggjort i kampagnen, hvortil Copenhagen Capacity finder mellem to og ti kvalificerede kandidater.
På den anden side er der kandidaterne, som via kampagnen kan ansøge om at blive screenet af Copenhagen Capacity i håbet om at komme videre til en faktisk jobsamtale. Historisk set er det gået godt for lignende kampagner, siger Dan Rosenberg:
– Vi har gennemført 5 målrettede kampagner siden sommeren 2016 og de deltagende virksomheder har inviteret 438 internationale kandidater til samtale via de målrettede kampagner. Vi har i dag flere end 5000 internationale kandidater i vores database, som vi også løbende sørger for at matche med virksomhedernes åbne stillinger, siger han og tilføjer:
– Vi regner med at modtage henimod 1500 ansøgninger via Life Science kampagnen. Typisk oplever vi en konvertering på mellem 30-50 procent i forhold til, hvor mange kandidater som virksomhederne tager ind til samtale.
(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23