Infrastruktur
Malmö stads rapport om metroforbindelse over sundet viser, at en metro svarer til elve fyldte Øresundstog i timen
Når Fehrman Bælt-forbindelsen står færdig i 2029, forventes godstrafikken over Øresundsbroen at stige markant og ved 2040 forventes bland andet Citytunneln nå sit kapacitetsloft. En måde at imødekomme bekymringen for forstyrrelser i togtrafikken er ifølge Malmö stad at tilslutte sig Københavns Metro. Malmö Stad har nu udarbejdet en rapport, der viser, at en Øresundsmetro havde aflastet jernbanesystemet.
Rapporten er udarbejdet af ingeniør- og designvirksomheden Afry på vegne af Malmö stad. Baseret på offentlige data viser den, at en metro ville kunne svare til op til elve fyldte Øresundstog i timen i hver retning over Øresund. Samtidig ville det frigøre kapacitet over broen til både gods- og fjerntog.
Togtrafikken forventes at stige, når Fehrman Bælt-tunnelen åbner i 2029
Når Fehrman Belt-forbindelsen forventes at stå færdig i 2029, vil godstrafikken over Øresundsbroen stige yderligere. En af rapportens konklusioner er, at både kapacitet og redundans, dvs. systemets evne til at håndtere forstyrrelser, ville øges med en Øresundsmetro.
Milliardinvestering nødvendig for Øresundsbrons landforbindelser
Det dansk-svenske Interreg-projekt “Et sammenhængende transportsystem i Greater Copenhagen” har tidligere foreslået en udvidelse af landanlæggene på begge sider af sundet for 9,6 milliarder svenske kroner. Tiltagene omfatter en udvidelse af Kastrup station, flere spor mellem Ørestad og Kalvebod og kryds mellem stambanen og stationen ved Malmö C og ved Svågertorp.
Jernbaneudvidelse på den danske side
På den danske side af Øresundsbroen bliver jernbanen nu udbygget. Statsejede Sund & Bælt har en liste med flere projekter, som blev besluttet i juni 2021 gennem den politiske aftale “Infrastrukturplan 2035” mellem partierne i Folketinget. Blandt andet et såkaldt overhalingsspor til godstog ved Kalvebod og en udvidelse af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup, som ud over flere spor til passagertog også omfatter et vendespor til svenske tog. Danmark har allerede indviet en ny 250 km/t højhastighedsbane mellem København og Ringsted, mens den resterende del ned til Rødbyhavn er ved at blive opgraderet til et 200 km/t dobbeltspor. En ny Storstrømsbro til tog og biler er også ved at blive bygget.
En analyse af jernbanens behov i Skåne vil blive præsenteret efter midsommer
På den svenske side af Øresundsbroen indvies udvidelsen af jernbanen mellem Malmø og Lund til fire spor i slutningen af året. Trafikverket, Øresundsbroen og Svedab har også insendt et forslag til den svenske regering om yderligere udbygning af jernbanen i Skåne og sagt, at Svedab kan medfinansiere den. Efter midsommer forventes Trafikverket at præsentere den analyse, som regeringen har bestilt med fokus på kapacitetsforbedrende tiltag i det skånske jernbanesystem. Undersøgelsen vil tage højde for effekterne af den fremtidige Femern Bælt-forbindelse.
En Øresundsmetro vil aflaste broen, viser analysen
Med en station i Västra hamnen og derefter videre til Malmö C mener Afry, at den foreslåede Øresundsmetro vil aflaste Citytunnelen, som er den del af jernbanenettet, der først forventes at nå sit kapacitetsloft i 2040. Ifølge rapporten resulterer maksimal kapacitetsudnyttelse i høj følsomhed over for forstyrrelser.
København og Malmø lobbyer for en Øresundsmetro
København og Malmø forfølger metrospørsmålet i fællesskab, men der er ikke truffet nogen beslutninger. Ud over en Øresundsmetro er der i øjeblikket en svensk national undersøgelse i gang, som omfatter yderligere to forslag til faste forbindelser: HH-forbindelsen mellem Helsingör og Helsingborg og Europaspåret mellem Landskrona og København (News Øresund).
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23