Følg os på

Infrastruktur

Lunds sporvej indvies lørdag: “Dette er den første nye sporvejslinje i Sverige i over 100 år”

Publiseret

 

Pernilla von Strokirch är Lunds kommuns projektchef för spårvägen som invigs till helgen. Foto: Lunds kommun

Tre spørgsmål til Pernilla von Strokirch, Lund kommunes projektleder for sporvejen, om planlægningen af ​​byens sporvognstrafik til at køre i løbet af den kommende weekend. Der har været lange forberedelser, hvor blandt andet erfaringer fra andre svenske sporvognsbyer er samlet, siger hun. Nu er alle godkendelser og tilladelser klar, og lørdagens indvielse bliver en digital begivenhed.

 

Spårvägen i Lund. Foto: Lunds kommun

Hvad er planerne for denne weekends indvielse og trafikstart?

– På grund af coronarestriktioner vil der være en digital indvielse og begivenhed lørdag kl 11, som man kan følge på projektets digitale kanaler og via kommunens hjemmeside.

– Sporet blev afsluttet i slutningen af ​​sidste år. De første vogne ankom efter sommeren, og før det blev førerne uddannet andre steder. I løbet af efteråret har der været en masse test af vogne og uddannelse af førerne, og der har været testkørsler for at få vognene godkendt. Nu har vi alle tilladelser og godkendelser på plads, så vi kan starte trafikken i denne weekend.

 

Hvad er de vigtigste erfaringer fra implementeringen af ​​projektet, hvis du opsummerer planlægning og byggetid?

– Det er en lang proces fra planlægning og finansiering, indtil anlægget er på plads. Når det kommer til sporvejen, er der mange forskellige dele i projektet. Der har vi en nøglefaktor ved, at kommunen og regionen har arbejdet tæt sammen, haft forskellige ansvarsområder og at det har fungeret godt.

– Dette er den første nye sporvognslinje i Sverige i over 100 år. I starten af ​​projektet handlede det meget om at opbygge erfaringer fra andre nye sporvejssystemer, vi bragte erfaringer fra blandt andet Frankrig og Norge, hvor nye moderne jernbanesystemer er blevet bygget og også fra svenske byer, der udvider deres systemer. Der har vi haft stor gavn af de andre sporvejsbyer.

– Udfordringen har været at bygge en sporvej i en eksisterende by, der skal fungere i mellemtiden. Der har været trange miljøer, hvor projektet skal gennemføres.

 

Utbyggnadsområdet Brunnshög i Lund. Foto: News Øresund

Hvad er prognoserne for rejser med sporvogn?

– Nu med coronarestriktionerne er anbefalingen ikke at rejse med offentlig transport, så rejser i starten vil ikke være som beregnet. Men sporvejen er planlagt til at være en rygrad langs Kunskapsstråket fra centrum til Brunnshög, og at byen skal vokse ved siden af ​​den bane. Siden beslutningen blev taget om sporvejen er der det sydlige Brunnshög bebygget, og næsten alle de planlagte 700 boliger er på plads eller i gang.

– Derudover er flere områder omkring stoppestederne ved Brunnshög i konstruktionsstartfasen. Rejseudvikling påvirkes af byudvikling langs ruten. Der var en masse rejser i området før, fordi der er flere store regionale arbejdspladser som LTH, hospitalet og Ideon. Med fortætning af den eksisterende rute øges rejsebasen yderligere. At sporvejen også er på plads, før mange af beboerne flytter ind i Brunnshög, betyder, at det bliver et naturligt valg med det samme, inden man begynder at tage bilen. Det er vigtigt, hvis målet om en tredjedel biltrafik og to tredjedele offentlig transport og cykling i området skal nås.

– Det, jeg synes er vigtigt, er at sporvejen er en del af det regionale transportsystem. Det er ikke kun for lokale rejsende, det er regional trafik til store regionale arbejdspladser. Slutstationerne er placeret ved de store forskningsfaciliteter, der tiltrækker forskere fra hele verden – der vil være en direkte forbindelse fra Kastrup med tog og sporvogn. Så der er en lokal, regional, national og endda international forbindelse.

 

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta: Lunds sporvej

Investeringen vil være Skånes og Øresundsregionen / Greater Copenhagens, første færdige sporvej (letbane). Strækningen er 5,5 kilometer lang og løber mellem Lund centralstation og Brunnshög-udviklingsområdet i det nordøstlige Lund, hvor forskningsfaciliteterne MAX IV og ESS bygges. Den passerer blandt andet Universitetshospitalet og Lund Universitet, LTH. Sporvejen vil blive indviet lørdag den 12. december ved en digital begivenhed, og den næste dag starter trafikken.

Det første spadestik blev taget i februar 2017. Opførelsen af ​​sporvognsdepotet i Brunnshög blev forsinket, hvilket betød, at den oprindelige trafikstart i august 2020 blev udsat til december. Med hensyn til investering forventes projektets endelige omkostninger at være ca. 890 svenske millioner kroner for infrastrukturen, 297 millioner svenske kroner for køretøjerne og 270 millioner svenske kroner for depotet.

Skånetrafiken er ansvarlig for sporvogne, depoter og trafik og Lund Kommune for byggeriet og infrastruktur. Entreprenøren til konstruktionen har været Skanska, og operatøren for trafikken vil være Vy.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.