Følg os på

Infrastruktur

Lørdag starter verdens største hurtigfærge trafikken til Bornholm – en af svenske EQT’s bestræbelser på at skabe et stort nordisk færgeselskab

Publiseret

 

Svenskejede Molslinjen er ikke kun Danmarks største færgeselskab, men driver også færgefart til blandt andet Helsingborg og Ystad og overvejer nu at byde på den svenske Gotlandstrafiken. Foto: Molslinjen og News Ørsund

Når Bornholmslinjens nye hurtigfærge Express 5 tidligt lørdag morgen den 29. april åbner trafikken mellem Ystad og Rønne på Bornholm, er det ikke kun premieren på verdens største hurtigfærge, men også et af flere skridt for det Wallenberg-kontrollerede svenske venturekapitalselskab EQT’s investering i det nystiftede selskab Nordic Ferry Infrastructure, NFI. Gennem NFI ejer EQT Danmarks største færgeselskab Molslinjen og det norske rederi Torghatten. Molslinjen har drevet Bornholmslinjen siden 2018 og købte sidste år rederiet Forsea med trafik mellem Helsingborg og Helsingør. Molslinjen overvejer nu at byde på den svenske Gotlandstrafiken.

Da News Øresund møder Kristian Duurhus på Forseas kontor i Helsingborg i starten af april, er han udnævnt til administrerende direktør for hele Molslinjen, men siger, at han også fortsætter som administrerende direktør for Forsea.

– Rent praktisk betyder det, at jeg flytter min base fra Helsingborg i Sverige til Aarhus i Danmark. Jeg vil være på vores kontor i Aarhus tre dage om ugen og derefter rejse rundt; vores netværk af færgeruter er jo stort. I Helsingborg vil jeg være en gang om ugen, og så vil jeg flytte mellem Bornholm, Als, Langeland, Fanø, Samsø og København. Allerede i dag tilbringer jeg en time hver dag på en færge, som jeg bruger som mit flydende kontor, siger Kristian Durhuus.

Han har kendt Molslinjen godt i mange år som kunde. Tidligere i sin karriere rejste han jævnligt med Molslinjens færger mellem Sjælland og Jylland, og han har rejst på de fleste af rederiets forskellige ruter.

I interviewet fortæller Kristian Durhuus, at det endnu er for tidligt at tale om, hvordan Forsea bliver indlemmet i Molslinjen, og hvilke fremtidsplaner der er. Men der går kun kort tid, før Molslinjens næste store investering bliver kendt. Den 20. april fortæller han i et interview med Sveriges Radio P4 Gotland, at Molslinjen overvejer at afgive et tilbud på Gotlandstrafiken, som snart vil blive indkøbt af Trafikverket.

– Gotlandslinjen er en interessant rute, som passer utroligt godt til Molslinjens koncept. Den minder meget om Bornholmslinjen, både hvad angår størrelse, geografi og samfundsbetydning, siger Kristian Durhuus nu til News Øresund.

Kristian Durhuus ser det ikke som kontroversielt, at det svenske ventureselskab nu ejer størstedelen af al færgetrafik i Danmark.

– EQT har ejet Molslinjen i Danmark og Torghatten i Norge i to år. Det er en stærk og solid ejer, der nu organiserer ejerskabet under holdingselskabet Nordic Ferry Infrastructure i Norge.

 

FAKTA: Molslinjen er en del af det svenske ventureselskab EQT’s satsning, Nordic Ferry Infrastructure
Danmarks største færgeselskab Molslinjen har siden 2021 været ejet via en infrastrukturfond af det svenske børsnoterede ventureselskab EQT med Wallenberg-familiens elselskab Investor som største ejer. EQT har efterfølgende dannet det norske holdingselskab Nordic Ferry Infrastructure, hvor ejerskabet i Molslinjen nu er sammen med ejerskabet i det norske færgeselskab Torghatten.

Molslinjen A/S
Er i dag Danmarks største færgeselskab med ruter inden for Danmark og mellem Danmark og Sverige samt Danmark og Tyskland. Molslinjen er både navnet på selskabet og selve færgeforbindelsen over Kattegat.

Molslinjen blev startet i 1966 med færgetrafik over Kattegat mellem Odden på Vestsjælland og Ebeltoft lige nord for Aarhus i Jylland. Molslinjen driver i dag Kattegat med højhastighedskatamaraner mellem Odden og Aarhus samt Odden og Ebeltoft.

Danske Færger A/S blev overtaget af Molslinjen i sommeren 2018 med Alslinjen, Langelandslinjen, Samsølinjen og Fanølinjen.

Bornholmstrafiken blev overtaget af Molslinjen den 1. september 2018 med højhastighedskatamaraner og færger mellem Ystad-Rønne, Køge-Rønne og mellem Rønne-Sassnitz.

Forsea, der driver færgefarten mellem Helsingborg og Helsingør, blev købt af Molslinjen i januar 2023, og måneden efter blev det offentliggjort, at Forseas administrerende direktør Kristian Durhuus også bliver administrerende direktør for hele Molslinjen.

Gotlandstrafiken kan blive Molslinjens næste satsning. I et interview med Sveriges Radio P4 Gotland den 20. april udtalte Kristian Durhuus, at Molslinjen “sandsynligvis” vil afgive et tilbud på Gotlandstrafiken, når Trafikverket snart starter udbuddet. Det var gennem indkøb, at Molslinjen overtog færgefarten til Bornholm for fem år siden.

(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.