Følg os på

Infrastruktur

Malmø planlægger at lade Øresundsmetroen vokse ind i byen

Publiseret

 

Ved at forbinde Malmø med Københavns Metrosystem skabes en ny pendlingsmulighed med en rejsetid over Øresund på 20 minuter, och afgange hvert 90. sekund i myldretiden. Foto: News Øresund

Malmø tager debatten om en Øresundsmetro et skridt videre og undersøger hvordan flere underjordiske stationer kan bygges i byen. Onsdag besluttede kommunalbestyrelsen at undersøge et metrosystem i Malmø.

Til efteråret er København og Malmø færdige med den fjerde udredningsfase af en metrotunnel mellembyerne, Øresundsmetron. Ved at forbinde Malmø med Københavns Metrosystem skabes en ny pendlingsmulighed med en rejsetid over Øresund på 20 minuter, och afgange hvert 90. sekund i myldretiden. I Malmø planlægges to stationer i Västra hamnen/Dockan og en ved Malmø Centralstation.

Men nu ønsker Malmös politikere at tage planerne for en Øresundsmetro et skridt videre.Kommunalbestyrelsen besluttese onsdag at inlede en undersøgelse af en yderligere udbygning af Metroen i  Malmø. Repræsentanter for Malmø har tidligere nævnt Värnhemstorget og Södervärn som to tænkbarestationer for Øresundsmetroen.

– Med Øresundsmetro forbinder vi Malmø og Skåne yderligere med København og Sjælland på en måde, så vores arbejdsmarkedsregion vokser med svarende til et helt Stockholm. Med metroen kan yderligere 1 million mennesker komme til eller fra arbejde inden for en time. Det betyder meget for de virksomheder, der har behov for at rekruttere, og for alle, der får en lettere hverdag. Derudover vil Sverige med metroen have muligheden for at transportere flere varer på Øresundsbroen, der lettes for de daglige pendler. Metroen er således god for både befolkningen, klimaet og den svenske eksportindustri og vækst, siger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), borgmester for Malmø, i en kommentar.

Beslutningen om en Øresundsmetro skal koordineres med Københavns planer for en fortsat udvidelse af Metroen. Den nye Cityring, der åbnede i efteråret, er allerede blevet en succes med flere passagerer end forventet. Derudover forventes Femern Bælt-tunnelen i 2028 at blive indviet, og det forventes at skabe en øget trafikstrøm over Øresundsbroen, og der pågår derfor undersøgelser af en Øresundsmetro samt en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør for at aflaste Øresundsbroen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Okategoriserade09. juli

På lördag öppnar Danmark gränsen för invånarna i Skåne

Lördagen den 11 juli öppnar Danmark gränsen fullt ut för alla som bor i Skåne trots att Sverige fortsatt är...

Øresund08. juli

Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen

Gränsen över Öresund kommer troligen att öppnas på lördag. Region Skånes statistik över antalet nya fall av covid-19-smitta visar att...

Infrastruktur03. juli

Øresundsbron henter ny adm. direktør fra Skånetrafiken

Linus Eriksson bliver ny adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet efter Caroline Ullman-Hammer, som fyldte 65 år i efteråret og meddelte...

Øresund03. juli

Fire nye chefer i samarbejdet over Øresund i 2020

I 2020 er der fire nye chefer i organisationer som har stor betydning for samarbejdet på tværs af Øresund. Tue...

Erhverv02. juli

Malmø vil fremhæve erhvervslivet på tværs af Øresund – stifter ny erhvervspris

Malmø Kommune vil sætte fokus på erhvervsliv og innovation på tværs af Øresund. Derfor stiftes Malmø Greater Copenhagen Business Award,...

Øresund03. juli

Mediebilledet af Øresundsbrons jubilæum

En hverdagsregion efter 20 år med broen, knuste visioner, nye politiske visioner om yderligere faste forbindelser over Øresund, succés men...

Life Science03. juli

Nye laboratorier for biotek-iværksættere åbner i København

København har fået et nyt laboratorie-fællesskab, som skal gavne biotek-entreprenører i life science-branchen – også folk fra life science-miljøet i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.