Infrastruktur
Lunds sporvej indvies lørdag: “Dette er den første nye sporvejslinje i Sverige i over 100 år”
Tre spørgsmål til Pernilla von Strokirch, Lund kommunes projektleder for sporvejen, om planlægningen af byens sporvognstrafik til at køre i løbet af den kommende weekend. Der har været lange forberedelser, hvor blandt andet erfaringer fra andre svenske sporvognsbyer er samlet, siger hun. Nu er alle godkendelser og tilladelser klar, og lørdagens indvielse bliver en digital begivenhed.
Hvad er planerne for denne weekends indvielse og trafikstart?
– På grund af coronarestriktioner vil der være en digital indvielse og begivenhed lørdag kl 11, som man kan følge på projektets digitale kanaler og via kommunens hjemmeside.
– Sporet blev afsluttet i slutningen af sidste år. De første vogne ankom efter sommeren, og før det blev førerne uddannet andre steder. I løbet af efteråret har der været en masse test af vogne og uddannelse af førerne, og der har været testkørsler for at få vognene godkendt. Nu har vi alle tilladelser og godkendelser på plads, så vi kan starte trafikken i denne weekend.
Hvad er de vigtigste erfaringer fra implementeringen af projektet, hvis du opsummerer planlægning og byggetid?
– Det er en lang proces fra planlægning og finansiering, indtil anlægget er på plads. Når det kommer til sporvejen, er der mange forskellige dele i projektet. Der har vi en nøglefaktor ved, at kommunen og regionen har arbejdet tæt sammen, haft forskellige ansvarsområder og at det har fungeret godt.
– Dette er den første nye sporvognslinje i Sverige i over 100 år. I starten af projektet handlede det meget om at opbygge erfaringer fra andre nye sporvejssystemer, vi bragte erfaringer fra blandt andet Frankrig og Norge, hvor nye moderne jernbanesystemer er blevet bygget og også fra svenske byer, der udvider deres systemer. Der har vi haft stor gavn af de andre sporvejsbyer.
– Udfordringen har været at bygge en sporvej i en eksisterende by, der skal fungere i mellemtiden. Der har været trange miljøer, hvor projektet skal gennemføres.
Hvad er prognoserne for rejser med sporvogn?
– Nu med coronarestriktionerne er anbefalingen ikke at rejse med offentlig transport, så rejser i starten vil ikke være som beregnet. Men sporvejen er planlagt til at være en rygrad langs Kunskapsstråket fra centrum til Brunnshög, og at byen skal vokse ved siden af den bane. Siden beslutningen blev taget om sporvejen er der det sydlige Brunnshög bebygget, og næsten alle de planlagte 700 boliger er på plads eller i gang.
– Derudover er flere områder omkring stoppestederne ved Brunnshög i konstruktionsstartfasen. Rejseudvikling påvirkes af byudvikling langs ruten. Der var en masse rejser i området før, fordi der er flere store regionale arbejdspladser som LTH, hospitalet og Ideon. Med fortætning af den eksisterende rute øges rejsebasen yderligere. At sporvejen også er på plads, før mange af beboerne flytter ind i Brunnshög, betyder, at det bliver et naturligt valg med det samme, inden man begynder at tage bilen. Det er vigtigt, hvis målet om en tredjedel biltrafik og to tredjedele offentlig transport og cykling i området skal nås.
– Det, jeg synes er vigtigt, er at sporvejen er en del af det regionale transportsystem. Det er ikke kun for lokale rejsende, det er regional trafik til store regionale arbejdspladser. Slutstationerne er placeret ved de store forskningsfaciliteter, der tiltrækker forskere fra hele verden – der vil være en direkte forbindelse fra Kastrup med tog og sporvogn. Så der er en lokal, regional, national og endda international forbindelse.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Lunds sporvej
Investeringen vil være Skånes og Øresundsregionen / Greater Copenhagens, første færdige sporvej (letbane). Strækningen er 5,5 kilometer lang og løber mellem Lund centralstation og Brunnshög-udviklingsområdet i det nordøstlige Lund, hvor forskningsfaciliteterne MAX IV og ESS bygges. Den passerer blandt andet Universitetshospitalet og Lund Universitet, LTH. Sporvejen vil blive indviet lørdag den 12. december ved en digital begivenhed, og den næste dag starter trafikken.
Det første spadestik blev taget i februar 2017. Opførelsen af sporvognsdepotet i Brunnshög blev forsinket, hvilket betød, at den oprindelige trafikstart i august 2020 blev udsat til december. Med hensyn til investering forventes projektets endelige omkostninger at være ca. 890 svenske millioner kroner for infrastrukturen, 297 millioner svenske kroner for køretøjerne og 270 millioner svenske kroner for depotet.
Skånetrafiken er ansvarlig for sporvogne, depoter og trafik og Lund Kommune for byggeriet og infrastruktur. Entreprenøren til konstruktionen har været Skanska, og operatøren for trafikken vil være Vy.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23